در مذاکرات برجام دست بالاتر ما، از دست رفت و ما در موضع ضعف قرار گرفتیم

عضو سابق تیم مذاکره کننده گفت: در مذاکرات اخیر ما به جای قدرت گرفتن بسیاری از حقوقمان را از دست دادیم با چه رویی به آیندگان بگویند که نمی‌توانند در مورد راکتور آب سنگین حتی فکر کنند، چون اجدادشان برای اینکه سوار هواپیما شوند آن را معامله کردند.

به گزارش ایسکانیوز، نشست بررسی آینده مذاکرات ایران و ۱ + ۵ از نگاه اقتصادی و سیاسی با حضور علی باقری عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای در دولت دهم عصر امروز به همت بسیج دانشجویی در دانشگاه شریف برگزار شد.

در این نشست باقری گفت: تحولات اخیر که ذهن همه را مشغول کرده است این است که پس از دوازده سال منازعه هسته‌ای عده‌ای فکر می‌کردند که با جلب نظر دشمن می‌توان این نزاع را پایان داد و معتقد بودند چرا کشور را مشغول یک سری منازعات کنیم، اما امروز پس از مذاکرات نه منازعات به پایان رسید و حتی بعد از دومین روز دی ماه ۹۴ تحریم‌ها نشان داد که برجام پایان منازعه نبود بلکه تغییر سطح منازعات بود.

وی اضافه کرد: در مذاکرات برجام دست بالاتر ما از دست رفت و ما در موضع ضعف قرار گرفتیم و آن‌ها که دست پایین بودند چنان در مذاکرات قدرت گرفتند که تهدید‌ها و تحریم‌ها را برای گرفتن امتیاز افزایش دادند این حرف ما نیست بلکه حرف جان کری وزیر امور خارجه وقت امریکاست. جان کری گفته بود تصویری که در ذهن اعضای سنای امریکا از ایران ترسیم شده این است که قبل از توافق دو ساعت در حال حرکت بود یکی ساعت پیشرفت هسته‌ای ایران و یکی ساعت تحریم‌ها بود که با این توافقات سرعت پیشرفت هسته‌ای متوقف شد، اما همچنان تحریم‌ها تاثیر خود را بر ایران می‌گذارد به همین دلیل است که می‌گوییم دست برتر را از ما گرفتند.

باقری اضافه کرد: بعد برجام خیلی از مسئولان می‌گفتند وضعیت فعلی تمام شده و ما وارد دور جدید شدیم، ولی با موضع گیری‌های حال حاضر امریکا مسئولان فهمیدند آن تصور، تصور باطلی بود.

عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای در دولت دهم یادآور شد: در هر تعاملی که با بیرون داشته باشیم سه عامل طرف مذاکره کننده که ما هستیم، مسائل و شرایط عوامل اصلی هستند، برای مثال شرایط پس از حمله موشکی به داعش نه تنها اعتراض نبود بلکه دشمنان هم مجبور به سکوت شدند حتی کسانی که بحث مذاکرات موشکی را داشتند در آن زمان سکوت کردند این نشان می‌دهد باور، تفکر و رویکرد‌ها و هر کدام از این مسائل می‌تواند در طرف مقابل تاثیر بگذارد. برداشتی که طرف مقابل از ما دارد تعیین کننده است اگر برداشت ضعف کند تصویر ذهنی که از ما دارد باعث می‌شود اقداماتی انجام دهد همین تصویر ذهنی است که دشمن از ضعف ما در هشت سال جنگ دفاع مقدس بود باعث شد اقدام متقابل انجام دهد داشتن موضع ضعف تعیین کننده اصلی اقدام دشمن در مقابل ماست.

وی با اشاره به ایجاد تعلیقات هسته‌ای در زمان دولت اصلاحات گفت: تعلیق هسته‌ای توسط اروپایی‌ها برای ما خلق شد در هیچ کدام از قوانین بین المللی تعلیق وجود ندارد و فقط مخصوص ایران است.

