راهکاری برای آب‌ شیرین‌کن‌ها در برنامه وزیر پیشنهادی نیرو دیده نمی‌شود

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو با اشاره به برخی ایرادات و نواقص برنامه پیشنهادی اردکانیان، گفت: سهم بیشتری از آب‌های دنیا امروز شور هستند و اکثر کشورها به فکر گسترش تاسیسات آب شرین‌کن افتاده‌اند ولی در این زمینه راهکاری در برنامه وزیر پیشنهادی نیرو دیده نمی‌شود.

به گزارش ایسکانیوز، سیدراضی نوری نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی صبح امروز به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی نیرو در صحن علنی مجلس با بیان اینکه امروز برای تایید صلاحیت وزرایی که باید وارد کابینه شوند و برای آینده کشور تصمیم‌گیری کنند گرد هم آمده‌ایم، اظهار داشت: نماینده، وزیر و مجلس وظایف سنگینی دارند و امروز یکی از مسائل مهم و اساسی که برای کشور و کل دنیا مهم است مساله آب است.

وی افزود: خشکسالی مساله‌ای که بیشتر کشورهای دنیا امروز درگیر آن هستند و یکی از دلایل مخالفت من با آقای اردکانیان این است که این برادر عزیزمان دانشمندی است که کل این مسایل را در این مدت تجربه کرده و ایشان 20 سال در وزارت نیرو مدیریت کرده‌اند و اگر امروز ما کشور را نگاه کنیم یکی از مسائل و مشکلات زیست محیطی است. امروز خشکسالی و کم آبی در جای جای دنیا وجود دارد ولی آنچه که در کشور ما می‌بینیم عدم وجود برنامه مشخص و در جاهایی سوء مدیریت است.

نوری با بیان اینکه در زمان پذیرش مسئولیت اردکانیان و در دو سال آخر دولت اصلاحات مسائل مدیریت استانی را برای مشکل آب بوجود آوردند گفت: این مسائل باعث می‌شود که سدسازی‌های زیادی بوجود بیاید، انتقال آب بین حوزه‌ای بیشتر بوجود می‌آید و حاصل این مجموع عدم کنترل و برداشت آب و درنهایت افزایش برداشت غیرمجاز آب از سفره‌های زیرزمینی است.

وی با اشاره به اینکه ما امروز 350 چاه غیرمجاز در کشور داریم، گفت: این چاه‌ها باعث شده که امروز مشکلاتمان را در جای جای کشور ببینیم و اگر امروز تنش‌ و بحران کم آبی را در کشور می‌بینیم این انتظار را از وزیر محترم پیشنهادی داریم که برنامه مشخص و قاطعی در این زمینه داشته باشند. یک همراهی بین مجلس و دولت وجود داشته باشد تا بتوانند جوابگوی مشکلات زیست محیطی ریزگردهایی باشند که بلایی را بوجود آورده و خشکی دریاچه ارومیه و طوفان‌های نمکی را در آینده ایجاد خواهد کرد که اگر به فکر آ‌ن نباشیم می‌تواند خطرناک باشد.

نماینده مردم شوش در مجلس ادامه داد: آب مربوط به یک نسل نیست بلکه مربوط به نسل‌های مختلف است و اگر می‌خواهیم وزیر پیشنهادی نیرو را بسنجیم باید بدانیم که ما طبق تصریح قرآن مقدار مشخصی آب داریم و با توجه به اینکه اکثریت آب دنیا شور است برای اینکه بتوانیم آب شیرین را در اختیار نسل‌های آینده قرار دهیم باید بدانیم چه برنامه‌ای داریم.

وی افزود: وقتی برنامه‌های آقای اردکانیان را نگاه می‌کنیم با توجه به مدیریت 20 ساله‌ای که ایشان داشته‌اند باید ایشان را براساس اسناد بالادستی صلاحیت‌سنجی کنیم. در حالی که وقتی اسناد بالادستی را تطبیق می‌دهیم می‌بینیم که فقط 42 درصد برنامه‌های پیشنهادی ایشان با این برنامه‌ها منطبق هستند و برخی منطبق نیستند و یا اساسا برنامه‌ای برایشان وجود ندارد. همچنین عدم برنامه‌ریزی برای تخصیص آب به کشاورزان مطابق برنامه الگوی کشت یکی از مسائلی است که باید آقای اردکانیان در برنامه‌شان داشته باشد.

نماینده مردم شوش با اشاره به برخی دیگر از اشکالات وارد بر برنامه وزیر پیشنهادی نیرو گفت: تاسیسات آب شیرین کن و تضمین خرید آب شیرین را در برنامه آقای اردکانیان نمی‌بینیم در حالی که اگر به فکر تامین آب شرب جای جای این مملکت باشیم باید به این فکر باشیم همانطور که کشورهایی که دارای تنش آبی هستند و وضعیت آبی‌شان نیز از ما بدتر است می‌توانند الگوی ما باشند. آب‌شیرین‌کن‌ها باید در راس برنامه باشند در حالی که این مساله در برنامه وزیر پیشنهادی نیرو دیده نمی‌شوند.

وی ادامه داد: سومین مساله‌ای که در برنامه‌های پیشنهادی وزیر نیرو دیده نمی‌شود برنامه‌ریزی برای مدیریت جامع پسماند است و انتظار داریم که آقای اردکانیان حرفی برای گفتن در این خصوص داشته باشند تا بتوانیم کشور را به عنوان یک واحد مشکلاتش را حل کنیم.

وی با اشاره به عدم برنامه‌ریزی برای بازگردانی و چرخه آب گفت: امروز کشورهای مختلف با وجود اینکه مقدار ریزش آسمانی آنها نسبت به ما خیلی بیشتر است ولی بازگردانی آب از فاضلاب برای اینکه فضای سبزی را در جای جای کشور در نظر بگیریم لحاظ می‌شود ولی در برنامه‌های وزیر نیرو دیده نمی‌شود.

نوری با اشاره به عدم شفافیت در انتقال بین حوزه‌ای گفت: انتظار داریم که وزیر پیشنهادی نیرو به طور شفاف به نماینده‌ها که وکیل مردم هستند در این خصوص شفاف‌سازی کنید تا مساله محیط زیست که باعث مهاجرت نخبگان شده با راه حلی خوب حل شود.

نماینده مردم شوش در مجلس با بیان اینکه برای ایجاد امنیت غذایی پایدار و مدیریت منابع آب در کشور باید امنیت آبی را جدی بگیریم گفت: باید از تجارب بین‌المللی که در سطح جهان وجود دارد استفاده کنیم تا در آینده شاهد مشکلات بیشتری در کل کشور نباشیم.

منبع: فارس

کد خبر: 862998

وب گردی

وب گردی