کاشمر دارای بیشترین میزان نشست زمین در کشور

رئیس مرکز پژوهشی آب و محیط زیست شرق گفت: کاشمر دارای بالاترین میزان افت سطح آب زیرزمینی و بیشترین میزان نشست زمین در کشور است.

به گزارش ایسکانیوز میثم مجیدی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه این دشت جزء دشت های ممنوعه و بحرانی کشور است، افزود: تقریبا بخش عمده‌ای از دشت‌های کشور در حال حاضر به لحاظ افت شدید آب زیرزمینی، امکان توسعه بهره‌برداری نداشته و عملا ممنوعه تلقی می‌گردد.

وی منطقه ترشیز را رکورددار فاجعه در حوزه منابع آبی دانست و گفت: ترشیز بزرگ، نیز در زمره همین دشت‌های ممنوعه قرار می‌گیرد و وضعیتی به مراتب بحرانی‌تر دارد.

مجیدی اظهار کرد: کاشمر دارای بالاترین میزان افت سطح آب زیرزمینی و بیشترین میزان نشست زمین در کشور است، به طوری‌که طی 10 سال اخیر سطح آب زیرزمینی در کاشمر بیش از 150 متر پایین رفته و به عمق 250 متری رسیده و بیش از 30 تا 50 سانتیمتر در این شهر زمین نشست کرده است.

وی با اشاره به اینکه این نشست زمین به تدریج می‌تواند آسیب جدی به بافت‌های شهری و تأسیسات آن وارد نماید، اظهار کرد: درز و شکاف‌های ایجاد شده در سطح دشت کاشمر، بروز علائم این بیماری جدی است.

مجیدی گفت: نتایج تحقیقات و مطالعات نشان داده بحران آب سبب افزایش آسیب‌های اجتماعی و آینده هراسی، افزایش مهاجرت، تخلیه و تخریب روستاها، کاهش تولید ناخالص و افزایش ریسک سرمایه‌گذاری می‌گردد که تمامی این موارد یعنی پایان دیار ترشیز.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در هر لحظه و ساعت‌ در شبانه‌روز، با این آمار و ارقام اسف‌بار، عملا شاهد «مرگ تدریجی» ترشیز کهن هستیم، بیان کرد: در ذهن بسیاری قطعا این سؤال‌ها به وجود می‌آید، آیا ما که شاهد چنین فجایعی در مقایسه با بقیه مناطق هستیم، چه اقدامی انجام داده‌ایم؟ اصلا هیچ بررسی کرده‌ایم چند سال دیگر عمر این دیار است؟ ترشیز تا چند سال دیگر دوام می‌آورد؟ مسئولین و متولیان امر، چه چشم‌اندازی برای ترشیز متصور هستند؟ اصلا آیا آرمانی هم وجود دارد؟ از نگاه شهروندی، ترشیز باید شهری باشد زیارتی، مناسب گردشگری، جوان و کارآمد، با توسعه مدرن کشاورزی، فرحبخش، شکوفایی اقتصادی و صنعتی و با امنیت مناسب.

رئیس و پژوهشگر مرکز پژوهشی آب و محیط زیست شرق با اظهار تاسف از اینکه مسئولین هم چنین چشم‌اندازی در ذهن خود برای ترشیز متصور نیستند، گفت: باید گفت با ادامه روند کنونی و با زوال زیرساخت‌های توسعه، این چشم‌انداز صرفا «سرابی بیش نیست».

وی با اشاره به اینکه مسئولین همگی در برابر این فاجعه عمیق همه به خواب عمیق فرو رفته‌اند، افزود: زنگ خطر بحران آب مدت‌هاست به صدا در آمده است و نباید به سادگی از کنار آن عبور کرد.

مجیدی با بیان اینکه به دلیل خشکسالی‌های چند ساله گذشته اکنون تمامی 37 دشت استان خراسان رضوی ممنوعه بحرانی هستند، عنوان کرد: متاسفانه وضعیت بارندگی‌های استان از متوسط کشور هم پائین تر است.

وی با اعلام اینکه اکنون 29 شهر استان در شرایط تنش آبی قرار دارند، گفت: براساس آمارهای ارائه شده سرانه مصرف در کشور 150 لیتر در شبانه‌روز است اما در استان خراسان در حد 120 لیتر مصرف می‌شود.

900

کد خبر: 861804

وب گردی

وب گردی