عزم ملی برای توسعه صادرات باید تقویت شود/ فضای کسب و کار دچار بیماری است

رییس کمیسیون تجارت اتاق تهران گفت: هم اکنون اقتصاد و فضای کسب و کار با مشکل جدی مواجه است بنابراین برای خروج از این موضوع باید تولید و صادرات در کشور رونق پیدا کند.

محسن بهرامی ارض قدس رییس کمیسیون تجارت اتاق تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز در پاسخ به اینکه وزیر صنعت در روز ملی صادرات عنوان کردند که عزم ملی برای صادرات وجود ندارد گفت: اینکه عزم ملی وجود نداشته باشد درست نیست. عزم صادرات یعنی اینکه زمین و زمان مردم و مسوولین قوانین و مقررات، سخت افزار و نرم افزار همه در جهت و خدمت صادرات غیر نفتی باشند. ما در مقاطعی بخشی از این هماهنگی ها را داشتیم و در بعضی نداشتیم و در حال حاضر این هماهنگی به طور کامل وجود ندارد.

او تصریح کرد: عزم ملی زمانی تحقق می یابد که وزارت صنعت و گمرک و بنادر ما در جهت رونق صادرات غیرنفتی بکوشند. عزم ملی یعنی حمل و نقل؛ صادرات برای صدور، مالیات برای صدور همه امکانات کشور در جهت تشویق صادرات و حمایت از صادرات به کار برده شود. متاسفانه در این زمینه نقایصی وجود دارد.

رییس کمیسیون تجارت اتاق تهران تاکید کرد: عزم و باور ملی این است که صادر کننده کالای غیرنفتی ما به عنوان یک سرباز اقتصادی با کشورهای هدف مبارزه کند تا بتواند کالایش را به فروش برساند.

او با اشاره به اینکه صادرات غیرنفتی باعث ارز آوری و ایجاد اشتغال در کشور می‌ شود اظهار کرد: اگر بتوانیم موضوع بیکاری، دزدی، سرقت و اعتیاد و ناهنجاریهای در کشور ریشه کن شوند بایستی در جهت توسعه تولید و صادرات بکوشیم.

رییس کمیسیون تجارت اتاق تهران در پاسخ به این سوال که نوسانات نرخ ارز چه تاثیر در تجارت دارد گفت: نوسانات نرخ ارز، افزایش و کاهش قیمت آن طبیعی است چرا که نظام ارزی مان نظام شناور مدیریت شده است. به این معنا که دولت طبق قانون، مجاز به تعیین قیمت ثابت و فیکس برای ارز نیست. قیمت ارز می تواند با توجه به مجموعه شاخص کشور تغییر کند.

او تاکید کرد: اگر قیمت ارز کاهش پیدا کند و پول ملی تقویت شود و برعکس قیمت ارز افزایش پیدا کند سبب ایجاد تورم در اقتصاد کشور می‌شود. به نظر من دیدگاه دوم در کشور باید حاکم باشد. چون طبق قانون کشور حتی برنامه چهارم و حتی در برنامه ششم دیده شده است ما نرخ ارز را باید هر ساله متناسب با تورم داخلی و خارجی تعدیل کنیم.

رییس کمیسیون تجارت اتاق تهران افزود: در چهار سال دولت تدبیر و امید، تقریبا با همه تلاش های ارزشمند برای کنترل تورم داشتیم نزدیک به 60 درصد تورم داشتیم. نرخ ارز در این 4 سال بیشتر از 20 درصد افزایش پیدا کرد، به این معنی که تولیدکننده ما هر سال، 60 درصد محصولش گرانتر شده است .

یعنی در پایان چهار سال، 40 درصد رقابت پذیری را در جهان از دست دادیم به خاطر همین است که در نیمه اول مجددا نرخ تورم در کشور منفی شده است و وارداتمان از صادراتمان پیشی گرفته است.

بهرامی با بیان اینکه نرخ ارز هم اکنون واقعی نیست و برای واقعی بودنشان احتیاجی به شوک نداریم اظهار کرد: نرخ ارز باید مصلحتی تعیین بشود به گونه ای که نقش لنگری در اقتصاد دارد.نرخ ارز باید مصلحتی تعیین شود با توجه به مشکلاتی که در بخش صادرات و واردات وجود دارد باید به گونه ای نرخ ارز ارائه شود که صادرات و واردات دچار مشکل نشده و باعث افزایش تورم در جامعه نشود. ما باید همزمان با تعدیل مناسب ارز بهره وری را افزایش دهیم و فضای کسب و کار را بهبود ببخشیم.

او ادامه داد: وقتی یک بیمار اورژانسی قلب یا مغزش آسیب دیده، اولین کار بررسی علت بیماری است بنابراین اقتصاد کشور ما دچار بیماری شده است بایستی مورد ارزیابی قرار گیرد.

بهرامی افزود: قلب اقتصاد کشور موضوع کسب و کار است که دچار بیماری شده و باید فضای کسب و کار را بهبود بخشیم.

او افزود: هزینه مالی در کشور ما بسیار بالاست و اصلا قابل رقابت نیست. هیچ رشته تولیدی وجود ندارد آدم با صراحت و شجاعت بگوید که در این رشته سرمایه گذاری کنید تا سود بانکی نصیبتان می شود.

401

کد خبر: 862503

وب گردی

وب گردی