فک ها در لیست کنوانسیون جانواران مهاجر قرار گرفتند/کشور ایران از این گونه جانوری بهره برداری نمی کند

معاون ممحیط زیست دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست گفت:کشور ایران از فک خزر بهره برداری نمی کند سایر کشور هااز پوست، گوشت و روغنی که از آن تهیه می شود استفاده می کنند حتی برخی از کشورها نیز دارای سهمیه شکار بودند که در حال حاضر باقرار گرفتن این گونه در لیست کنوانسیون باعث شده هم فعالیت ها و همکاری ها در منطقه افزایش داشته باشد و هم بتوانیم در سطح بین المللی اقدامات خوبی را انجام دهیم.

دکتر پروین فرشچی در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز با اشاره به کاهش 90 درصدی جمعیت فک ها گفت:من تصور می کنم در این زمینه مهم ترین اقدامی طی 3 روز گذشته توسط کنوانسیون جانواران مهاجر که در مادرید فیلیپین انجام شده است، قرار دادن فک خزر در لیست خود بوده که به عنوان یکی از بزرگترین دستاورهای این کنوانسیون محسوب می شود.

وی ادامه داد: این دستاورد در سال 2008 - 2009 ، زمانی که فاز سوم همکاری های زیست محیطی دریای خزر که بین کشورهای حاشیه نشین بود آغاز و به عنوان یک رکورد مطرح شد.در همین راستا گزارشی از کاهش این گونه جانوری تهیه شد. لازم به ذکر است در دهه 90 جمعیت فک ها حدود یک میلیون بوده اما در حال حاضر جمعیت آن ها به سختی به صد هزار برسد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست گفت:این گزارش ها و پیگیری ها به ویژه فعالیت های جمهوری اسلامی ایران در این راستا، منجر به قرار گرفتن این گونه جانوری در لیست کنوانسیون جانوران مهاجر شد.

وی تاکید کرد: کشور ایران از فک خزر بهره برداری نمی کند اما سایر کشور ها از پوست، گوشت و روغنی که از آن تهیه می شود استفاده می کنند حتی برخی از کشورها نیز دارای سهمیه شکار بودند که در حال حاضر باقرار گرفتن این گونه جانوری در لیست کنوانسیون باعث شده هم فعالیت ها و همکاری ها در منطقه افزایش داشته باشد و هم بتوانیم در سطح بین المللی اقدامات خوبی انجام دهیم. همچنین سایر کشور به طور قانونی نیز نمی توانند سهم خاصی برای شکار این گونه جانوری داشته باشند.

701

کد خبر: 863122

وب گردی

وب گردی