افزایش ۹ درصدی بازرسی از دفاتر اسناد و املاک

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور: بازرسی ها از دفاتر اسناد و املاک در شش ماه گذشته، 9 درصد افزایش داشته است به طوری که در این مدت 15 دفتردار سلب صلاحیت دائم شدند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از صدا و سیما ، احمد تویسرکانی در نشست خبری با بیان اینکه 97 درصد خدمات از طریق سیستم های الکترونیک ارایه می شود افزود: این روند باعث کاهش اشتباهات ثبتی و تخلفات شده است زیرا یکی از مشکلات سازمان ثبت اشتباهات ثبتی بود.

وی گفت: در پایان سال گذشته دفاتر املاک و دفاتر اسناد به عنوان دو جز اصلی سازمان ثبت به صورت الکترونیکی تبدیل شدند و دفاتری که بیش از 100 سال اسناد در آن ثبت می شد حذف شدند و بیش از 10 هزار نفر از کار دفتر نویسی فارغ شدند.
رئیس سازمان ثبت اسناد افزود: بحث آرشیو کردن و بستن درب بایگانی های عظیم سازمان ثبت از دیگر کارهایی بود که در این مدت انجام شد.
وی گفت: بایگانی های سازمان ثبت یکی از مراکز شکایات مردمی بود که نسبت به فایل کردن انها اقدام کردیم که هم اکنون بیش از 36 میلیون برگ از اسناد اسکن شدند و برخی مراکز درب بایگانی های خود را بستند و دیگر اسناد ثبتی قدیمی در جریان کار نیست که باعث سرعت در کار و کاهش تخلفات شده است زیرا در گذشته گردش فیزیکی اسناد و گم شدن و در برخی موارد آتش سوزی مشکلاتی برای مردم ایجاد می کرد.
تویسرکانی گفت: کنترل و نظارت در دستور کار سازمان ثبت است که در 6 ماهه گدشته از 16 هزار و 982 مورد بازرسی از دفاتر اسناد و املاک داشتیم که این کار را 506بازرس انجام دادند که بازرسی ها 9 درصد افزایش داشته است که 15 دفتریار از خدمت عزل و 225 نفر انفصال موقت شدند. عمده تخلفات هم دریافت وجه اضافه بوده است.

ارائه بیش از ۵۳ میلیون خدمت در شش ماهه نخست امسال در ثبت اسناد
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود : بیش از ۵۳ میلیون خدمت در شش ماهه نخست امسال به مردم ارائه شده و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۲ درصد رشد داشته است .
احمد تویسرکانی در نشست خبری افزود: سازمان ثبت دستگاهی است که همه مردم با خدمات آن مرتبط هستند؛ سازمان تلاش‌های فراوانی کرده برای اینکه بتواند در ارایه خدمات بهینه به مردم قدم های جدی بردارد.
وی ادامه داد: یکی از برنامه های جدی سازمان در سال ۹۶ حرکت در جهت سیاست ترسیم شده از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر تحقق اقتصاد مقاومتی است. برخی از اقدامات سازمان مانند ثبت شرکت ها و علایم تجاری و معاملات املاک مستقیما مرتبط با موضوعات اقتصادی است .
رییس سازمان ثبت اسناد گفت: در شش ماهه اول سال ۹۶، ۵۳ میلیون و ۱۴۱ هزار و ۳۸۰ خدمت به مردم ارایه شده که نسبت به سال ۹۵، ۱۲ درصد رشد داشته است.
وی بیان کرد: در پایان سال گذشته دفاتر املاک و اسناد به عنوان دو رکن اساسی سازمان ثبت از سیستم سنتی تبدیل به الکترونیکی شدند.
وی ادامه داد: ما ۹۷ درصد از خدمات را از طریق سیستم‌های الکرونیکی ارایه دادیم که باعث کاهش چشمگیر تخلفات و اشتباهات شده است.

کاهش 3 درصدی ازدواج در 6 ماه گذشته

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در 6 ماه گذشته میزان طلاق 6 درصد رشد و ازدواج 3 درصد کاهش داشته است.

