بیانیه پایانی سومین کنگره سراسری حزب اتحاد ملت ایران اسلامی

حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، بیانیه‌ پایانی سومین کنگره‌ سراسری خود را منتشر کرد.

به گزارش ایسکانیوز، حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، بیانیه‌ پایانی سومین کنگره‌ سراسری خود را منتشر کرد.

در این بیانیه آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَیرَی اللَّـهُ عَمَلَکُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ ۖ وَسَتُرَدُّونَ إِلَیٰ عَالِمِ الْغَیبِ وَالشَّهَادَةِ فَینَبِّئُکُم بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ

سومین کنگره حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در تاریخ ۱۶ شهریور ۱۳۹۶ برگزار شد و ضمن رسیدگی به دستور کار از پیش تعیین شده، به برگزاری انتخابات ارکان خود و ارزیابی و تحلیل کلی شرایط سیاسی و اجتماعی کشور پرداخت. براین اساس صدور قطعنامه به مناسبت پایان کنگره سوم را برعهده شورای مرکزی حزب نهاد. اینک متن این قطعنامه در پی می‌آید.

حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در چارچوب قانون اساسی و گفتمان اصلاحات که بر اساس نفی استبداد، استعمار و عقب‌ماندگی شکل گرفته است، کوشیده است تا زمینه‌های آزادی، عدالت، معنویت، توسعه و افزایش مشارکت آحاد شهروندان در امور جامعه را فراهم آورد. گفتمان اصیل و دیرپای اصلاحات با تکیه بر تاریخچه پرافتخار خود، از بیست سال پیش به عنوان جریانی سیاسی با تاکید بر دموکراسی خواهی و آزادی خواهی توانسته است از اعتبار قابل توجهی در میان جامعه بهره‌مند شود. اصلاح‌طلبان و حزب اتحاد ملت به عنوان بخشی از این جریان، امیدوارند تا در پرتو سرمایه اجتماعی خود، آینده‌ای روشن برای ایران و ایرانیان به ارمغان آوردند. به همین منظور توجه به نکات زیر از اهمیت بسزایی برخوردار است.

۱- حزب اتحاد ملت معتقد است مشارکت مردم در امر اداره جامعه نه تنها حق، بلکه وظیفه‌ای مستمر است. به همین منظور ضروری است که همه سازمان‌های سیاسی و اجتماعی از نهادهای مدنی و احزاب سیاسی گرفته تا دولت و قوای حکومتی، زمینه تحقق این وظیفه عمومی و اثربخشی هرچه بیشتر آن را برای یکایک شهروندان فراهم کنند.

۲- حزب اتحاد ملت معتقد است ضروری‌ترین مقدمه برای ایجاد انگیزه و نیز اثربخشی مشارکت مستمر شهروندان در اداره امور جامعه، گردش آزاد اطلاعات و شفافیت و به تبع آن پاسخگویی مسئولان است. در فقدان شفافیت به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای ارتقای اعتماد عمومی، طبیعی است که رذیله‌های اخلاقی پرونده‌سازی و شایعه‌پراکنی با نام افشاگری، فضای عمومی را مسموم سازد و تمایل به مشارکت شهروندان را کاهش دهد.

۳- حزب اتحاد ملت معتقد است ایران برای همه ایرانیان است و مشارکت شهروندان را محدود به جنسیت، مذهب، قومیت و یا طبقه‌ای خاص نمی‌داند. نهادهای عمومی موظف‌اند تا برای رفع هرگونه تبعیض تلاش کنند و اجازه ندهند که احساس بیگانگی در دل بخش‌هایی از جامعه ایجاد شود. ایرانیان از هر جنسیت، مذهب، قومیت و طبقه همه در برابر قانون برابرند و باید به یک میزان از مواهب آن بهره‌مند شوند.

۴- حزب اتحاد ملت معتقد است راهبرد اجماع نیروهای میانه‌رو، کماکان ضرورتی سیاسی برای منافع ملی و اصلاحات به شمار می‌رود. لذا با تاکید بر راهبرد اجماع و ائتلاف اصلاح‌طلبان و مخالفان افراطی‌گری، حفظ و ترمیم سازوکار شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان را با هدف تقویت رویکرد جبهه‌ای و دموکراتیک آن و افزایش شفافیت و حضور متناسب و متوازن همه نیروهای این جبهه، ضرروی می‌داند.

