کپر نماد فرهنگ سیستان و بلوچستان است/وجود 450 هزار حاشیه نشین در استان/40 درصد منابع ملی و استانی به حاشیه نشینان تعلق گرفت

استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه چشم ها در حق حاشیه نشینان باز شده و اثرات خوبی در پی داشته است گفت: 450 هزار حاشیه نشین در پنج نقطه استان وجود دارد.

علی اوسط هاشمی با بیان این که استان سیستان و بلوچستان بیش از 9 هزار روستا دارد، در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: اگر این روستاها را با 62 هزار روستای ایران مقایسه کنیم شاهد این موضوع هستیم که تنها استانی که در آن روستاهای جدید شکل می گیرد سیستان و بلوچستان است.

180 هزار فرزند محروم از تحصیل بر سر کلاس های درس هستند

وی با تاکید بر این که 180 هزار فرزند ایرانی بازمانده از تحصیل در سیستان و بلوچستان بر سر کلاس های درس نشسته اند، تصریح کرد: این فرزندان به دلیل این که به حقوق آنها توجه خاصی نشده بوده است و چشمان مان را بر واقعیت بسته بودیم از کلاس محروم بودند.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: هنگامی که صحبت از 180 هزار فرزند ایرانی می شود به این معنا است که آموزش و پرورش، نهضت سواد آموزی، شوراها و دیگر عوامل این فرزندان محروم از تحصیل را شناسایی کرده و برای تحصیل آنها زمینه را فراهم کرده اند.

کمک 600 میلیارد تومانی دولت برای توسعه فضای آموزشی

اوسط هاشمی با اشاره به این که دولت 600 میلیارد تومان برای توسعه فضای آموزشی در سیستان و بلوچستان ردیف باز کرده است، بیان داشت: ما با بنیاد برکت به توافق رسیدیم تا 60 هزار دانش آموز را جذب کنیم و امکانات و نیازهای ضروری و بدیهی آنها را برای تحصیل فراهم کنیم.

وی با بیان این که 800 مدرسه خشت و گلی در حال بازسازی هستند ادامه داد: این مدارس خشت و گلی را شروع به تخریب کرده ایم و در حال بازسازی هستند و تا رسیدن به یک فضای مناسب برخی اوقات افراد در کپرها درس می خوانند.

کپر نماد فرهنگ سیستان و بلوچستان است

اوسط هاشمی با تاکید بر این که کپر نماد فرهنگ سیستان و بلوچستان است، افزود: کپر نشان از محرومیت نیست، در عین دارایی بسیاری از مردم کپر را در داخل حیاط خود یا در گوشه خانه دارند و حتی در برخی از مواقع بچه ها را در محوطه زیر سایه می نشانند تا درس بخوانند.

وی گفت: باید در رابطه با اعلام برخی از شبکه ها در مورد این کپرها بررسی شود و اگر از حسن نیت است که ما تکریم داریم و در صورت فضاسازی برخی دیگر از شبکه ها از کپرها تامل خواهیم داشت.

استاندار سیستان و بلوچستان در رابطه با حاشیه نشینی در این استان گفت: با ارزیابی وزارت راه و شهرسازی ما رتبه ملی شایسته را از نظر نحوه توجهمان به حاشیه نشینی در دو هفته اخیر دریافت کرده ایم.

اوسط هاشمی ادامه داد: واقعیت تلخی است بیش از 450 هزار حاشیه نشین در 5 نقطه کنارک، زابل، ایرانشهر، چابهار و زاهدان وجود دارد.

حاشیه نشینی حاصل خشکسالی 18 سال گذشته است

وی ادامه داد: این حاشیه نشینی ها حاصل خشکسالی 18 سال در استان و نا امنی هایی که در سنوات قبل در روستاها از جمله منازعات قومی حاکم بوده است . همچنین به دلیل خشکسالی اقتصاد روستاها سقوط کرده است لذا جابجایی ضروری و اجتناب ناپذیر در این شهرستان ها بوده است.

وی ادامه داد: نسبت به حاشیه نشینی بذر توجه را رویاندیم تا توجه ویژه ای در حق حاشیه نشینان شود. در حال حاضر قدم هایی برای حاشیه نشین ها برداشته شده اما کار بسیار و دنباله دار است.

40 درصد منابع ملی واستانی به حق حاشیه نشینان معطوف شد

اوسط هاشمی با بیان این که سال گذشته را در استان سال حاشیه نشینی اعلام کردیم، اظهار داشت: رویکرد مدیریتی استان معطوف به حق حاشیه نشینان بوده به نحوی که در شورای توسعه استان تصمیم گرفته شد تا بیش از 30-40 درصد از منابع ملی و استانی معطوف به احیای حق در این مناطق شود تا بتوانیم تعادلی میان حقوق شهروندان ایجاد کنیم به این منظور که یک جا غنی و جای دیگر ضعیف نباشد زیرا به هیچ وجه با عدالت همخوانی ندارد.

چشم ها به حق حاشیه نشینان باز شده است

وی با بیان این که باید زیبایی نگاه به حق مردم را با حضور فیزیکی موثر به نمایش بگذاریم، خاطرنشان کرد: خوشحالم بگویم که اکثر ادارات دولتی استان به این مرحله از این نگاه رسیده اند و از این جهت که آنها نسبت به آن به حق نگاهی داشته باشند.

استاندار سیستان و بلوچستان در پایان گفت: چشم ها به حق حاشیه نشینی باز شده و اثرات خوبی در پی داشته است اما فاصله زیادی باقیست تا آنچه مناسب شان یک انسان است برای این قشر فراهم شود.

901900

کد خبر: 862108

وب گردی

وب گردی