راه دریایی جاده ابریشم ایجاد شود/ضرورت گسترش روابط ایران و آفریقا

رئیس انجمن دوستی ایران و آفریقا خواستار راه اندازی راه دریایی ابریشم در ذیل پروژه جاده ابریشم شد و گفت: روابط اقتصادی ایران و آفریقا باید توسعه یابد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ سیدمحمد دستغیب در همایش اقتصادی و سرمایه‌گذاری ایران و آفریقا گفت: برای توسعه روابط تجاری ایران و آفریقا باید با الهام از جاده ابریشم، مسیری دریایی تحت عنوان پروانه ابریشم احیا شود؛ این در حالی است که علی‌رغم وجود ظرفیت‌های فراوانی که در آفریقا وجود دارد، نگذاشته‌اند که ما ظرفیت‌های آنها را بشناسیم و فقط از آفریقا به ما درد، گرسنگی و دربه‌دری را نشان داده‌اند.

رئیس انجمن دوستی ایران و آفریقا افزود: کشت برون مرزی با توجه به ظرفیت‌هایی که در آفریقا وجود دارد، در مشکلات و محدودیت‌هایی که ما در رابطه با کمبود منابع آبی داریم، می‌تواند بسیار برای ما مفید به فایده باشد؛ به‌نحوی‌که ما در ساحل عاج ۱۵۰ هکتار زمین را به کشت پنبه اختصاص دادیم و پنبه حاصل از آن کشت، بلافاصله روی کشتی به فروش رفت.

او خاطرنشان کرد: یکی از نکات مهم در برقراری روابط اقتصادی، استفاده از ظرفیت‌ها است؛ این در حالی است که احیای مجدد راه ابریشم برای توسعه روابط اقتصادی کشورهای مجاور این جاده مهم به شمار می رود و می‌توان با الهام از راه ابریشم، یک راه دریایی بنام پروانه ابریشم ایجاد کرد تا امکان برقراری روابط تجاری ایران و آفریقا بیشتر شود.

او با اشاره به مطرح شدن راه دریایی پروانه ابریشم در انجمن دوستی ایران و آفریقا گفت: در این طرح که با الهام از احیای مسیر تجاری جاده ابریشم پیشنهاد شده است بسیج امکانات برای بخش خصوصی و همچنین ارائه یارانه‌های دولتی به منظور صادرات به کشورهای آفریقایی پیش بینی شده است که اشتغال زایی و درآمدزایی زیادی هم خواهد داشت.

رئیس انجمن دوستی ایران و آفریقا با بیان اینکه تحریم ها به ما نشان داد که چگونه مشکلاتمان را حل کنیم، یادآور شد: طرح ایجاد میکروبانک بانک‌های کوچک بین‌المللی بین ایران و کشورهای آفریقایی مطرح شده که اولین بانک آن در ساحل عاج تأسیس می‌شود که می‌تواند در رفع مشکلات و مراودات مالی تجار ۲ کشور موثر باشد.

او بیان داشت: هزینه های بالای حمل و نقل، دوری راه و وجود برخی بیماریها از مهمترین مشکلات برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری بین ایران و کشورهای آفریقایی است.

همچنین باباکاربا، سفیر سنگال در تهران خواستار طراحی استراتژی همکاری های اقتصادی ایران و آفریقا و استفاده از توانمندی و قابلیت های ایران برای توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی شد.

او با اشاره به سوابق خوب روابط سیاسی ایران و آفریقا، افزود: روابط اقتصادی ایران با قاره سیاه می تواند در زمینه های مختلف بویژه نفت و گاز، بهداشت، درمان و دارو، همچنین کمک های تکنولوژیکی توسعه یابد؛ این در حالی است که برای تحقق این مهم، باید تعریف استراتژی مناسب طرحی برای همکاری ها داشته باشیم.

سفیر سنگال در تهران با اشاره به درخواست های متعدد همکاری از سوی ترکیه، چین، هندوستان و سایر کشورها با آفریقا، تصریح کرد: علاقه مندیم این همکاری ها را با جمهوری اسلامی ایران نیز داشته باشیم.

