سفیر رومانی: بخارست با تمام توان از برجام حمایت می کند/ ضرورت احترام همه کشورها به تعهدات بین‌المللیز

سفیر رومانی در جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه همه کشورها باید به تعهدات و قراردادهای بین‌المللی احترام بگذارند تاکید کرد: رومانی با تمام توان از برجام حمایت خواهد کرد.

به گزارش ایسکانیوز، آدریان کوزیانسکی در دیدار با کاظم جلالی رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و رومانی با اشاره به روابط دو جانبه ایران و رومانی افزود: دو کشور سابقه روابط دیپلماتیک 115 ساله‌ای را در کارنامه دارند و این روند تاریخی نقش مهمی در گسترش مناسبات دوجانبه دارد.

وی با بیان این که پارلمان رومانی علاقه مند به گسترش روابط با مجلس ایران است، تصریح کرد: پارلمان رومانی ارتقا روابط با مجلس رومانی را در توسعه روابط دو کشور به خصوص در بخش اقتصادی بسیار مهم و حائز اهمیت می‌‌داند.

سفیر رومانی در تهران با بیان این که زمینه‌های مطلبوبی برای گسترش روابط ایران و رومانی وجود دارد، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران و رومانی قبل از برجام هم روابط اقتصادی مطلوبی داشته‌اند و باید با تلاش مسوولان دیدارها و گفت وگوها و سطح روابط ارتقا پیدا کند.

وی با بیان این که رومانی با تمام توان از برجام حمایت خواهد کرد، یادآور شد: رومانی خواهان گسترش همه‌ جانبه با جمهوری اسلامی ایران است و اعتقاد داریم همه کشورها باید به تعهدات و قراردادهای بین‌المللی احترام بگذارند.

کوزیانسکی در این دیدار دعوتنامه همتای رومانیایی کاظم جلالی را جهت سفر به این کشور و دیدار و گفت وگو با مقام های کشوری و پارلمان رومانی تقدیم وی کرد.

* اقدامات ترامپ اندک آبروی آمریکا در جامعه بین‌الملل را از بین برده است

رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و رومانی با بیان این که آمریکا در مذاکرات بین‌المللی و ارتباط با کشورها غیرقابل اعتماد است،‌ گفت: دانش صلح‌آمیز هسته‌ای در ایران بومی‌سازی شده است و ما به پیشرفت در این دانش ادامه خواهیم داد.

کاظم جلالی با تبریک به آدریان کوزیانسکی به دلیل انتخاب به عنوان سفیر رومانی در تهران، نقش پارلمان‌ها و گفت وگوی نمایندگان کشورها را در گسترش روابط و رفع مشکلات دو و چندجانبه را موثر دانست و افزود: ارتقاء روابط دیپلماتیک پارلمانی می‌تواند زمینه‌ساز توسعه روابط بین‌المللی باشد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سابقه تاریخی همکاری‌های ایران و رومانی ابراز امیدواری کرد که همکاری‌ها و گفت وگوهای دوجانبه پارلمانی، جهشی در همکاری‌های دو کشور در بخش‌های مختلف به ویژه در حوزه اقتصادی ایجاد کند.

وی افزود: فعال‌ شدن اتاق‌های بازرگانی ایران و رومانی و گسترش مراودات تجاری می‌تواند سهم عمده‌ای در رشد همکاری‌های اقتصادی دو کشور داشته باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به فضای ایجاد شده جهت سرمایه‌گذاری در ایران در دوران پسابرجام خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با امنیت و ثباتی که دارد ظرفیت‌های بی‌نظیری برای سرمایه‌گذاری به وجود آورده است و کشورهای بسیاری به دنبال ایجاد و تقویت همکاری‌های اقتصادی با ایران هستند.

وی با اشاره به اقدامات غیر عرف ترامپ در فضای بین‌المللی و پایبند نبودن به تعهدات در برجام ادامه داد: تجربه مذاکره با آمریکا و برخورد فعلی دولت و رییس جمهوری این کشور با موضوع برجام تاثیر بسیار بدی بر افکار ایرانیان و فضای جامعه جهانی داشته است و البته این قضیه تاییدی بود بر این که آمریکا در مذاکرات بین‌المللی و ارتباط با کشورها غیرقابل اعتماد است.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دولت فعلی آمریکا و ترامپ هر روز معاهدات بین‌المللی امضا شده توسط دولت‌های قبل این کشور را زیر سوال می‌برد و اندک اعتبار بین‌المللی این کشور را از بین برده است و این در حالی‌ است که جمهوری اسلامی ایران حتی پس از انقلاب اسلامی سال 57 نیز به تمامی معاهدات قبل از انقلاب خود پایبند مانده است.

وی افزود: بدعهدی آمریکا در موارد مختلف به ویژه برجام در حالی است که جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه از قواعد بین‌المللی تخطی نکرده و همواره به تعهدات خود در موارد مختلف به ویژه برجام پایبند بوده است.

جلالی ادامه داد: مشکلات پیش آمده قبل از برجام میان ایران و غرب نیز هیچ ریشه و اساسی در واقعیت نداشته و جمهوری اسلامی ایران همواره به دنبال‌ فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای بوده است و مشکلات به وجود آمده صرفا هیاهوی کاذب رسانه‌ای رسانه‌های صهیونیست بوده است.

بنا به این گزارش، رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و رومانی دست یابی به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و مطالعه و پیشرفت در این زمینه را یک حق اصلی برای ایران دانست و تاکید کرد: دانش صلح‌آمیز هسته‌ای در ایران بومی‌سازی شده است و ما به پیشرفت در این دانش ادامه خواهیم داد.

301

کد خبر: 861612

وب گردی

وب گردی