پیوند مغز استخوان با اجرای طرح تحول سلامت، در بیمارستان‌های دولتی رایگان شد

رئیس جمهور، در پیامی به کنگره بین المللی پیوند مغز استخوان تاکید کرد: بیش از ۹ هزار پیوند سلول‌های بنیادی مغز استخوان نشان دیگری از کارنامه درخشان ایران در عرصه پزشکی است.

به گزارش ایسکانیوز ، حسن روحانی رئیس جمهور امروز شنبه (6 آبان‌ماه) در پیامی به بیست‏ و ‏دومین کنگره بین ‏المللی پیوند مغز استخوان آسیا و اقیانوسیه؛ میزبانی از استادان گرانقدر، پژوهشگران برجسته و پزشکان فرهیخته در این کنگره را افتخاری دیگر برای ساحت علم و حکمت در ایران اسلامی خواند و ابراز امیدواری کرد که این کنگره و سایر نشست های علمی، زمینه لازم برای تبادل اندیشه، پژوهش و دستیابی به فن‌آوری‎های نوین را برای کشورهای مختلف فراهم آورد و بهبود نظام سلامت و خدمات درمانی برای جوامع را در پی داشته باشد.

در متن پیام رئیس جمهور که توسط قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرائت شد، آمده است: میزبانی استادان گرانقدر، پژوهشگران برجسته و پزشکان فرهیخته در بیست‏ و ‏دومین کنگره بین ‏المللی پیوند مغز استخوان آسیا و اقیانوسیه؛ افتخاری دیگر برای ساحت علم و حکمت در جمهوری اسلامی ایران است.

در ادامه این پیام تاکید شد: طی سال‌های اخیر پیشرفت‌های چشمگیری در عرصه دانش و به‌ویژه علوم سلولی روی داده و دریچه‎ای نوین به روی پزشکان و پزشکی امروز گشوده است. جمهوری اسلامی ایران نیز، ضمن اتکا به سرمایه‏ های عظیم انسانی و انگیزه های برآمده از فرهنگ غنی ایرانی اسلامی؛ با پیشرفت‏‌های علمی جهانی همگام و به عنوان کشور پیشرو منطقه، پیشرفت‌های بالنده ای داشته است به ‌طوری‌که پیوند سلول‌های بنیادی مغز استخوان که نخستین بار در سال 1369 در تهران و شیراز انجام شد، امروزه در 17 مرکز به بیماران ارائه می‌شود و بیش از 9 هزار پیوند، نشان دیگری از کارنامه درخشان ایران، در این عرصه حیاتی است.

همچنین در این پیام تصریح شد: با شروع به کار دولت یازدهم و آغاز طرح تحول سلامت، پیوند مغز استخوان نیز مانند سایر خدمات صعب‌العلاج در بیمارستان‌های دولتی رایگان شد. علاوه بر آن، مراکز اهدا و بانک‌های سلولی متعددی راه‌اندازی شد که با حضور محققان و متخصصان، امکان درمان تعداد بیشتری از بیماران را فراهم می کند. آنچه در این میان اهمیت دارد و هیچگاه نباید فراموش شود این است که علوم و پژوهش، مرز نمی‌شناسد و دانش و اندیشه نباید در قفس تنگ نظری‌ها و تحت تاثیر رویدادهای دیگر به ویژه مسائل سیاسی قرار گیرد. امیدوارم این کنگره و سایر نشست های علمی، زمینه لازم برای تبادل اندیشه، پژوهش و دستیابی به فن‌آوری‎های نوین را برای کشورهای مختلف فراهم آورد و بهبود نظام سلامت و خدمات درمانی برای جوامع را در پی داشته باشد.

در بخش دیگری از این پیام آمده است: در پایان؛ ضمن قدردانی از دست‌ اندرکاران برگزاری این کنگره ارزشمند، آرزو می کنم جامعه دانشگاهی ما از این فرصت برای ارتقای هر چه بیشتر دانش پزشکی و فرآیندهای درمانی، حداکثر استفاده را ببرد و میهمانان عزیز کنگره نیز با دستاوردهای ارزشمند علمی و خاطره‌ای ماندگار از تمدن و فرهنگ پر فروغ ایران عزیز، به کشور خود باز گردند.

کد خبر: 862173

وب گردی

وب گردی