جمعیت دانش‌آموزان تیزهوش ۱۴۰ هزار نفر است/مگر یک جامعه چقدر تیزهوش دارد؟

سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: هم‌اکنون جمعیت دانش‌آموزان تیزهوش ۱۴۰ هزار نفر است مگر یک جامعه چقدر تیزهوش دارد؟ بسیاری از دانش آموزان با سیستم دوپینگی وارد این مدارس می‌شوند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از تسنیم، فاطمه مهاجرانی سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان درخصوص نخبه پروری در چشم انداز سند تحول اظهار کرد: سند راهبردی امور نخبگان تلکیف کشور را مشخص کرده است و در اینکه نخبه‌پروری باید انجام شود شکی نیست اما لزوما هر سختکوشی نخبه نیست.

وی افزود: سختکوشی صفت بسیار خوبی است اما به معنای نخبگی نیست اگر مدارس به درستی این واژه‌ها را معنا می‌کردند دچار وضعیت آشفته فعلی نبودیم. در سال 66 که آقای اژه‌ای، سمپاد را تاسیس کرد، 6 مدرسه سمپاد در کشور راه‌اندازی شد و این آمار در سال تحصیلی 86-87 به 262 مدرسه، در سال تحصیلی 88-89 به 335 مدرسه و در سال تحصیلی 92-93 به 660 مدرسه افزایش یافت.

سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: افزایش تعداد مدارس سمپاد از 335 به 660 مدرسه صرفا در بحث کمی است و در بحث کیفی شاهد رشد نبودیم. در سال 86 تعداد دانش‌آموزان مدارس سمپاد 54 هزار نفر بودند که این تعداد در سال تحصیلی 92-93 به 140 هزار نفر رسید البته تا سال 89 که سازمان پرورش استعدادهای درخشان را داشتیم، هیئت امنایی وجود داشت که آنها باید مجوز تاسیس مدارس را می‌دادند اما از سال 89 این هیئت امنا حذف شد و به یکباره شاهد رشد 80 درصدی مدارس در طول 4 سال بودیم.

مهاجرانی ادامه داد: تعداد مدارس سمپاد حتما کم خواهد شد و باید بر کیفیت آنها کار کنیم، اینکه دانش‌آموز سمپاد دچار تجدید شود یا از مدرسه خارج شود اصلا قابل قبول نیست. هم‌اکنون جمعیت دانش‌آموزان تیزهوش 140 هزار نفر است مگر یک جامعه چقدر تیزهوش دارد؟ بسیاری از دانش آموزان با سیستم دوپینگی وارد این مدارس می‌شوند و در حقیقت سطح هوش آنها متوسط به بالاست که از مدارس دولتی جدا می‌شوند.

سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان عنوان کرد:‌ ایده‌آل ما این است که جداسازی دانش‌آموزان را نداشته باشیم ولی باید وضعیت فعلی را نیز درنظر گرفت. اگر می‌توانستیم مدارس را آنقدر مجهز کنیم که تمام دانش‌آموزان استعدادهای خود را شکوفا کنند دیگر به جداسازی نیاز نبود اما چون امکانات نداریم که بتوانیم یک یا دو درصد دانش‌آموزان تیزهوش را به خوبی در مدارس عادی پرورش دهیم مجبور به جداسازی آنها هستیم.

وی افزود: وقتی تعداد دانش‌‌آموز تیزهوش که باید 50 هزار نفر باشد به 140 هزار نفر رسیده مشخص است که دچار افت کیفی می‌شویم؛ عده‌‌ای از دانش‌آموزان سمپاد نامه‌ای را به رهبر معظم انقلاب نوشته‌اند و تقاضای احیای سازمان سمپاد را دارند و رهبر انقلاب دستور پیگیری آن را داده‌اند.

مهاجرانی درباره آزمون‌های ورودی مدارس تیزهوشان گفت: وظیفه معلم این است که استعدادهای هر دانش‌آموز را کشف کند. امسال 260 هزار نفر در آزمون مدارس تیزهوشان شرکت می‌کنند که حدود یک دهم وارد مدارس می‌شوند یعنی از هر 10 نفر یک نفر پذیرفته می‌شود. باید توجه داشت وقتی استراتژی دادن مجوز برای راه‌اندازی مدرسه را حذف می‌کنیم و شاهد رشد قارچ گونه مدارس سمپاد هستیم در این میان کسب و کاری شکل می‌گیرد.

سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان درخصوص المپیادها عنوان کرد: المپیاد از عرصه‌های افتحارآفرینی برای کشور است و اگر بتوانیم المپیاد ادبی را در حوزه کشورهای منطقه جا بیاندازیم بسیار خوب است. یکی از ذخایر کشورها سرمایه‌های علمی هستند که باید در کشور رسوب کنند نه اینکه آنها را فراری داد.

وی مطرح کرد: بسیاری از اوقات می‌گوییم بچه‌های المپیادی به دنبال رفتن از ایران هستند اما اینگونه نیست 70 نفر از دانش‌آموزان المپیادی درباره مدارس سمپاد به رهبر انقلاب نامه نوشتند و در ایران حضور دارند البته وظیفه داریم به این دانش‌آموزان حس وطن دوستی را آموزش بدهیم.

مهاجرانی گفت:‌ بعد از اینکه در سال 89 سمپاد نابود و به مرکز تبدیل شد بسیاری از کسب و کارها رونق گرفت. در سال 84 آورندگان مدال المپیادها بین تهرانی‌ها و شهرستانی‌ها برابر بود اما از سال 90 که کسب و کارها جان گرفت به شدت سهم غیرتهرانی‌ها کاهش یافت و در سال 94 به حدود 30 درصد رسید. حال متوجه می‌شویم چرا شهریه‌های چند میلیونی که گاه تا 20 میلیون می‌رسد از تهران است؟ آیا در تهران این تعداد مستعد داریم یا تهرانی‌ها را دوپینگ می‌کنند؟ برای حل این معضل باید سمپاد به جای خود بازگردد و آزمون‌ها کیفی و استاندارد شود.

وی با اشاره به اینکه سمپاد سرمایه ملی کشور است، افزود: در برنامه‌های وزیر آموزش و پرورش نیز کاهش کمی و ارتقای کیفی مدارس را شاهد هستیم همچنین برای احیای سمپاد اصلی ترین کار احیای هیئت امنای آن بوده که ساز و کار این مسئله در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال بررسی است و اجرای این کار را در برنامه‌های خود قرار دادند.

706

کد خبر: 862416

وب گردی

وب گردی