احمد تویسرکانی به وقایع ازدواج و طلاق طی شش ماهه گذشته اشاره کرد و افزود: میزان ازدواج طی شش ماه گذشته 351 هزار و 383 مورد بود که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 3 درصد کاهش را نشان می دهد و در بحث طلاق نیز 87 هزار و 380 مورد طلاق در کشور ثبت شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 6 درصد رشد را نشان می دهد.
وی گفت : البته این توزیع آماری در استان های مختلف یکسان نیست چون در برخی از استان ها رشد ازدواج داشته ایم و برخی از استان ها نیز ازدواج ها رشد منفی داشته است ضمن اینکه همه این آمارها چون به صورت الکترونیکی است قابل تحلیل و پایش است .
رئیس سازمان ثبت اسناد با اشاره به بیشترین میزان طلاق ثبت شده در 6 ماه نخست امسال افزود : بیشترین میزان طلاق ثبت شده در مردان که شامل 24 درصد از آمار طلاق‌هاست مربوط به سنین 30 تا 34 سال است و بیشترین طلاق در زنان در رده سنی 30 تا 34 سال است که 1 درصد رشد داشته است و بین سنین 25 تا 29 سال 20 درصد طلاق‌ها را شامل می‌شود.
وی گفت: بارزترین علل طلاق نبود تفاهم خانوادگی بوده است، در ادامه اعتیاد به مواد مخدر و ترک زندگی جزو دلایل دیگر علل طلاق ذکر می‌شود.
وی ادامه داد: تهران به‌عنوان اولین استان در طلاق ذکر شده که این میزان 7 درصد افزایش داشته است.
تویسرکانی گفت : استان‌هایی که در آن طلاق کاهش داشته است می‌توان به گیلان، کهگیلویه و بویراحمد، استان مرکزی با 3 درصد کاهش، استان بوشهر با 1 درصد کاهش و خراسان جنوبی با 1 درصد کاهش نام برد.
وی به افزایش آمار طلاق در برخی استان‌ها اشاره کرد و گفت : آمار طلاق در 6 ماه نخست سال جاری در استان سیستان و بلوچستان، قم، فارس، گلستان، آذربایجان شرقی، زنجان، ایلام و سمنان افزایش داشته است.
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره آمار بالاترین و بیشترین میزان مهریه‌ها نیز گفت: بیشترین ازدواج‌های ثبت شده مربوط به رده سنی 25 تا 29 سال است که البته این در مردان صدق می‌کند و نسبت به مدت مشابه 38 درصد ازدواج ثبت شده همچنین در زنان مربوط به رده سنی 20 تا 24 سال است که نشان‌دهنده افزایش 28 درصدی ازدواج‌ هاست.

صدور بیش از یک میلیون و500 هزار سند مالکیت در 6 ماهه نخست امسال

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در 6 ماهه گذشته یک میلیون و 547 هزار و 236 سند مالکیت صادر شده که همه این اسناد مالکیت در سیستم کاداستر ثبت شده است که این رقم در مقایسه با 6 ماهه سال گذشته 4 درصد رشد دارد.
احمد تویسرکانی در نشست خبری درباره صدور سند مالکیت افزود: از این مقدار 40 هزار و 103 سند مربوط به اسناد دولتی بود.
وی گفت : در شش ماهه نخست امسال در حوزه اسناد نیز در دفترخانه‌ ها 6 میلیون و 41 هزار و 805 سند رسمی صادر شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 3 درصد کاهش داشته است.
رئیس سازمان ثبت اسناد درباره صدور اسناد کاداستری نیز افزود: ما در رابطه با اجرای کاداستر تمهیدات لازم را اتخاذ کرده ایم و علاقمند هستیم هر چه زودتر موضوع کاداستر در کشور نهایی شود هر چند که در این خصوص با برخی بی مهری‌ها هم از طرف مجلس بابت حذف برخی منابع و هم از طرف دولت بابت تخصیص منابع مواجه بوده‌ ایم.
وی گفت: در رابطه با منابع طبیعی و اراضی کشور 134 میلیون و 835 هزارو 576 هکتار اراضی ملی در کشور داریم که از این میزان تاکنون 24 میلیون و 767 هزار و 699 هکتار سند مالکیت این اراضی در کاداستر ثبت شده است.
تویسرکانی افزود: حدود 107 میلیون هکتار از نقشه‌های منابع طبیعی در سیستم کاداستر جانمایی شده است .
وی گفت : البته در خصوص لایه‌های کاداستری که باید به سرعت در کشور صورت بگیرد نیز اقدامات خوبی انجام شده است.
رئیس سازمان ثبت اسناد افزود: 8 هزار و 529 کیلومتر راه آهن کشور تحت سیستم کاداستر جانمایی و 732 هزارو 25 هکتار نیز از حریم راه آهن و تأسیسات آن در سیستم کاداستر تثبیت شده است که امکان تعدی به این حریم‌ها دیگر وجود ندارد.
وی گفت : همچنین تاکنون 697 هزارو 695 هکتار از بستر رودخانه‌ها در سیستم کاداستر جانمایی شده است .
تویسرکانی ادامه داد : همچنین 429 هزار و 590 هکتار از حریم رودخانه‌ها در این سیستم ثبت شده و مالکیت دولت در سیستم و زیرساخت کاداستر تثبیت شده است.
معاون رئیس قوه قضائیه درباره آمار مربوط به ممنوع‌الخروج و ممنوع‌المعامله‌ها نیز گفت: در شش ماهه نخست سال جاری 3 هزار و 942 مورد ممنوع‌المعامله شدند که در این خصوص بدهکاران بانکی ممنوع‌الخروج و ممنوع‌المعامله می‌شوند .
وی افزود : همچنین در شش ماه نخست سال جاری 1 هزار و 293 نفر رفع ممنوعیت ممنوع‌المعامله شدند و 9 هزار 93 نفر ممنوع‌الخروج شدند که نسبت به مدت مشابه گذشته 21 درصد افزایش داشته است.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره آمار ممنوع‌الخروجی‌ها نیز گفت: 5 هزار و 217 نفر رفع ممنوع‌الخروج شدند و توانستند بدهکاری خود را پرداخت کنند که 45 درصد نسبت به 6 ماهه گذشته رشد داشته است.
معاون رئیس قوه قضائیه درباره اینکه آیا ثبت رسمی خودرو در دفترخانه‌ها افزایش داشته است یا خیر افزود : خوشبختانه مردم به این موضوع توجه لازم را دارند و به منافع ثبت سند رسمی عنایت دارند و میزان ثبت سند رسمی تاکنون افزایش داشته و در قانون هم ذکر شده است.
وی گفت: علاوه بر اینکه ثبت رسمی سند در دفاتر اسناد رسمی باعث کاهش اختلافات می‌شود اگر اختلافی هم به وجود آمد در اجرای ثبت سند رسمی قابلیت رسیدگی را دارد.

