خشم صهیونیستها از رهبر حزب کارگر انگلیس

روزنامه انگلیسی تایمز گزارش داد: مخالفت «جرمی کوربن» رهبر حزب کارگر با مشارکت در جشن صد سالگی صدور اعلامیه بالفور که قرار است روز پنج شنبه هفته جاری در لندن برگزار شود، خشم اسرائیلی‌ها را برانگیخته است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از تایمز، «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر انگلیس به تازگی تاکید کرده که در جشن صد سالگی صدور اعلامیه بالفور مشارکت نخواهد کرد.

این جشن قرار است پنج شنبه هفته جاری در لندن برگزار شود.

«ترزا می» نخست وزیر انگلیس از «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای حضور در جشن صد سالگی اعلامیه بالفور دعوت کرده و از وی تقاضا کرده که در ضیافت شام به همین مناسب شرکت کند.

جرمی کوربین در کارنامه سیاسی خود سابقه ای طولانی در حمایت از مساله فلسطین دارد. وی بارها خواستار رفع ظلم و ستم از ملت فلسطین شده است. وی ماه گذشته از حضور در مراسم استقبال کمیته دوستی اسرائیل در حزب کارگر نیز خودداری کرد.

«مارک ریگیو» سفیر رژیم صهیونیستی در لندن در واکنش به انتشار خبر عدم حضور کوربین در جشن بالفور، تاکید کرد: کسانی که با این اعلامیه تاریخی مخالفت دارند، افرادی تندرو و افراطی هستند که حق وجود اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند.

«ترزا می» نخست وزیر انگلیس اخیرا در سخنانی تاکید کرد: بریتانیا از تاسیس اسرائیل خرسند است و سالروز صدور اعلامیه بالفور را جشن خواهد گرفت.

این سخنان با واکنش مجامع فلسطینی روبرو شده و آن ها از نقش تاریخی انگلیس در پایمال نمودن حقوق فلسطینی ها و ادامه آن تا امروز به شدت انتقاد کردند.

«آرتور جیمز بالفور» وزیرخارجه وقت انگلیس در سال 1917 با صدور اعلامیه ای که بعدها به عنوان اعلامیه بالفور شناخته شد، موجبات تاسیس رژیم صهیونیستی را در سرزمین فلسطین به وجود آورد. این در شرایطی بود که جمعیت یهودیان در زمان صدور اعلامیه مذکور از پنج درصد از جمعیت فلسطین فراتر نمی رفت.

کد خبر: 863208

وب گردی

وب گردی