۱۶ میلیون هکتار مراتع کویری در کشور، پتانسیل بیابان زایی دارند

رئیس پروژه "منارید" سازمان جنگل ها و مراتع گفت: ۱۶ میلیون هکتار مراتع کویری درکشور وجود دارد که بهره برداری بیش از حد از آن ها موجب بیابان زایی خواهدشد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، هوشنگ جزی در یک برنامه رادیویی در خصوص ظرفیت های اقتصادی بیایان ها گفت: به لحاظ اقلیمی در وضعیت مناسبی نیستیم و میزان بارندگی بسیار کم است زیرا ۸۰ درصد وسعت کشور از مجموع ۱۶۴۰ میلیون هکتار سرزمین در وضعیت خشک و نیمه خشک قرار دارد.

وی افزود: میزان بارندگی مولفه تعیین کننده در وضعیت اقلیمی یک کشور است و مناطقی که در یکسال بارندگی نداشته باشند خیلی خشک، مناطقی که تا ۵۰ میلی متر بارندگی داشته باشند خشک و در نهایت مناطقی که تا ۲۵۰ میلی متر بارندگی داشته باشند را نیمه خشک می نامند که متوسط بارش در کشور ۲۵۰ میلی لیتر است بنابراین ایران یک کشور نیمه خشک محسوب می شود.

رئیس پروژه منارید سازمان جنگل ها و مراتع با اشاره به اقلیم سرزمینی خشک و اکوسیستم بیابانی ایران گفت: برخی عوامل موجب تشدید این وضعیت می شود که از آن جمله می‌توان به برداشت بیش از حد از آبهای زیرزمینی اشاره کرد که این عامل در کنار کاهش بارندگی ها موجب بیابان زایی می شود.

وی ادامه داد: بهره برداری از منابع موجب از بین رفتن حداقل پوشش گیاهی شده و بیابان زایی را بیشتر می سازد و الان ۱۶ میلیون هکتار مراتع فقیر تحت عنوان مراتع کویری در کشور وجود دارد که نباید از آن ها بهر برداری صورت گیرد و چرای بیش از حد در این مناطق مشکل ساز و بیابان زا خواهد بود.

جزی در پاسخ به این سوال که مراتع فقیر کشور در چه نقاطی هستند گفت: مراتعی که در حاشیه بیابان قرار دارند نباید مورد بهره برداری قرار گیرند بعنوان مثال مناطقی چون سمنان، یزد وحاشیه های کویر لوت که در مورد بهره برداری باید در این مناطق دقت بیشتری صورت گیرد که این امر نیز برعهده دستگاه های مجری و ناظر است.

رئیس پروژه منارید سازمان جنگل ها و مراتع با تاکید بر این که باید از ظرفیت های اکوسیستم بیابانی نهایت استفاده صورت گیرد گفت: در بیابان ها گیاهان بسیار موثری وجود دارد و همچنین گونه ای جانوری منحصر به فرد درآن ها یافت می شود و درچند سال اخیر موضوعی که دردنیا مطرح شده و مودر توجه نیز واقع شده بحث گردشگری بیایانی است که با یک برنامه ریزی مناسب می تواند درآمد زایی مناسبی برای کشور به همراه داشته باشد.

وی تاکید کرد: بخشی از آسیب‌هایی که به مراتع کویری وارد می شود ناشی از فعالیت و بهره برداری مردم منطقه است که اگر اشتغال جایگزینی برای مردم در این مناطق وجود داشته باشد منابع در این بخش ها نیز حفظ خواهد شد و گردشگری جزو مواردی است که می تواند معیشت جایگزین مردم روستاهای حاشیه بیابان باشد.

جزی با اشاره به برنامه ششم توسعه گفت: در این برنامه دولت مکلف است 5000 روستا را توسعه دهد که تا پایان برنامه ششم مجموعا توسعه و اشتغال زایی و برنامه های ۲۵ هزار روستا مشخص خواهد شد که با توجه به ماده ۲۷ بخش ۵ قانون برنامه ششم روستاهای حاشیه بیابان ها می توانند در اولویت قرار گیرند تاهم درآمدزایی از طریق گردشگری بیابانی را فراهم سازند و هم بدین وسیله اکوسیستم بیابانی حفظ شود.

پروژه بین‌المللی منارید، به منظور شناسایی و رفع خلاءها و موانع قانونی و ساختاری در زمینه «مدیریت جامع منابع طبیعی» توسط «سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری اجرا می‌شود.۷۰۵

کد خبر: 861999

وب گردی

وب گردی