جزئیات نامه بارزانی به پارلمان اقلیم کردستان

رئیس منطقه کردستان عراق در نامه‌ای به پارلمان منطقه کردستان، اعلام کرد که دوره ریاست وی دیگر تمدید نخواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز، رئیس منطقه کردستان عراق اعلام کرد که از ریاست منطقه کردستان کناره گیری می‌کند و این مدت دیگر تمدید نمی‌شود.

به نوشته شبکه کردی رودآو، مسعود بارزانی در نامه‌ای که به پارلمان منطقه کردستان نوشته است، اعلام کرد که ترجیح می‌دهد از منصب ریاست این منطقه کناره گیری کرده و این دوره دوباره تمدید نشود.

بارزانی که این نامه را دیروز شنبه به جعفر ایمنکی، معاون پارلمان کردستان عراق ارسال کرده بود تا در جلسه‌ای امروز یکشنبه قرائت شود، گفته است «از این به بعد یک پیشمرگه باقی خواهد ماند».

پارلمان کردستان جلسه خود را ساعت یک و نیم به وقت محلی شروع کرد ولی اعتراض نمایندگان مخالف، مانع از قرائت نامه بارزانی شد.

منابع کردی می‌گویند، نمایندگان وابسته به حزب اتحاد دموکراتیک کردستان (به ریاست بارزانی) به «رابون معروف»، نماینده فراکسیون گوران (التغییر) که از بی‌کفایتی بارزانی انتقاد کرده بود، حمله ور شده و وی را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند.

ایمنکی، معاون رئیس پارلمان کردستان بعد از درگیری‌ها بین نمایندگان به دلیل مواضع نمایندگان احزاب مخالف از جمله گوران، نمایندگان فراکسیون این حزب را از صحن پارلمان طرد کرده و یک ساعت مهلت داده در خصوص پیام بارزانی موضع مشخصی اتخاذ کنند.

آیدین معروف، نماینده ترکمن‌های عراق در پارلمان کردستان در خصوص نامه بارزانی گفت که بند دوم این نامه مربوط به توزیع صلاحیت‌های ریاست منطقه در بین 3 قوه مقننه، مجریه و قضائیه است.

وی همچنین گفت که بارزانی در این نامه از پارلمان خواسته نیرویهای پیشمرگه زیر نظر وزارتخانه پیشمرگه باقی بماند و شورای امنیت کردستان نیز زیر نظر شورای وزیران منقطه قرار بگیرد.

معروف افزود، فراکسیون گوران با طرح توزیع صلاحیت ریاست منطقه کردستان که از سوی 48 نماینده ارائه شده بود، مخالفت کرده است؛ چرا که در جریان این طرح قرار نگرفته است و به دنبال آن، درگیری‌ها بین نمایندگان حزب اتحاد دموکراتیک و گوران شروع شده است.

بارزانی از سال ۲۰۰۵ تاکنون ریاست منطقه کردستان عراق را بر عهده دارد. وی نخستین بار در سال ۲۰۰۵ از طریق پارلمان منطقه کردستان و دومین بار در سال ۲۰۰۹ از طریق آراء مردمی به سمت ریاست این منطقه برگزیده شد.

دوره ریاست بارزانی باید در تابستان ۲۰۱۳ پایان می‌یافت، اما نمایندگان اتحادیه میهنی و حزب دموکرات کردستان در نشست پارلمان این منطقه در ژوئن ۲۰۱۳ با تصویب ماده‌ قانونی شماره‌ ۱۹ توافق کردند که انتخابات ریاست منطقه و همه‌پرسی قانون اساسی برای دو سال به تعویق بیافتد. در عین حال مقرر شد تمدید ریاست منطقه کردستان به دو سال محدود شود و قابل تمدید دوباره نباشد.

کد خبر: 863216

وب گردی

وب گردی