تولید 7/1 میلیون تنی فولاد در زرند

مدیرعامل شرکت فولاد زرند ایرانیان گفت: شرکت فولاد زرند ایرانیان به عنوان بزرگترین زیر مجموعه هلدینگ میدکو با مأموریت تولید فولاد است.

به گزارش ایسکانیوز، ماشاالله سهراب نژاد مدیرعامل شرکت فولاد زرند ایرانیان گفت: شرکت فولاد زرند ایرانیان به عنوان بزرگترین زیر مجموعه هلدینگ میدکو با مأموریت تولید فولاد، متشکل از کارخانجات و پروژه های متعددی است که جمعاً زنجیره تولید فوالد از معدن تا محصول نهایی شمش به ظرفیت 7/1 میلیون تن را تشکیل می دهد.


سهراب نژاد افزود: این مجموعه عظیم کارخانجات با ظرفیت 4 میلیون تن کنسانتره ، 5/2 میلیون تن گندله ، 2/1 میلیون تن کک و 555 هزار تن زغال سنگ کنسانتره را در حال تولید دارد و با پایان آخرین حلقه زنجیره فولاد که مجتمع فولاد سازی می باشد به زودی ظرفیت تولید 7/1 میلیون تن شمش فولاد را نیز به خط تولید خود اضافه می کند.


وی گفت: این شرکت معادن زغال سنگ خمرود و سنگ آهن جلال آباد را نیز در حال آماده سازی دارد که در آینده نزدیک از معدن تا شمش فولاد را تحت پوشش می کند.


سهراب نژاد با اشاره به اینکه مجموعه کارخانجات و پروژه های شرکت فولاد زرند ایرانیان در قالب سه مجتمع بزرگ صنعتی اداره می شود تصریح کرد: این مجتمع ها شامل مجتمع کنسانتره و گندله سازی، که شامل معدن جالل آباد- کارخانه های کنسانتره شماره1 و2 هر کدام به ظرفیت 2 میلیون تن در سال و جمعاً 4 میلیون تن در حال بهره برداری و کارخانه گندله سازی به ظرفیت 5/2 میلیون تن در سال در حال بهره برداری است.


همچنین شامل مجتمع کک سازی و پالایشگاه ها، شامل معدن خمرود در حال آماده سازی و کارخانه زغال شویی پابدانا به ظرفیت سالیانه 555 هزار تن زغال کنسانتره و 2 واحد کک سازی به ظرفیت 455 هزار تن کک در سال و 055 هزار تن کک در سال که جمعاً2/1 میلیون تن در سال ( که کارخانجات یاد شده در حال تولید می باشد، در این مجتمع واحد CDQ نیز به عنوان پروژه زیست محیطی در دست اقدام است که از پیشرفت بالای 55 درصد برخوردار است.


وی اظهار کرد: مجتمع فولاد سازی که در حال حاضر یکی از بزرگترین پروژه های فولادی در حال اجرای کشور می باشد و با ظرفیت 7/1 میلیون تن شمش فولادی از پیشرفتی معادل50 درصد برخوردار است.


سهراب نژاد عنوان کرد: این پروژه متشکل از واحد های آگلومراسیون، کوره بلند، فولاد سازی، ریخته گری، کارگاه اکسیژن و بخش های مواد اولیه و جانبی می باشد که در اوایل سال آینده راه اندازی و به جمع واحد های تولیدی این شرکت می پیوندد.


وی راجع به اینکه حجم سرمایه گذاری شرکت فولاد زرند ایرانیان چقدر است و تا کنون چه مقدار محقق شده گفت: سرمایه گذاری فولاد زرند ایرانیان از معدن تا شمش فوالد نـزدیک 7 هزار میلیارد تومان است که بخشی از آن بصورت فاینانس خارجی تأمین شده و تاکنون بالغ بر3هزارو550 میلیارد تومان آن اجرا شده است.


سهرابی نژاد افزود: نیروی انسانی که در حال حاضر در کارخانجات و پروژه های این شرکت مشغول کار می باشند شامل 2 هزارو 255 نفر پرسنل رسمی بهره بردار و حدود 2هزار نفـر نـیروی پیـمانکار استکه در آینده نزدیک با تکمیل زنجیره تولید و اشتغال پرسنل فوالد سازی، تعداد نیروی انسانی بهره بردار بالغ بر 5 هزار نفر می شود.


وی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 50 درصد پرسنل بهره برداری بومی شهرستان زرند و مابقی بومی استان می باشند و کمتر از 1 درصد نیروهای مدیریتی و با تجربه هستند که از خارج از استان دعوت شده اند تا با حضور خود در راه اندازی و شروع بهره برداری نقش راهنما و مربی پرسنل جوان را به عهده داشته باشند.


وی اظهار داشت: جمعاً 15 کارخانه و معدن در فولاد زرند ایرانیان وجود دارد که کارخانه فولاد سازی خود به طور جداگانه متشکل از 7 پروژه بزرگ است و همین امر موجب شده است که این شرکت به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های فولاد کشور مطرح باشد.


سهراب نژاد در رابطه با کمبود آب در صنایع فولاد تصریح کرد: هلدینگ میدکو از ابتدای تاسیس این شرکت ها، امر تأمین آب کارخانجات را عمدتاً از طریق پساب حاصل از تصفیه خانه فاضلاب شهری مد نظر داشته و در حال حاضر علاوه بر قراردادهایی که برای استفاده از پساب تصفیه خانه فاضلاب کرمان منعقد شده است، برنامه ریزی الزم برای بکار گیری پساب فاضالب سایر شهرهای اطراف را نیز در دستور کار داریم.


وی افزود: بدیهی است که تا کامل شدن پروسه استفاده از تصفیه خانه ها موقتاً از سایر منابع هم استفاده می شود.


سهراب نژاد یادآور شد: به منظور استفاده از پساب در حال حاضر پروژه خط انتقال آب با لوله550 میلیمتر به طول 37 کیلومتر به اضافه پمپ خانه مربوطه در دست اجرا است.


وی در رابطه با اینکه آیا برای کارهای جانبی از پیمانکاران بومی استفاده می شود گفت: استفاده از پیمانکاران بومی در دستور کار کلیه شرکت های تحت پوشش هلدینگ میدکو و از جمله فولاد زرند ایرانیان می باشد و در برای تحقق این منظور در حال حاضر بالغ بر 50 قرارداد ریز و درشت با پیمانکاران بومی داریم.


سهراب نژاد یاد آور شد که 70 درصد از خریدهای مورد نیاز کارخانجات و50 درصد ساخت قطعات تا کنون در استان انجام شده است.


وی گفت: در اوایل سال آینده راه اندازی پروژه عظیم فولاد سازی را در برنامه داریم و همچنین پس از آن پروژه CDQ نیز به بهره برداری می رسد.


سهراب نژاد افزود: حمل و نقل مواد اولیه، با شرکت های بومی زرند قرارداد بسته شده و اصوالً استفاده از شرکت های خارج از منطقه چندان مقرون به صرفه و صالح شرکت نیز این شرکت در گذشته نیز مبادرت به صدور محصولات خود به خارج از کشور کرده است و در آینده نیز چنانچه شرایط ایجاب کند و مناسب باشد قطعاً اقدام می کنیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

902/900

کد خبر: 861966

وب گردی

وب گردی