تاثیر برجام بر منطقه آزاد اروند/سالیانه تا 150 میلیارد ریال برای زیرساخت و تردد زایران اربعین تخصیص می یابد

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند از تخصیص سالیانه تا 150 میلیارد ریال برای تامین زیرساخت ها و تسهیل تردد زایران اربعین خبر داد و گفت: در پی توافق برجام، 2شرکت آلمانی و دانمارکی برای فعالیت در بخش انرژی های تجدیدپذیر و غیرفسیلی اعلام آمادگی کرده اند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ «اسماعیل زمانی» عصر امروز (شنبه) در یک نشست خبری در تهران افزود: پس از برجام (برنامه جامع اقدام مشترک)، اقبال خارجی ها برای سرمایه گذاری در ایران به ویژه سرمایه گذاری در منطقه آزاد اروند به دلیل شرایط خاص منطقه بیشتر شده و همچنان در حال افزایش است.


به گفته او، در منطقه آزاد اروند سرمایه‌گذاران خارجی خوبی جذب شده اند که برخی آنان عراقی اند و در بخش‌های تولیدی فعالیت دارند.


زمانی ادامه داد: 2شرکت آلمانی و دانمارکی برای فعالیت در بخش انرژی های تجدیدپذیر و غیرفسیلی و برخی شرکت ها نیز در زمینه لجستیک، نفت و گاز و پتروشیمی اعلام آمادگی کرده اند.


زمانی افزود: دلیل دیگر اقبال سرمایه گذاران به اروند، حضور نیروی کار آموزش دیده و آموزش پذیر است که برای توسعه صنایع موثر و دارای صرفه اقتصادی است.


مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، از امکان ورود عراقی ها و دیگر شهروندان خارجی به این منطقه بدون نیاز به اخذ روادید و تردد آزادانه خودروهای آنان خبر داد و افزود: این مزیت برای اتباع ایرانی نیز وجود دارد اما به دلیل شرایط ناامن عراق، کمتر مورد استقبال آنان قرار گفته است.


او این تردد را یک فرصت برای رونق اقتصادی و توسعه بازار منطقه دانست و افزود: برای خروج از مشکلات اقتصادی، ایجاد اشتغال و توسعه تجارت با محور صادرات باید زیرساخت های منطقه تقویت شود.

** بودجه زیرساخت ها و تسهیل تردد زایران اربعین


مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند افزود: سالیانه تا 150 میلیارد ریال برای تامین زیرساخت ها و تسهیل تردد زایران اربعین هزینه می شود که حدود 30 میلیارد ریال آن به تامین زیرساخت ها در عراق اختصاص دارد.


او از زایران اربعین خواست بدون روادید به مرز مراجعه نکنند؛ زیرا اجازه خروج از مرز به آنان داده نمی شود و اگر حتی موفق به عبور شوند، در برگشت دچار مشکل می شوند و ممکن است به عنوان عوامل نفوذی یا تروریستی با آنها برخورد شود.


این مسوول اعلام کرد: از پارسال تاکنون برخی ایرانیان به همین دلیل همچنان در زندان های عراق به سر می برند.


زمانی به زایران اربعین حسینی (ع) یادآوری کرد موکب های عراقی فقط در مسیر رفت خدمات ارایه می کنند و در مسیر برگشت فعال نیستند. از این رو، موکب های ایرانی برای خدمات دهی در راه برگشت به سمت غربی جاده انتقال داده می شود.

**تاثیر اقلیم تحولات کردستان عراق روی ترانزیت کالا


رییس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد اروند یادآوری کرد پس از تحولات اقلیم کردستان عراق ورود کامیون های ترانزیتی به این منطقه و صادرات از مرز شلمچه افزایش یافت.


مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، توسعه تجارت با محور صادرات و افزایش حجم سرمایه گذاری را 2اولویت برنامه های این سازمان دانست و گفت: منطقه آزاد اروند به عنوان پنجره ارتباط ایران با بازارهای منطقه و بین المللی محسوب می شود.

به گفته او، موقعیت راهبردی اروند و دسترسی به عراق از راه خشکی و عربستان و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس از راه دریا اهمیت این منطقه را برای توسعه تجارت دوچندان کرده است.


زمانی افزود: مرز شلمچه ظرفیت بالایی برای صادرات و ترانزیت کالا و مسافر دارد و روزانه بیش از 2میلیون دلار کالا از این مرز به عراق صادرات می‌شود.


به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، پارسال از مرز بین المللی شلمچه یک میلیارد و 300 میلیون دلار صادرات به عراق انجام شد.


زمانی اعلام کرد در منطقه آزاد اروند130 واحد تولیدی در حال فعالیت دارند و این منطقه 2 شرکت تولیدی بزرگ فولاد دارد که یکی از آنها روزانه 600 هزار تن فولاد و دیگری سه هزار تن تولید می کند.


منطقه آزاد تجاری- صنعتی اروند در شمال غربی خلیج فارس و جنوب غربی استان خوزستان در محل تلاقی اروند رود و کارون (شهرستان‌های آبادان و خرمشهر) با وسعت بیش از ۱۷۳کیلومترمربع در واقع شده و دارای مرز مشترک با عراق و کویت است.


استان خوزستان به واسطه استعدادهای ویژه از جمله عبور حدود ۳۰درصد از آب‌های کشور از این جلگه، وجود دشت‌های مستعد کشاورزی و فعالیت‌های منظم کشت و صنعت، قرارگرفتن بخش عمده ذخایر نفت کشور، مرز زمینی و وجود مرز شلمچه با کشور همسایه، مرز هوایی، استقرار فرودگاه‌های بین‌المللی و ... اهمیت دارد.

منبع: ایرنا

401

کد خبر: 862679

وب گردی

وب گردی