این ۵ گیاه کشنده هستند

یک کارشناس سازمان غذا و دارو به جزئیات پنج گیاه کشنده پرداخت.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از تسنیم، الناز بهروز در هفته مسمومیت، گیاهانی که مسمومیت آنها کُشنده هستند را برشمرد و اظهار داشت: مسمومیت با گیاهان در بسیاری از موارد از نظر شدت، نوع خفیف یا متوسط بوده و دارای ماهیت محدود شونده است بطوریکه تنها در صورت درمان های اولیه و علامتی علایم و نشانه های مسمومیت کاهش یافته و برطرف می شوند. با این وجود برخی از گیاهان مانند شوکران، خرزهره، تاتوره، گل انگشتانه و کرچک قادر به ایجاد مسمومیت های شدید و حتی کُشنده در انسان هستند.

بهروز تشریح کرد: گیاهان در بسیاری از کشورهای جهان به عنوان یکی از علل مهم بروز مسمومیت ها بویژه در کودکان زیر 5 سال محسوب می شوند.کنجکاوی ذاتی کودکان در این محدوده سنی و وجود جذابیت در شکل و رنگ بخش های مختلف یک گیاه سمی مانند میوه، دانه و برگ آن سبب می شود تا کودک به صورت اتفاقی و از روی کنجکاوی اقدام به بلع قسمت های مختلف یک گیاه سمی نماید. از نظر شغلی، بروز مسمومیت های گیاهی در کشاورزان، باغداران، شکارچیان و کارگران مزارع و گلخانه ها به علت تماس بیشتر با انواع گیاهان سمی شیوع بیشتری دارد.

کارشناس مسئول نظارت بر داروخانه ها و شرکت های توزیع دارو معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول افزود: در سالیان اخیر، افزایش گرایش مردم به مصرف داروهای گیاهی و گیاهان دارویی، سبب مصرف گیاهان به صورت ناآگاهانه و خودسرانه (با حدس داشتن ارزش دارویی و به منظورخود درمانی بیماری ها) شده است.

این کارشناس سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: قابل ذکر است بسیاری از گیاهان دارویی در صورتیکه به صورت خودسرانه و با مقادیر بیش از حد مصرف شوند می توانند سبب بروز مسمومیت در انسان شوند. علاوه بر آن برخی از انواع گیاهان تزئینی مانند دیفن باخیا و خرزهره که در باغچه های منازل و آپارتمان های مسکونی کاشته و نگهداری می شوند نیز می توانند در صورت مصرف اتفاقی، موجب بروز مسمومیت در انسان شوند.۷۰۵

کد خبر: 861957

وب گردی

وب گردی