رییس بخش کمک های بشر دوستانه سازمان ملل به صحبت در مورد یمن پرداخته است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روسیاالیوم، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در مصاحبه اخیر خود پیش از سفر چهار روزه‌اش به ژاپن که از امروز (یکشنبه) آغاز می‌شود، گفت: انتظار دارم که اقدامات تحریک‌آمیز کره شمالی موضوع اصلی بحث‌های من با مقام‌های ژاپنی باشد.

وی ادامه داد: من به دنبال همکاری و گفت و گو با ژاپن و کره جنوبی برای یک همکاری قوی‌تر در زمینه‌های مختلف از مقابله با تروریسم تا همکاری در زمینه امنیت سایبری و امنیت دریایی و سایر حوزه‌ها هستم.

دبیرکل ناتو همچنین گفت، این ائتلاف نظامی به صورت مستقیم در حل بحران کره شمالی دخالت نمی‌کند اما از شرکای خود در منطقه حمایت می‌کند و از اقدامات سازمان ملل و همچنین اقدامات برای یافتن راه حلی صلح آمیز پشتیبانی می‌کند و برای یافتن چنین راه حلی اعمال فشار ضرورت دارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره این که ناتو چه اقداماتی را در نظر دارد اگر قلمروی آمریکا در پاسیفیک موسوم به گوآم آمریکا و ارتش این کشور در ژاپن هدف حمله کره شمالی قرار گیرد، گفت: پاسخی درباره این پرسش فرضی وجود ندارد اما ناتو در صورت ضرورت راه حل و ظرفیت‌های لازم را دارد.

استولتنبرگ همچنین گفت که همه اعضای ناتو در تیررس موشک‌های کره شمالی هستند.

وی افزود: ما می‌دانیم اروپا و کشورهای عضو ناتو هم در تیررس موشک‌های کره شمالی هستند. ناتو قدرت و اراده دفاعی را دارد.

وی بر لزوم اعمال فشار بر کره شمالی برای آغاز مذاکرات درباره برنامه‌های موشکی این کشور تاکید کرد و گفت: باید برای کشاندن کره شمالی به میز مذاکرات به این کشور فشار بیاوریم ناتو از تحریم‌های اقتصادی به این منظور حمایت می‌کند.

پیونگ یانگ در اوت سال جاری میلادی تهدید کرده بود که گوآم آمریکا را هدف قرار می‌دهد که محل استقرار ۷۰۰۰ نیروی ارتش آمریکا و ۱۶۰ هزار تن است.

دبیرکل ناتو همچنین با اشاره به اقدامات نظامی گسترده چین در دریای مناقشه آمیز چین جنوبی گفت: برای ائتلاف ناتو این ضرورت دارد تا با پکن وارد مذاکره شود.

استولتنبرگ قرار است با شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن در جریان سفرش به این کشور دیدار و گفت و گو داشته باشد و روز چهارشنبه نیز به کره جنوبی می‌رود.

کد خبر: 862952

وب گردی

وب گردی