زنجیره تامین دارو مختل شده است/ قیمت دارو در ایران بالا نیست

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان تهران گفت: تاخیر پرداخت مطالبات شرکت های دارویی به بیشتر از یک سال رسیده و زنجیره تامین دارو مختل شده است.

به گزارش ایسکانیوز حسام الدین شریف نیا با اعلام این خبر گفت: دارو به داروخانه فروخته می شود اما پول آن یک سال بعد به صنعت دارویی بازمی گردد و این مساله در کنار روش های نامناسب قیمت گذاری دارو موجب شده تا صنایع دارویی به سختی به کار خود ادامه دهند.
وی با اشاره به روش های نامناسب قیمت گذاری دارو در ایران گفت: روش قیمت گذاری داروهای تولید داخل، قدیمی است که به دلیل نوآوری های صنایع در جهان دیگر از این روش ها استفاده نمی شود؛ روش قیمت گذاری داروهای تولید داخل براساس نهاده های تولید دارو مانند ماده اولیه ، ماده جانبی ، هزینه سربار و هزینه کارگر است از مسائلی مانند هزینه های تحقیق و توسعه و بازاریابی چشم پوشیده است.
عضو هیات مدیره انجمن داروسازان تهران تصریح کرد : این مسائل موجب شده تا صنعت داروسازی کشور نتواند داروی خود را با قیمت مناسب بفروشد چراکه نیاز به بروزرسانی خط تولید و تحقیق و توسعه دارد که در قیمت ها محاسبه نشده است.
شریف نیا خاطرنشان کرد: سال های گذشته ، وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو به شدت جلوی افزایش هزینه های دارویی را گرفته بودند و اجازه افزایش قیمت را نمی دادند بنابراین افزایش قیمت خاصی در داروها نداشته ایم.
وی ادامه داد: ممکن است ماده اولیه برخی داروها در جهان گران شده باشد و به تبع آن قیمت دارو نیز در ایران افزایش پیدا کند اما بطورکلی قیمت دارو در ایران بالا نیست و حتی ارزش دارویی ایران در مقایسه با کشوری مانند ترکیه ، دو و نیم برابر کوچکتر است؛ ارزش بازار دارویی ترکیه سالانه 12 میلیارد دلار و در ایران 4 میلیارد دلار است.
عضو هیات مدیره انجمن داروسازان تهران گفت: چون افزایش قیمت نداشته ایم ، برخی صنایع دارویی به این سمت می روند که تولید برخی داروها را انجام ندهند چراکه برای آنها تولید دارو به صرفه نیست و علاوه برآن اگر قیمت داروها همچنان پایین باشد ممکن است برخی شرکت های وارداتی نیز دیگر داروها را وارد نکنند.
شریف نیا افزود: در قیمت گذاری داروهای وارداتی از روش های قیمت گذاری مرجع استفاده می شود به این ترتیب که قیمت داروی وارداتی با قیمت فروش آن در چند کشور مانند ترکیه و اسپانیا و یونان مقایسه می شود و اگر در ترکیه این دارو 50 یورو و در اسپانیا 60 یورو فروخته می شود، ایران پایین ترین قیمت را انتخاب می کند.
وی تصریح کرد: هم اکنون برخی شرکت های دارویی وارداتی به دلیل نرخ ارز ، دچار مشکلاتی شده اند چراکه با افزایش قیمت ارز، داروها گران شده اند اما سازمان غذا و دارو، اجازه افزایش قیمت نمی دهد و شرکت های وارداتی مجبورند بطورمثال پنج درصد دارو را گران تر بخرند اما با همان قیمت قبلی بفروشند.

700

کد خبر: 861748

وب گردی

وب گردی