تخصیص 1.5 میلیارد دلار معادل ارزش ریالی از صندوق توسعه ملی  برای ایجاد اشتغال

معاون وزیر تعاون، کار رفاه و امور اجتماعی گفت: هم اکنون به منظور ایجاد اشتغال در حوزه روستاها براساس مصوبه ای را مجلس به دولت ارائه داده، قرار است که از صندوق توسعه ملی 1.5 میلیارد دلار معادلی ریالی را در اختیار 4 بانک گذاشته شود.

سید حمید کلانتری مدیر عامل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در خصوص اینکه تعداد تعاونی ها در شش ماهه اول سالو فرایندشان آنها در دولت دوازدهم گفت: تعاونی ها یکی از اولویت های وزارتخانه در دولت دوازهم است به طوری که در برنامه ششم توسعه جایگاه مناسبی برای آن در نظر گرفته شده است. همچنین براساس ماده 24 برنامه ششم توسعه رسیدن به سهم 25 درصدی در اقتصاد و نیز واگذاری تصدی گری های دولتی در ماده 25 را یادآوری می‌کند.

او تصریح کرد: درمجموعه مناطق شهرستانها و آنچه که در حوزه خدمات، ورزشی، درمانی، آموزشی و... دولت مکلف است و در بعضی از جاها خدمات خودش را با اولویت تعاونی ها واگذار کند.

کلانتری گفت: برای افزایش سهم تعاونی در اقتصاد بهترین راهکار کوچک سازی دولت است و خود دولت این را قبول دارد و تاکید دارد در برنامه ششم این کار انجام شود.

معاون وزیر تعاون، کار رفاه و امور اجتماعی با اشاره به اینکه بحث اشتغال یکی از ارکان اصلی کشور است گفت: تعاونی ها یکی از واحدهایی هستند که می توانند ظرفیت سازی برای اشتغال را داشته باشند هم اکنون به منظور ایجاد اشتغال در حوزه روستاها براساس مصوبه ای را مجلس به دولت ارائه داده، قرار است که از صندوق توسعه ملی 1.5 میلیارد دلار معادلی ریالی را در اختیار 4 بانک گذاشته شود. بنابراین این اشتغال می تواند برروی اقتصاد ملی اثربخش بوده و تعاونی ها را در روستاها گسترش دهد.

او افزود: در حال حاضرحدود 95 هزار تعاونی در سطح کشور فعال است که از این تعداد 50 درصد تعاونی تولیدی است همچنین حدود 25 هزار تعاونی کشاورزی وجود دارد که حدود 60-70 درصد در حوزه روستا مشغول به فعالیت هستند.

کلانتری در خصوص چشم انداز برنامه ششم توسعه گفت: آنچه که ما دنبال می کینم این است که ظرفیت طرح روستاها تعاونی را از طریق حمایت از تعاونی موجود در اصلاحات و کشاورزی گسترش دهیم. همچنین با ایجاد تعاونی های جدیدی که با شعار هزار روستا و هزار تعاون که هم اکنون شروع شده بتوانیم تعاونی های موجود را تقویت نماییم.

402

کد خبر: 862937

وب گردی

وب گردی