وصول بیش از 3 هزار میلیارد تومان از مطالبات معوق بانکی

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت : طی شش ماه گذشته 30 هزار و 914 میلیارد ریال از مطالبات معوق بانکی وصول شده است

احمد تویسرکانی به وصول مطالبات معوق بانک ها طی شش ماه گذشته اشاره کرد و افزود: در این مدت 30 هزار و 914 میلیارد ریال از مطالبات معوق بانکی وصول شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 72 درصد افزایش را نشان می دهد که در واقع بیش از 3 هزار میلیارد تومان از مطالبات معوق بانک ها را وصول کردیم.
وی در ادامه به ثبت شرکت ها و موسسات مالی بصورت الکترونیکی اشاره کرد و گفت : طی شش ماهه نخست امسال 25 هزار و 816 مورد شرکت ثبت شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 10 درصد کاهش داشتیم و درباره تعداد موسسات غیرتجاری نیز 5 هزار و 856 مورد در شش ماهه ثبت شده که دو درصد رشد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل داریم.
رییس سازمان ثبت اسناد درباره میزان ثبت شرکتها و مؤسسات غیر تجاری نیز افزود: میزان ثبت شرکت‌ها در شش ماهه اول امسال 25 هزار و 816 مورد بوده که در مدت مشابه سال قبل 10 درصد کاهش داشته است.
وی ادامه داد : تعداد مؤسسات غیر تجاری 5 هزار و 856 مؤسسه در سراسر کشور بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 2 درصد رشد داشته است.
تویسرکانی گفت : همچنین در شش ماهه نخست امسال از طریق پایگاه شناسه ملی اشخاص حقوقی کارهای خوب و استعلامات زیادی انجام شده است که در جهت شفافیت شرکت‌های حقوقی گام بزرگی با راه اندازی این پایگاه برداشته شده است.
وی افزود : میزان استعلام‌ها و صحت سنجی در خصوص شخصیت اشخاص حقوقی به میزان 50 میلیون و 978 هزار و 638 استعلام بوده است.
معاون رئیس قوه قضائیه درباره آمار ثبت اختراعات نیز گفت‌ : در شش ماهه نخست امسال تعداد 2 هزارو 44 اختراع ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 17 درصد افزایش داشته است.
وی افزود : همچنین تعداد برندها و علائم تجاری ثبت شده در شش ماهه اول امسال 13 هزار و و 50 علامت بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 1 درصد رشد داشته است.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت : تعداد طرح های صنعتی ثبت شده در شش ماهه اول امسال 2 هزار و 709 مورد بوده که این طرح‌ها نقش مهمی در رشد و توسعه صنعت و اقتصاد کشور دارد که خوشبختانه میزان ثبت این طرح ها در 6 ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 14 درصد افزایش داشته است.
وی افزود : تعداد اظهارنامه‌های مربوط به ثبت بین المللی علائم تجاری تعداد 2 هزار و 434 علامت بوده است که با توجه به این رقم و بر اساس گزارشات سازمان جهانی مالکیت معنوی ما رتبه نخست را در منطقه داریم.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره توسعه ثبت مالکیت معنوی گفت : با هماهنگی‌هایی که با سازمان جهانی مالکیت معنوی صورت گرفته است خوشبختانه کارگاه های آموزشی زیادی در سراسر کشور برگزار کرده‌ایم که در جهت اطلاع از خدمات بین المللی و نحوه استفاده از بانک‌های اطلاعاتی سازمان جهانی بوده است؛ همچنین در ماه گذشته در وایپو تفاهم نامه‌ای را با مدیر کل وایپو امضا کردیم که دفتر آن در تهران افتتاح شود و خدمات آموزشی و حمایتی در ایران ارائه خواهد شد.

705

کد خبر: 862538

وب گردی

وب گردی