بسیاری از طرح‌های یک دهه اخیر جزیره‌ای اجرا شده است

معاون شهردار تهران گفت: بسیاری از طرح‌های اجرا شده در دهه اخیر همچون بلند مرتبه‌سازی‌ها و مال‌سازی‌ها به گونه‌ای جزیره‌ای و موردی اجرا شده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، مهدی حجت معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در جلسه «بررسی موضوعات شهرسازی و معماری منطقه ۱۳» تأکید کرد: اینکه با اجرای طرح های موردی ظرفیت های شهر را با هدف کسب درآمد مصرف و گزینه های روی میز طراحان را محدود کنیم، اقدامی نا بخردانه است. اندیشه و اساس طرح ها و برنامه های شهرسازی می بایست کلان نگر، در راستای توسعه پایدار شهر و منضم به پیوست های اقتصادی، ترافیکی، اجتماعی، فرهنگی و ... در راستای ارتقاء سطح کیفی زندگی شهروندان باشد.

وی افزود: متاسفانه بسیاری از طرح های اجرا شده در دهه اخیر همچون بلند مرتبه سازی ها و مال سازی ها به گونه ای جزیره ای و موردی اجرا شده و شهر تهران اکنون وامدار بسیاری از معضلاتی است که دلیل آن سطحی نگری و بی توجهی به مجموعه شهر بوده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران که به منظور بررسی وضعیت کلی شهرسازی و معماری منطقه ۱۳ میهمان شهردار و مدیران این منطقه بود گفت: برای دست یابی به برنامه ریزی و طراحی شهری با هدف توسعه پایدار و بهره مندی شهر و شهروندان می بایست در ابتدا به هر منطقه به شکل یک موجود زنده، دارای ویژگی، ظرفیت، استعداد و توانمندی های منحصر به فرد و در کنار آن مبتلا به ضعف ها، محدودیت ها و کاستی های آن نگریست و پس از شناخت این ویژگی ها با اندیشه ای همه سو نگر نسبت به طراحی و برنامه ریزی های شهری اقدام کرد.

حجت با اشاره به ضرورت توجه به ظرفیت ها و تأمین امکانات در محدوده منطقه ۱۳ در جهت بهروری مردم، گفت: انتفاع و صلاح شهرداری در سلامت کار و خدمات است و نه در کسب درآمد از مردم، شان و منزلت و کرامت شهروندی و جلب اعتماد مردم مهمترین سرمایه شهرداری است که باید در دوره مدیریت پیش رو در تمام سطوح و ساختارهای موجود به صورت ویژه به آن توجه داشت.

معاون شهردار تهران در ادامه افزود : به منظور ساماندهی و بهره مندی از ظرفیتهای منطقه ضروری است از ظرفیتهای فعالین اجتماعی، NGO ها و CBO ها نیز استفاده کردو این بخشها را نیز در جهت شناخت و رفع مشکلات و دغدغه های مردم مشارکت داد و با این روش می توان تعلق خاطر شهروندان به محل سکونت خود و بازآفرینی و احیاء هویت محلی مناطق را شاهد بود.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود، ضمن بررسی طرح ها و پروژه های مرتبط با حوزه شهرسازی و برنامه ریزی شهری در منطقه ۱۳، گفت : انطباق طرح ها و برنامه های پیش بینی شده با طرح های بالا دستی، راهبردی و ساختاری ضرورت دارد و در این بین نقش شهرداری های مناطق و معاونین شهرسازی به عنوان متولیان برنامه ریزی شهری باید به گونه ای باشد که برآیند آن ارتقاء سطح کیفی زندگی و بهره مندی شهر و شهروندان باشد.

حجت ضمن اشاره به بافت و ساختار منطقه ۱۳ با محوریت منابع طبیعی و میراثی آن گفت : جذب سرمایه گذاران در راستای باز آفرینی و احیاء و ظرفیت های مغفول مانده در منطقه به لحاظ محدودیت های منابع مالی و ... اجتناب ناپذیر است، اما لازم است در واگذاری امکانات و منابع به بخش خصوصی و انتخاب پیمانکاران مناسب و دغدغه مند دقت کرد تا بتوان از این طریق ضمن بهره مندی از منابع موجود، صیانت و حفاظت از آن را نیز توامان داشت.

در بخش دیگری از این نشست رحمان زاده، شهردار منطقه ۱۳ ضمن ارائه گزارش مبسوط از پتانسیل ها، ظرفیت ها و محدودیت های منطقه گفت : تلاش می شود در دوره مدیریت کنونی شاهد ارتقاء سطح کیفی خدمات به شهروندان باشیم و منطقه ۱۳ را بیش از پیش به عنوان پتانسیل و قطب گردشگری شهر تهران معرفی کنیم.

ارائه گزارش و بررسی وضعیت بافت فرسوده منطقه ۱۳ به ویژه در محله صفا، پروژه های بزرگ مقیاس و طرح های شهری همچون محور دماوند و فرودگاه دوشان تپه، موضوعات مرتبط با کمیسیون ماده ۵، بازپیرایی و باز آفرینی شهری در سطح منطقه، موضوعات مرتبط با حریم و شهرک زیتون از جمله مواردی بود که شهردار منطقه ۱۳ مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

706

کد خبر: 862446

وب گردی

وب گردی