آنچه در مناظره پزشکیان و بیگی در تبریز گذشت

مناظره دو نماینده شهر تبریز در مجلس با محوریت نقد عملکرد وزارت راه در قبال آذربایجان در محل تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار و سپس به ترک جلسه از سوی پزشکیان منجر شد.

به گزارش ایسکانیوز، مناظره دو نماینده شهر تبریز در مجلس با محوریت نقد عملکرد وزارت راه در قبال آذربایجان در محل تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار شد. در ابتدای جلسه بیگی اظهار داشت: به دنبال جلسه با دکتر آخوندی در مجمع نمایندگان استان مطالبات نمایندگان از ایشان در جلسات مختلف همچون قول هایی در زمان استیضاح وزیر گرفته شده بود و وعده های پایان پروژه ها داده شده بود، مطرح گردید.

وی ادامه داد: در پاسخ های وزیر راه به تناقضاتی برخورد کردیم که با سخنان آقای نوبخت تناقض جدی داشت؛ مثلا آقای نوبخت درباره راه آهن تبریز_میانه اعلام کرده بود که 126 درصد بودجه تخصیص انجام شده که با سخنان آقای آخوندی تناقض داشت و مورد اعتراض نمایندگان واقع شد.

نماینده مردم تبریز اظهار داشت: به آقای آخوندی گفتیم که ما در جریان فعالیت های شما هستیم و در این 4 ساله زحمات بسیاری را متقبل شدید ولی نقاط ضعف موجود را نیز مطرح کردیم و در آن جلسه خانم آقاپور به مدد آقای پزشکیان آمد که شما جاده شبستر را احداث و فقط مسیر را بدون هیچ علائم و روشنایی سیاه کردید که بنده گفتم ما راه کشیدیم شما در این 4 سال آن را ادامه و تکمیل می دادید.

وی افزود: آقای آخوندی در جلسه گفت که شما احداث مسیر راه آهن پارس آباد_سردشت را پیگیر شوید که بنده نیز در پاسخ گفتم شما در راه اهن بستان آباد مانده اید،چگونه این را مطرح می کنید؟

در ادامه مسعود پزشکیان دیگر نماینده مردم تبریز و نائب رئیس اول مجلس گفت: بنده نمیخواهم جلسه مناظره امروز را ادامه بدهم چراکه امام جمعه تبریز پیامکی در این رابطه به بنده ارسال کرده اند. به خطبه ای از نهج البلاغه اشاره می کنم که حضرت می فرمایند: لَا یَهْلِکُ عَلَى التَّقْوَى سِنْخُ أَصْلٍ وَ لَا یَظْمَأُ عَلَیْهَا زَرْعُ قَوْمٍ فَاسْتَتِرُوا فِی بُیُوتِکُمْ وَ أَصْلِحُوا ذاتَ بَیْنِکُمْ وَ التَّوْبَةُ مِنْ وَرَائِکُمْ وَ لَا یَحْمَدْ حَامِدٌ إِلَّا رَبَّهُ وَ لَا یَلُمْ لَائِمٌ إِلَّا نَفْسَهُ.(هیچ بنایی بر پایه تقوی فرو نریزد و هیچ کاشته‏ای در سرزمین تقوی خشکسالی نبیند. پس ای دنیاپرستان جاه طلب، در بیغوله‏های خود نخزید، و دست از گروه گرایی و تفرقه افکنی بردارید، و به سوی خدا باز گردید که راه نجات شما توبه است.)

وی افزود: همه ما باید وحدت داشته باشیم و دعوای خانگی را بیرون نکشیم. بنده دانشگاهی هستم و متوجه اعداد و ارقام علمی هستم و اختلافات رو نباید بیرون بکشانیم. اینکه مناظره کنیم و سوءاستفاده شود، اصلا به صلاح نیست.

پزشکیان در ادامه گفت: به احترام پیامک امام جمعه حاضر به مناظره نیستم.

یگی هم اظهار داشت: حجت الاسلام آل هاشم به اختیار خودمان گذاشته اند و سخنی مبنی بر لغو مناظره نگفته اند.

پزشکیان جلسه را ترک کرد

در ادامه جلسه با سخنرانی بیگی ادامه یافت و اظهار داشت: من و پزشکیان از سالهای دور با هم رفیقیم و برادر شهید ایشان کنار من شهید شد نمیدانم چرا جلسه را ترک کردند چراکه محل جلسه ما دانشگاه است و یک محیط علمی است

بیگی در ادامه جلسه به تشریح روند نقدهای خود در قبال وزارت راه پرداخت و گفت: قریب 85 امضا را برای استیضاح وزیر راه و شهرسازی گرفتیم ولی این لابی قدرتمند وزرا به جهت در اختیار داشتن منابع قدرت برای کنار امدن با نمایندگان موثر بود.

