رفع فاصله دانشگاه و صنعت در برنامه‌های غلامی دیده نمی‌شود

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم گفت: مسئله دانشگاه نسل چهارم و رفع فاصله میان دانشگاه و صنعت در برنامه‌های ارائه شده وزیر پیشنهادی علوم دیده نمی‌شود.

به گزارش ایسکانیوز، سید حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی در جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم در مخالفت با منصور غلامی عنوان کرد: زمان زیادی از مناظرات پیش از انتخابات بین کاندیداهای ریاست جمهوری نگذشته و تمام اقشار این برنامه‌ها را تا همیشه به یاد دارند، مردمی که اگر حضورشان نبود انتخابات به گونه دیگری رقم می‌خورد، این مردم برای اصلاح روند پا به انتخابات گذاشتند اما آقای رئیس جمهور شما که برنامه‌هایتان را فراموش نمی‌کنید، استفاده از زنان و جوانان در کابینه چه شد؟ آیا قرار است حرف‌ها با عملکرد یکی نباشد؟

وی افزود: اگر نگوییم کابینه امیدتان همه را ناامید کرد باید با صدای بلند تکرار کنیم که حرف‌ها و برنامه‌هایتان آنچنان که گفتید اجرا نشد.

زرآبادی ادامه داد: آقای رئیس جمهور آیا صدای دانشجویان دانشگاه‌های تهران، اصفهان، قزوین و استان‌های دیگر را شنیده‌اید؟ آیا دانشگاه امن نه امنیتی که می‌گویید اینگونه محقق می‌شود؟

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی در رابطه با منصور غلامی وزیر پیشنهادی علوم گفت: بررسی برنامه‌های غلامی نشانه رویکردی است که اشاره‌ای به ضرورت‌ها ندارد یعنی مسئله دانشگاه نسل چهارم که به اشتغال منجر می‌شود در برنامه وی نیست، وجود دانشگاهی که پژوهش آن در راستای افزایش بهره‌وری صنایع باشد و به بودجه عمومی وابسته نباشد در برنامه‌های غلامی دیده نمی‌شود.

زرآبادی گفت: سوابق غلامی نشان می‌دهد که وی در راستای رفع فاصله صنعت و دانشگاه تلاش اندکی داشته و موفق نبوده است، همچنین برنامه وی عمدتاً معطوف به محورهای عدالت آموزش عالی و مسئله نگرش سیاسی-امنیتی به فضای دانشگاه است در حالیکه یکی از اصول نگارش برنامه‌های عملیاتی توصیف وضع موجود است که باید نقاط ضعف و قوت بر اساس این وضع موجود بررسی شود ولی دربرنامه غلامی هیچگونه توصیفی از وضع موجود نیست و مشخص نشده برنامه وی بر پایه چه زیربنایی نگارش شده است.

وی اضافه کرد: مرجعیت علمی و وضعیت دانشگاه‌ها در این برنامه لحاظ نشده و مشخص نیست چشم‌انداز علم و مرجعیت علمی چگونه خواهد بود، فقدان رویکرد درست نسبت به اسلامی شدن دانشگاه‌ها و نبود نهادهای مستقل در هیچ‌کجا از برنامه‌های پیشنهادی غلامی نیست.

زرآبادی گفت: در هیچ کجای برنامه غلامی نشانی از نحوه مواجهه با تهدیدهای پیش رو در عدالت آموزش عالی نیست، در مورد سهم رایگان دوره‌های آموزش عالی چیزی بیان نشده اما به افزایش سهم مؤسسات غیردولتی و غیر رایگان اشاره شده است.

وی ادامه داد: رویه بومی گزینی که در دولت احمدی‌نژاد مطرح شد سبب شده که دانشجویان اطراف تهران بهتر بتوانند از دانشگاه‌های تهران و اطراف آن استفاده کنند و پذیرش یک فرد از مناطق مرکزی کشور به سختی انجام می‌شود لذا بازبینی جدی در بومی‌گزینی یک ضرورت است زیرا این مسئله بی‌عدالتی است که در برنامه غلامی مغفول مانده است.

زرآبادی گفت: کمترین دانشجوی کشور به نسبت جمعیت استان، در استان‌های مرزی است در حالیکه تنها راه برای ایجاد امنیت پایدار، توسعه پایدار مرزها و بردن کیفیت آموزش عالی به مرزهاست.

وی افزود: عبارت تأمین امکانات رفاهی مناسب برای دانشجویان با هدف حفظ کرامت انسانی به صورت کلی‌گویی در برنامه غلامی مطرح شده است در حالیکه باید جوانب مختلف آن بیان می‌شد، همچنین غفلت از معیشت دانشجویان تحصیلات تکمیلی بخصوص دانشجویان دکتری بیانگر نگاه کالایی به علم در برنامه غلامی است در حالیکه می‌توان ضمن تأمین معیشت دانشجویان از حجم آسیب‌ها کاست.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: همچنین در برنامه غلامی واژه استقلال حتی یک بار هم مطرح نشده در حالیکه استقلال آکادمیک در تمام شئون دانشگاه مهم است ولی در افق نگاه وزیر پیشنهادی علوم این مسئله وجود نداشته است، در بحث دیپلماسی علمی نیز نکته‌ای ذکر نشده است.

منبع: فارس

کد خبر: 862837

وب گردی

وب گردی