باقری با اشاره به اصرار امریکا بر گفت و گو و مذاکره گفت: وقتی امریکا گفت و گو می‌کند این نیست که از هدفش دست برداشته بلکه به این رسیده که هیچ اقدامی غیر از گفت و گو با ایران نمی‌تواند داشته باشد. در زمان دولت بوش به این نتیجه رسیده بودند که ایران حق ندارد غنی سازی هسته‌ای داشته باشد، اما وقتی در مذاکرات به نتیجه نرسید سال ۹۰ سیاست هسته‌ای را در قبال ایران تغییر داد و غنی سازی هسته‌ای صفر را به ۹۹ درصد رساند، اما با ساخت سلاح مخالف بود این واقعیتی بود که در سال ۹۰ وجود داشت، اما در ادامه مسیر اگر به فکر این هستیم که فشارهای امریکا را مدیریت کنیم باید چهره‌ای که از ما در ذهن آن‌ها ترسیم شده را پاک کنیم وقتی ما رسما می‌گوییم راه حل همه مشکلات مذاکره است و برجام الگوی همه کار‌ها است این مسائل از زبان بالاترین مسئول اجرایی کشور اعلام می‌شود ما از موضع ضعف بلند شده ایم وقتی حاضریم برجام را در همه موارد اجرا کنیم حتی در بحث موشکی دشمن از موضع قدرت بلند می‌شود و در تمام مسائل مذاکره را پیش می‌کشد. مذاکره هم برای واگذاری قدرت است وقتی این پیام داده می‌شود که ما از موضع ضعف مذاکره می‌کنیم قدرت ما واگذار می‌شود.

عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای در دولت دهم اظهار داشت: وقتی می‌گوییم اگر امریکا برجام را پاره کند به آن پای بند هستیم یعنی ما به آن احترام می‌گذاریم چه توقعی داریم که برداشت دشمن جز ضعف از ما باشد اگر در مقابل دشمن کوتاه بیاییم نتیجه‌ای جز شکست ندارد میدان مبارزه جهانی میدان به کارگیری ابزار قدرت هاست اگر آن را به کار گرفتیم می‌توانیم امنیت ملی خود را تامین کنیم.

وی یادآور شد: وقتی پای میز مذاکره رفتید و این پیام را به دشمن ندادید که هر مسئله‌ای قابل مذاکره نیست. دفاع نظامی کشور که ناموس کشور محسوب می‌شود و کسی حاضر نیست آن را مذاکره کند این جا منطقه ممنوعه است دشمن باید بداند استفاده از ظرفیت‌های قدرت ما مشخص است، اما در مذاکرات اخیر ما به جای قدرت گرفتن بسیاری از حقوقمان را از دست دادیم با چه رویی به آیندگان بگویند که نمی‌توانند در مورد راکتور آب سنگین حتی فکر کنند، چون اجدادشان برای اینکه سوار هواپیما شوند آن را معامله کردند. مشکل ما این نیست که کشور فناوری نو و جدید نداشته باشد مشکل این است که با هر قیمتی این فناوری‌ها به کشور نیاید هواپیمایی که برخی از مسئولین برای سوار شدن به کشور آوردند برخی از حقوق ملت ایران را تا ابد قطع کرده است.

باقری یادآور شد: راه منطقی، عقلانی و مدبرانه برای جلوگیری از جسارت و افزایش زیاده خواهی دشمن این است که تصویری که از ما دارد قاطعانه باشد وقتی ما می‌گوییم حلال همه مشکلات مذاکره است همین بساطی که داریم پیش می‌آید دشمن روی نقاط قوت ما تمرکز کرده هسته‌ای نقطه قوت ماست و به همین دلیل مسئولان ما را مجبور به مذاکره با این مسائل کرده اند.

عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای در دولت دهم ادامه داد: ریشه همه این پیشرفت‌ها پای بندی به مبانی انقلاب اسلامی و نظام دینی است که دشمن می‌خواهد از ما بگیرد و ما را سست کند یک عده برای همین موارد در کشور کار می‌کنند.

وی با اشاره به پیشرفت‌های موشکی در کشور گفت: توانمندی موشکی ما اتکا به ظرفیت داخل بود شهید طهرانی مقدم در دانشگاه‌های پیشرفته تحصیل نکرده بود بلکه در کشور خودمان تحصیل کرد در خیلی از عرصه‌ها ما پیشرفتی نکردیم علت آن این است که گفتمان انقلاب در این حوزه‌ها گسترش پیدا نکرد مثلا در صنعت خودروسازی ارتباط گسترده‌ای با دنیا داشتیم، اما توانستیم خودرویی در شان مردم کشورمان تولید کنیم در این حوزه نه تن‌ها پیشرفت نکردیم بلکه عقب گرد هم داشتیم دشمن به دنبال این است که بنیان‌های التزام به مبانی انقلاب را سست کند که برخی در داخل هم در جهت تحقق این اهداف فعالیت می‌کنند.

باقری اضافه کرد: راه حل مقابله با دشمن به گفته رهبر انقلاب عدم اعتماد به بیگانه در عرصه سیاسی و عدم اتکا به بیگانه در عرصه اقتصادی است اگر اعتماد بی مورد نکنیم در همه حوزه‌ها پیشرفت می‌کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کد خبر: 863712

وب گردی

وب گردی