وی افزود: هییت رییسه مجلس موضع را در قبال استیضاح به کمیسیون عمران واگذار کرد و با تعلل تشکیل جلسه، در نهایت ما موضوعاتی را مطرح کردیم که قصور و تقصیر در حادثه قطار تبریز متوجه راه آهن جمهوری اسلامی بوده چرا که پیش بینی های لازم برای سامانه ATC مورد ادعایی وزیر راه در جلسه با مقام معظم رهبری انجام شده است

وی ادامه داد: بنده عضو کمیسیون تحقیق درباره حادثه قطار تبریز مشهد بودم. کسانی از راه آهن جمهوری اسلامی، در هیئت مدیره شرکت مهاران که ارائه دهنده این سیستم ATC است، عضو هستند و این سامانه 4 هزار بار خطا اعلام کرده و آقایان به دلیل منافع خود زیر بار تعمیر و اصلاح این سیستم نرفتند.شما می بینید که اکنون آقای سعیدنژاد دارنده لوکوموتیوهای کشور و مدیرعامل سازمان کشتیرانی کشور سال 84 از دولت خارج و در سال 92 باردیگر به دولت بازگشت.

نماینده مردم تبریز تصریح کرد: چرا برای جان باختگان حادثه پلاسکو یا درگذشت آیت الله العظمی موسوی اردبیلی عزای ملی اعلام شده و برای جان باختگان حادثه قطار یک تسلیت مختصر کفایت شد. در حادثه منا گفتیم که آل سعود شایستگی خادم الحرمینی ندارد، آیا این وزیر راه و آقای آخوندی کفایت و شایستگی وزارت راه را دارد.آقایان به این دلیل از اعلام عزای عمومی اجتناب کردند که پیگیری این مسئله سبب برافتادن پرده از بی کفایتی و فساد موجود در دولت می شد.

بیگی در پاسخ به سوال یکی از حاضران درباره عدم پرداخت مطالبات پیمانکاران استان ابراز داشت: ما اختیاراتی را با کمال شرمندگی و تاسف به دولت واگذار کردیم، قریب 300 هزار میلیارد تومان بودجه سال 96 کشور را بستیم که 120 هزار میلیارد تومان استقراض داخلی و 60 هزار میلیارد تومان استقراض خارجی را شامل می شد و این را به حکم اکل میته پذیرفتیم که بدهی پیمانکاران پرداخت شود.اگر دوستان پیمانکار مشکلاتی دارند که ما نمایندگان می توانیم بدین وسیله دولت را تحت فشار بگذاریم ،انجام خواهیم داد.

وی افزود: در دولتی که به صورت گسترده با ریزبینی به پرونده افراد دولت قبل رسیدگی می کنند تخلفات افرادی همچون بنده را دربیاورد مطمن باشید اگر مشکل و تخلفی بود آبرویی برای بیگی باقی نمی گذاشتند و بنده شما را به مراجع قانونی احاله می دهم که پیگیری کنند.

بیگی در مورد مدرک تحصیلش هم گفت: بیگی از انتخابات عبور کرده و سوالات شما مختص زمان انتخابات است و بنده نماینده مردم هستم. اگر هم نقصی متوجه مدرک تحصیلی بنده است به مراجع ذی ربط اعلام فرمایید تا رسیدگی کنند و بنده در خدمتتان هستم.

بیگی در پاسخ به سوالی در خصوص سوال از رئیس جمهور درباره احیا دریاچه ارومیه گفت: جزو اختیارات رییس مجلس است که سوال از رئیس جمهور را تائید کند و درباره موضوع دریاچه ارومیه نیز اینگونه است که قطعا در فرآیند انتخاب رئیس آینده مجلس تاثیر خواهد گذاشت.

وی افزود: وقتی پزشکیان حجم اقدامات دولت در 4سال از 8 سال گذشته بیشتر است این حق بنده بود که از عملکرد خودم در حوزه راه سازی و مسکن مهر دفاع کنم. متاثریم که دکتر پزشکیان از این موضع سرباز زدند و امیدوارم زین پس جلسات دیگری در روشنگری این مسئله برگزار کنیم.

901

کد خبر: 862546

وب گردی

وب گردی