باباکار با بیان اینکه در سال های گذشته به دلیل وجود تحریم ها و فشارهای اقتصادی علیه ایران، مشکلاتی در برقراری و ارتقای روابط و مناسبات اقتصادی داشتیم اما امروز اتحادیه آفریقا متشکل از بیش از ۲۰ کشور آماده توسعه همکاری های همه جانبه اقتصادی با ایران است.

همچنین حمید کلانتری، معاون امور وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: وقتی امکان صادرات به کشورهای همسایه و منطقه وجود دارد،‌ بنابراین باید برای صادرات به کشورهای دورتر از جمله کشورهای آفریقایی مشوق‌های صادراتی در نظر گرفته شود.

او افزود: یکی از مهم‌ترین موضوعات در رابطه با توسعه صادرات، استراتژی توسعه صادرات است و توسعه تعامل اقتصادی با آفریقا باید با تعامل دولت و بخش خصوصی فراهم شود.

معاون امور وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: راه اندازی دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه بسیار مهم است و باید اولویت فعالیت این وزارتخانه در تعامل با کشورها به‌ویژه با کشورهای آفریقایی پررنگ‌تر باشد و گسترش فعالیت‌های دیپلماسی از مسیر اقتصادی دنبال شود و تعاملات سیاسی خود را حتی با استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی بین ایران و کشورهای هدف موردتوجه قرار دهند.

کلانتری در ادامه با اشاره به تجربه‌ای که در سال ۸۴ برای برقراری ارتباطات تجاری با کشورهای آفریقایی اتفاق افتاد، اشاره کرد و یادآور شد: در آن زمان مقرر شد برای توسعه تجارت با کشورهای افریقایی،‌هر استان بر اساس ظرفیت خود تعامل اقتصادی و تجاری با یک یا چند کشور آفریقایی را برقرار کند که به این ترتیب حدود ۴۰ کشور آفریقایی تحت پوشش قرار می‌گرفت.

معاون امور وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: در آن زمان صنعتگران و تجار از این موضوع رضایت داشتند، زیرا در کنار برقراری تعاملات سیاسی، تعاملات تجاری هم به وجود می‌آمد.

او خاطرنشان کرد: در بخش تعاون ۹۳ تا ۹۵ هزار تعاونی فعال وجود دارند که حداقل حدود ۱۵ هزار تعاونی امکان بالقوه صادرات به آفریقا را دارند.

کلانتری اظهار داشت: در سال جاری ۱۵۰ تعاونی برتر که صادراتی بیش از یک میلیون دلار داشتند، انتخاب شد و من پیشنهاد می‌دهم بجای دادن جوایز به این تعاونی‌ها، از آنها برای شرکت در یک سفر جمعی،‌ تخصصی و صادراتی به کشورهای هدف دعوت شود تا به این ترتیب فضای صادراتی کشورهای مختلف توسط این تعاونی‌ها شناخته شود و این سازماندهی این کار هم با تعامل بخش‌های دولتی، خصوصی، سازمان‌های مرتبط با حوزه صادرات، وزارت امور خارجه و انجمن‌های دوستی فراهم می‌شود.

او بابیان اینکه جهت‌گیری‌های دولت دوباره به سمت صادرات شکل گرفته است، بیان داشت: آقای جهانگیری در روز ملی صادرات گزارش‌های خوبی را مطرح کردند و از آمادگی دولت برای پرداخت مشوق‌های صادراتی و تسهیل مسائل گمرکی صحبت کردند.

معاون امور وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: ما هم به سهم خودمان در جهت حمایت از حضور تعاونی‌ها در کشور آفریقا آمادگی داریم تا موانع اداری را برطرف کرده و هماهنگی‌ لازم را با سازمان امور خارجه و کشورهای مقصد فراهم کنیم.

کلانتری همچنین بیان داشت: البته برای برقراری روابط تجاری و توسعه صادرات به کشورهای دور ازجمله آفریقا باید مشوق‌های صادراتی وجود داشته باشد، زیرا وقتی صادرکنندگان امکان صادرات راحت‌تر به کشورهای همسایه و منطقه را دارند، باید برای صادرات به کشورهای دورتر تسهیلاتی فراهم شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

401

کد خبر: 863200

وب گردی

وب گردی