ایران در حوزه حفاظت از دریاها با 12 کشور همکاری می کند

نشست خبری معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست ظهر امروز در مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، دکتر پروین فرشچی در ابتدای این نشست گفت: بخش محیط زیست دریایی کشور سال ها مورد بی اعتنایی بوده و در قوانین بین المللی دریاها ذکر شده که تمامی کشورهای محصور به خشکی برای خود حقی قائل هستند تا از منابع طبیعی بهره برداری کنند .

وی افزود: یکی از بزرگترین دستاوردهای معاونت دریایی تعامل با سایر ارگان هاست که طی چندین دهه ایجاد شده است و ارگان های دریایی با ماهیتی که دارند در بهره برداری منابع دریایی کار می کنند.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: برای اولین بار سازمان حفاظت محیط زیست با سایر ارگان ها که به نوعی به محیط زیست کمک می کنند همکاری و تعامل دارد. این تعامل می تواند به عنوان بازوهایی به حفظ محیط زیست دریایی کمک می کنند.
وی افزود: معاونت مرجع ملی سه کنوانسیون بزرگ است در برنامه های حفاظت از خلیج فارس و دریای عمان، 8 کشور با یکدیگر در زمینه محیط زیست همکاری می کنند همچنین ایران باسایر کشورهای حاشیه دریای خزر نیز همکاری دارند بنابراین معاونت با 12 کشور همسایه در ارتباط است .همچنین ما با وزارت آموزش پرورش نیز در راستای تهیه مطالب نیز همکاری داریم.

دکتر فرشچی بیان کرد: جوانان در بخش هنرستان و اطلاعات علمی کاربردی می توانند تخصص های خوبی در راستای تجهیزات کشتی کسب کنند و امروزه مانند 8 سال پیش نیست که افراد بخواهند مدرک بگیرند بلکه بیشتر به دنبال پیدا کردن تخصص هستند تا وارد به بازار کار شوند در این راستا وظیفه ما این است که شغل های مرتبط با دریا را شناسایی کرده و به جوانان معرفی کنیم.
وی افزود: برای پرورش ماهی در قفس تقاضا بسیار زیاد است متاسفانه افرادی هستند که بدون پشتوانه علمی می خواهند در این زمینه همکاری کنند و در یکی از اقدامات ما با شیلات توافق کردیم که اینگونه نباشد و هرکس با هر نوع قفس و هر جنسی که می خواهد را در دریا مستقر کنند.
دکتر فرشچی بیان کرد: در حال حاضر مسئله آب شیرین کن ها مطرح شده و سازمان باید خودش را آماده کند همچنین آب شیرین کن ها از لحاظ موقعیت مکانی و تکنولوژی ها باید بررسی شوند.

وی افزود: در حال حاضر مسئله اوراق سازی کشتی یا بازیافت کشتی مطرح شده است ، در دریای خزر صدها کشتی مخروبه وجود دارد که در بخش میانی غرق شده است در دریای عمان و خلیج فارس نیز صدها کشتی مخروبه وجود دارد. بنابراین با مطالعه ای که انجام داده ایم و با مطالعه و اقداماتی که در کارگروه سواحل مطرح شد ، تنها این امکان در قسمت شرقی دریای عمان وجود دارد که با مدیریت و تکنولوژی روز دنیا بتوانیم این اقدام را انجام دهیم.
701

کد خبر: 863107

وب گردی

وب گردی