۵- حزب اتحاد ملت معتقد است حصرها و محدودیت‌ها، دلسردکننده جامعه هستند و در سایه این مسائل نمی‌توان انتظار مشارکت همه جانبه از جامعه داشت. ایجاد محدودیت برای نیروهای خدوم ایران و انقلاب که دل در گرو پیشرفت کشور دارند، ناشی از نگاه محدودنگر است و رفع این قبیل محدودیت‌ها، باعث تقویت انسجام ملی خواهد شد. انسجامی که امروزه بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز است.

۶- حزب اتحاد ملت معتقد است احساس نابرابری در جامعه امری جدی است. لذا کمک به تاسیس و تشکیل نهادها، سندیکاها و اتحادیه‌های کارگری، صنفی و مدنی مستقل، گامی ضروری در برطرف ساختن احساس نابرابری و زمینه‌ساز مشارکت هرچه بیشتر آحاد جامعه، به ویژه نابرخورداران خواهد بود.

۷- حزب اتحاد ملت معتقد است رفع مشکلات معیشتی اقشار ضعیف جامعه از وظایف بدیهی ارکان حاکمیت است. فشارها و تنگناها در تحقق درآمدهای دولت در شش ماهه نخست، هشدار دهنده کسری بودجه و بحران پرداخت در سال ۹۶ است. شرایط اقتصادی و معیشتی مردم، قدرت و جسارت تصمیم‌های بزرگ اقتصادی مانند اصلاح مقررات بازار کار، هدفمندی یارانه‌ها و مانند این‌ها را از دولت گرفته است. این مشکلات اثر تشدیدکننده‌ای بر بحران‌های موجود از جمله بحران صندوق‌های بازنشستگی و بحران بدهی دولت دارند. مهم‌ترین کار دولت دوازدهم این است که سایر قوا را در تغییر راهبردهای کلان همراه کند و خطای مهلک آن است که دولت بخواهد به تنهایی مشکلات را در فرآیندهای متعارف و چارچوب اختیارات و وظایفش پی بگیرد. در این صورت بهترین نتیجه، حفظ وضع موجود خواهد بود. دولت و مجلس باید با کمک یکدیگر، اجازه ندهند که این مسائل منجر به فشار بیشتر بر اقشار آسیب‌پذیر جامعه به ویژه کارگران،بازنشستگان، کارمندان و معلمان شود.

۸- حزب اتحاد ملت معتقد است یکی از فوری‌ترین اقدامات لازم دولت باید توجه به مقوله اشتغال و به صورت خاص اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی باشد. معضل بیکاری که امروزه یکی از جدی‌ترین مسائل در جامعه جوان ایران است، خود باعث تالی‌های فاسدی خواهد شد. آسیب‌های اجتماعی همچون طلاق و اعتیاد و امثال آن از جمله اموری است که به صورت طبیعی در پس بیکاری پدیدار می‌شود.

۹- حزب اتحاد ملت معتقد است در حوزه فرهنگ با تاکید بر بسط آزادی قلم و بیان و پذیرش تنوع و تکثر، بایستی زمینه رشد و شکوفایی و خلاقیت هنرمندان و اهالی این حوزه فراهم شود. در این راستا رویکردهای تنگ‌نظرانه و سلیقه‌ای، مهمترین مانع به شمار ‌می‌آید. واگذاری امر نظارت و ارزیابی به نهادهای مستقل صنفی و مدنی، در حوزه‌های سینما، موسیقی، کتاب و … اعتماد متقابل اهالی فرهنگ و حکومت را زمینه‌ساز می‌شود.

۱۰- حزب اتحاد ملت معتقد است آموزش و پرورش زیربنایی‌ترین نهاد عمومی کشور است که باید با نگاهی توسعه‌گرا بدان اندیشیده شود. زیرا آن نهاد در کنار خانواده، نقشی اساسی در جامعه‌پذیری کودکان و نوجوانان و تامین سرمایه انسانی و اجتماعی بر عهده دارد. در این راستا دسترسی برابر به آموزش عمومی با کیفیت، حقی بدیهی برای تمامی کودکان ساکن ایران‌زمین - فارغ از ملیت شان- به شمار می‌رود.مدارس غیرانتفاعی که با هدف کاستن از بار دولت در آموزش پایه تاسیس شدند، در حال حاضر موجب بروز نگرانی در نابرابرتر ساختن فرصت‌های آموزشی شده است. از سوی دیگر، لزوم حفظ شان و منزلت معلمان به عنوان وارثان سنت پیامبران، چه به لحاظ مادی و چه به لحاظ معنوی، امری ضروری است. بنابراین تامین خواست‌های طبیعی و قانوی به حق این قشر زحمت‌کش، و جلب مشارکت نهادمند آنان در فرآیند تعلیم و تربیت می‌تواند گام نخست در دستیابی به آموزش عمومی با کیفیت باشد.

