مشکلات ضمانت‌نامه‌های بانکی ایران را از بازارهای صادراتی محروم کرد/ ظرف نیم ساعت پروژه را از ایرانی‌ها می‌گیرند

عضو سندیکای صنعت برق با تأکید بر اینکه نبود بستر لازم برای مبادله ضمانت‌نامه‌ها بین بانک‌های ایرانی و خارجی باعث کاهش صدور خدمات فنی و مهندسی می‌شود، گفت: آمار صادرات خدمات فنی مهندسی نسبت به ۱۰ سال قبل یک به ۱۰ شده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ میکائیل شریفی با اشاره به مشکلات صدور ضمانت‌نامه‌های بانکی از زمان تحریم‌ها و اینکه هنوز هم مسائل بانکی و بستر بانکی برای صدور خدمات فنی مهندسی فراهم نیست، گفت: شرکت‌های ایرانی پس از اینکه موفق می‌شوند یک مشتری خارجی پیدا کنند، برای امضای قرارداد نیازمند ارائه ضمانت‌نامه هستند، چرا که این ضمانت‌نامه‌ها انواع مختلف اعم از ضمانت‌نامه پیش‌پرداخت و حُسن انجام کار است، بنابراین وقتی ضمانت‌نامه صادر نمی‌شود، یک شرکت خارجی از یک کشور دیگر جای شرکت ایرانی را با ارائه یک ضمانت‌نامه در عرض تنها نیم ساعت می‌گیرد.

شریفی ادامه داد: دلیل عدم صدور ضمانت‌نامه بانکی این است که هنوز هم مسائل بانکی و بستر بانکی چندان فراهم نیست و هنوز بانک‌های ایرانی با بانک‌های خارجی و بازارهای هدف ارتباط ندارند.

عضو سندیکای صنعت برق با بیان اینکه موفق به ساخت 10 پست فشار قوی برق در کشور نیجر شده است، گفت: این موضوع یک مشکل اساسی است که در صادرات خدمات فنی و مهندسی به آن برمی‌خوریم، چرا که وقتی یک شرکت ایرانی در پروژه‌ای موفق و برنده می‌شود، باید ضمانت‌نامه پیش‌پرداخت و بعد از آن، ضمانت‌نامه حسن انجام کار ارائه کند.

او ادامه داد: پس وقتی شرکت‌های ایرانی نتوانند این ضمانت‌نامه‌ها را ارائه کنند، یک کشور دیگر به راحتی این ضمانت‌نامه‌ها را ارائه و جای شرکت‌های ایرانی را می‌گیرد.

یک عضو سندیکای صنعت برق اضافه کرد: صادرات خدمات فنی و مهندسی نسبت به 10 سال قبل شاید یک به 10 شده است و متأسفانه شرکت‌های ایرانی ابزار ورود به مناقصات را ندارند و مثل این می‌ماند که شکارچی برای شکار وارد شود، اما اسلحه او فشنگ نداشته باشد.

به گفته او، در حال حاضر بیشتر صدور خدمات فنی مهندسی به کشورهای همسایه و عراق و افغانستان که چندان در بحث صدور ضمانت‌نامه با آنها مشکل نداریم، انجام می‌شود، پس دولت باید هر چه زودتر نسبت به رفع مشکلات صدور ضمانت‌نامه‌های بانکی برای تسهیل صدور خدمات فنی مهندسی اقدام کند.

شریفی با اشاره به فعالیت خود در بخش ساخت پست برق، نیروگاه، خطوط انتقال و برق مترو، گفت: مقصد صادراتی محصولات ما کشورهای آفریقایی و سوریه است که البته این صادرات به سوریه به دلیل مشکلات موجود متوقف شده است.

او افزود: در حال حاضر احداث 10 پست 63 کیلو ولت را در نیجر آفریقا در دست انجام داریم و این در حالی است که بالغ بر 60 درصد پست‌های برق در سوریه توسط ایرانی‌ها ایجاد شده که هزینه ایجاد این پست‌ها رقمی بیش از 200 میلیون دلار است.

به گفته شریفی، بخش قابل توجهی از فعالیت احداث پست برق فشار قوی در آفریقا شامل نیجر و بنگلادش و در آسیا در دبی و یمن پروژه‌های احداث پست برق است، بنابراین در این مدت نیز صادرات خدمات فنی مهندسی داشته‌ایم.

او افزود: فعالیت این شرکت در زمینه احداث پست برق، دامنه صنعت نفت و گاز و همچنین فولاد را نیز دربرمی‌گیرد، به طوری که در پروژه احداث برق ایران به نام پارس 2 یا اختر در دست انجام است که هزینه ایجاد آن 100 میلیارد تومان است.

شریفی ادامه داد: در حال حاضر 10 درصد از خدمات فنی و مهندسی این کشور صادر می‌شود که تلاش داریم این مقدار را به 25 درصد برسانیم که در همین راستا به دنبال بازارهای جدید هستیم.

او در پایان همچنین خواستار رفع مشکلات بانکی و صدور ضمانت‌نامه‌ها شد و گفت: با لغو تحریم‌ها یکسری از مشکلات برطرف شد که اگر مشکل بانکی در صدور ضمانت‌ها نیز حل شود می‌توانیم به این نرخ صادراتی برسیم.

منبع: فارس

402

کد خبر: 861571

وب گردی

وب گردی