ابلاغ بانک ژنتیک از سوی دادستان کشور

رئیس بانک اطلاعات هویت ژنتیک کشور با بیان اینکه دادستان کشور تشکیل بانک ژنتیک را ابلاغ‌ کرده است گفت:این بانک هزینه شناسایی جرم را برای سیستم قضایی و انتظامی کاهش می‌دهد.

به گزارش ایسکا نیوز،رئوفیان،رئیس بانک اطلاعات هویت ژنتیک کشور با اشاره به اینکه بانک ژنتیکی کشور در سال 92 تشکیل‌شده است، اظهار داشت: اطلاعات ژنتیکی مجرمین در گام اول گرفته‌شده و برای آن‌ها پرونده‌های اختصاصی تشکیل می‌شود.

وی افزود: بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته، در 6 استانی که جرائم خطرناک اتفاق افتاده است، عملیات نمونه‌گیری ژنتیک از زندانیان آغاز شده است.

رئوفیان با بیان اینکه در دو سال گذشته فعالیت‌های خوبی در بانک اطلاعات ژنتیک رقم خورده است، گفت: طبق دستور دادستان کل کشور که سال جاری به بانک ژنتیک ابلاغ‌شده است، بنا شد تعداد نمونه‌ها از 10 هزار به 30 هزار افزایش یابد.

رئیس بانک اطلاعات هویت ژنتیک با اشاره به اینکه به دلیل مشکلات اقتصادی تنها از مجرمان خطرناک نمونه‌گیری می‌شود، بیان کرد: نمونه‌گیری‌هایی از مشاغل خطرناک همچون آتش‌نشان‌ها انجام‌شده تا در مواقع ضروری در فرایند احراز هویت تعلل ایجاد نشود.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون 60 درصد از پروژه بانک ژنتیکی به انجام رسیده است، که بر این اساس 26 هزار نمونه از مجرمان گرفته ‌شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال، تعداد نمونه‌های اخذ شده به 35 هزار نمونه افزایش پیدا کند.

رئوفیان عنوان کرد: جامع‌ترین شبکه آزمایشگاهی ژنتیک کشور را سازمان پزشکی قانونی تشکیل داده که البته تمامی آزمایشگاه‌ها تحت نظارتقوه قضائیه فعالیت می‌کنند.

رئیس بانک اطلاعات هویت ژنتیک در مورد کاربرد این بانک اطلاعاتی، توضیح داد: در صورتی‌که مجرمین تکرار جرمی کنند از طریق این بانک به‌آسانی قابل‌شناسایی خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه بانک اطلاعات هزینه شناسایی جرم را برای سیستم قضایی و انتظامی کاهش می‌دهد، تصریح کرد: چنان چه در صحنه جرم آثار بیولوژیکی شناسایی شود می‌توان آن را به بانک اطلاعات مطابقت داد و مجرم را شناسایی کرد.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

902

کد خبر: 862036

وب گردی

وب گردی