۱۱- حزب اتحاد ملت معتقد است پویایی جامعه در گروی پویایی دانشگاه است. هرگاه دانشگاه در عرصه‌های فرهنگی، صنفی، آموزشی و سیاسی در پرتو استقلال و آزادی آکادمیک امکان فعالیت موثر و آزاد داشته است، شاهد شکوفایی و نوآوری در فضای دانشگاهی و به تبع آن در جامعه بوده‌ایم. از این رو همچنان باور داریم بازگشت به چنین سیاست‌هایی که ریشه در آرمان‌های انقلاب اسلامی دارد، در تقابل با سوگیری‌های بسته و کنترلی که هنوز در فضای دانشگاه دیده می‌شود، قرار دارد.

۱۲- حزب اتحاد ملت معتقد است تجربه موفق برجام می‌تواند و چه بسا می‌بایست در سایر زمینه‌ها در جهان الگوبرداری شود. برجام به مثابه میوه دیپلماسی موفق ایرانی، هنر ستیز و سازش به هنگام را در خدمت ایجاد اجماع بین‌المللی در راستای حفظ منافع ملی ایران قرار داد. برنامه جامع اقدام مشترک که در چارچوب احترام متقابل و عقلانیت توانست سایه شوم تحریم‌ها را از سر مردم ایران بردارد، تجربه‌ای افتخار آفرین برای بشریت است. وظیفه حفظ این سند بر عهده تک تک اعضای مشارکت‌کننده در برجام است. همه طرف‌ها نباید اجازه دهند که ماجراجویی و خودرایی رئیس جمهور ایالات متحده امریکا، تهدیدی برای این برنامه باشد.

۱۳- حزب اتحاد ملت معتقد است جمهوری اسلامی و شهروندان آن می‌بایست با بهره‌گیری از شیوه‌های دیگر دیپلماسی همچون دیپلماسی عمومی و دیپلماسی خط دو ( ارتباط بخش‌های غیردولتی و شهروندان دو کشور) بر تبلیغات بدخواهان ایران و ایرانی، غلبه نمایند. ملت ایران همواره حامی صلح جهانی بوده‌اند و گواه این مدعا آن است که ایران طی چند قرن اخیر، هیچ‌گاه آغازگر جنگ نبوده‌است. در حالیکه کشورهای غربی سالیان دور و نزدیک به بهانه‌های مختلف آتش جنگ را در جهان روشن ساخته‌اند، ملت ایران که خود قربانی جنگ‌افروزی‌ها بوده‌است، تا حد امکان برای صلح مبارزه کرده‌است. ندای صلح‌خواهی ایرانیان باید در جهان شنیده شود. این اتفاق تنها در پرتو دیپلماسی عمومی و دیپلماسی خط دو امکان پذیر است.

۱۴- حزب اتحاد ملت در راستای جایگاه حامی مطالبه‌گر معتقد است دولت و شوراهای شهر و روستا که با رای قاطع ملت بر سرکار آمده‌اند، موظف هستند تا در حد توان خود از بار مردم شریف و نجیب ایران بکاهند. مردم ایران ثابت کرده‌اند که محدودیت‌ها را درک می‌کنند اما وجود محدودیت‌ها نباید بهانه‌ای برای کم‌کاری مسئولان باشد. چراکه همه مسئولان بدهکار ملت ایران هستند و باید دین خود را به آنان ادا کنند.

شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران، در راستای نکات و باورهای فوق، متعهد می‌شود تا با بهره‌گیری از ابزارهای قانونی و مردمسالارانه، تمام تلاش خود را برای دستیابی به آینده‌ای روشن برای همه ایرانیان در چارچوب منافع ملی مبذول بدارد. به همین منظور تا برگزاری مجمع عمومی(کنگره) عادی آتی، به تقویت ارکان خود خواهد پرداخت و سعی خواهد نمود که با گسترده‌تر ساختن حوزه شمول، به سمت ارائه برنامه‌ای عملی در زمینه مسائل عمده کشور حرکت نماید. در این مسیرحزب اتحاد ملت، براساس رویکرد گفتگویی، دست یاری به سوی تمامی دلسوزان ایران دراز می‌کند.

منبع: مهر

کد خبر: 863121

وب گردی

وب گردی