مراکز علمی «زرادخانه قدرت» کشور است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اشتغال یکی از مشکلات اصلی کشور است و اهمیت مراکزی مانند «پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی» در این است که اگر یک مرکز تحقیقاتی بتواند یک موضوع را خوب بپروراند، در آینده این کار باعث تولید هزاران شغل می‌شود.

به گزارش سرویس سیاسی ایسکانیوز سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، از «پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران» بازدید کرد.

در این بازدید که 9 ساعت به طول انجامید، مسئولان پژوهشکده به تشریح اهداف، اقدامات و محصولات پژوهشی خود پرداختند.

جلیلی با بازدید از آزمایشگاه‌های مختلف از روند فعالیت پژوهشگران این مرکز دیدن کرد.

وی همچنین در جمع پژوهشگران این مرکز تحقیقاتی نیز حاضر شد و با اشاره به سخنان اخیر ترامپ علیه مردم و نظام ایران گفت: رییس جمهور امریکا اخیرا راجع به کشور ما از تعابری مانند «فناتیک»، «دیکتاتور»، «سرکوبگر»، «تروریست» استفاده کرد در حالی که چند ماه قبل همین آقای ترامپ به عربستان رفت و با شاه سعودی رقص شمشیر کرد و با او پیمان بست!

جلیلی افزود: می توان از کنار این اتفاق راحت عبور کرد و گفت ترامپ صرفا یک رفتار سیاسی انجام داده ولی واقعیت فراتر از این است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: امروز مشاهده کردم که بخش عمده‌ای از مسئولان و پژوهشگران این مرکز تحقیقاتی، خواهران هستند ولی از دید رییس جمهور امریکا در کشوری که چنین مراکزی آن هم با حضور پر رنگ خانم ها وجود دارد یک کشور فناتیک است ولی عربستان سعودی یک کشور خوب و متجدد است!

وی ادامه داد: در مذاکرات هسته ای هم این سوال را از کسانی که مقابل ما می نشستند می پرسیدم که هر کدام از شما چند هزار کلاهک هسته‌ای دارید ولی چرا برای ایران که برای مقاصد صلح آمیز فعالیت می کند و به گفته خود شما بمب هم ندارد، اظهار نگرانی می‌کنید؟

جلیلی گفت: اگر پاسخ این سوال را نداشته باشیم نمی توان مسیر درست را انتخاب کرد، مثلا چند هزار سانتریفیوژ ایران آن هم در جای مشخص زیر دوربین های آژانس چه خطری برای آنها دارد؟ پاسخ این سوال و علت حرفهای ترامپ در «خودباوری» است که در مراکز علمی مثل اینجا متبلور شده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: دشمن می‌فهمد که امروز با پدیده‌ای مواجه است که روز به روز قدرتمندتر می‌شود. یکی از مؤلفه‌های قدرت نیز «علم» است؛ «العلم سلطان».

وی اظهار داشت: مقام معظم رهبری نیز اخیرا در دیدار با نخبگان علمی کشور فرمودند اگر دشمنان ما امروز به دنیا زور می‌گویند و قدرت‌نمایی می‌کنند، یک دلیل آن این است که با پیشرفت‌های علمی ابرقدرت شده اند.

جلیلی ادامه داد: لذا امروز دشمنان ما می فهمند که با یک پدیده‌ای به اسم انقلاب اسلامی روبرو شده اند که در عرصه‌های مختلف دارد جوانه می‌زند و رشد میکند. نهالی که اگر ریشه پیدا بکند، می‌تواند خیلی پربار تر هم بشود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: دشمنان ما نگران هستند که ما به علوم مفیدی دست پیدا کنیم که برای ما تولید قدرت کند. علومی که اگر به آن دست پیدا کنیم به GDP تبدیل شود و قدرت کشور را افزایش دهد.

وی افزود: دشمنان نگران دست یابی ما به علومی که در نهایت منجر به تولید قدرت برای کشور نشود نیستند، اما اگر بفهمند علم ما موجب می‌شود که «استقلال سیاسی»، «استقلال علمی» و «استقلال اقتصادی» ما تقویت شود نگران می شوند. برای همین به نظر بنده این مرکز و هر مرکز علمی ما یک «زرادخانه قدرت» برای کشور است.

جلیلی اظهار داشت: امروز علیرغم اینکه در توان هسته ای خود بتن ریختیم و مواد غنی شده را نیز از کشور خارج کردیم، دشمن دست روی توانمندی موشکی مان گذاشته و اگر این روند ادامه پیدا کند بر روی سایر مولفه های قدرت کشور از جمله همین مراکز تحقیقاتی و علمی نیز دست خواهند گذاشت زیرا می خواهند منابع اصلی قدرت ما را از بین ببرند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنانش گفت: همانطور که معتقدیم مباحثات سیاسی خوب است و باید باعث پیشرفت کشور شود، به طریق اولی «مباحثات علمی» نیز باید همین طور باشد و نه تنها مانع پیشرفت نشود بلکه موجب پیشرفت کشور شود.

وی افزود: امروز اشتغال یکی از مشکلات اصلی کشور است و اهمیت مراکزی مانند «پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی» در این است که اگر یک مرکز تحقیقاتی بتواند یک موضوع یا ایده‌ای را خوب بپروراند، در آینده این کار باعث تولید هزاران شغل و افزایش تولید می شود.

جلیلی ادامه داد: بر این اساس سؤالی که بنده دارم این است که اگر مثلاً امروز مجموعه نظام جمهوری اسلامی (فراتر از قوه مجریه) بگوید اولویت من ایجاد اشتغال است و برای این کار بودجه قابل توجهی را صرف مراکز تحقیقاتی کشور کند، مثلاً یک مرکزی مثل پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی تا چه حد می‌تواند منشأ اشتغال و تولید شود؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: وقتی می توان از موفقیت این مجموعه و مجموعه های مشابه علمی کشور سخن گفت که اولویت های کشور به خوبی فهم شود و برای آینده آنها سرمایه گذاری شود. بالاخره منابع محدود است و همه چیز هم نباید متوجه قوه مجریه باشد، لذا تا جای ممکن سایر ظرفیت‌های نظام را مدیریت کرد تا سود آن متوجه مردم و کشور شود.

وی افزود: نقدینگی در مرداد سال 92 چهارصد و هفتاد هزار میلیارد تومان و امروز بعد از 4 سال به رقم بی سابقه هزار و سیصد هزار میلیارد تومان رسیده است. اگر فقط پنج درصد این رقم به برخی تحقیقات کاربردی معظوف می شد، امروز چه اتفاقی می افتاد؟

جلیلی ادامه داد: مثلاً آستان قدس، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی، شهرداری ها و سایر نهادهای کشور را باید با این نوع موضوعات آشنا کرد تا با استفاده از امکانات آنها بتوان روند تحقیقات علمی و پیشرفت کشور را سرعت داد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در کشور خیلی سرمایه‌های سرگردان وجود دارد که باید به درستی و در جهت صحیح مدیریت شود. لذا ارتباط مراکزی مثل اینجا با مراکزی که امکانات بیشتری دارند ولی در خیلی مواقع هزینه های غیر ضرور می‌کنند، بسیار لازم است.

جلیلی تصریح کرد: بازدید از این مجموعه برای بنده مغتنم بود. این پیشرفت ها ثمرات انقلاب اسلامی است که روز به روز نیز بیشتر به ثمر می رسد و اتفاقا دشمنان هم از همین نگران هستند و نمی‌خواهند «استقلال سیاسی» که با انقلاب اسلامی شکل گرفت، با «استقلال علمی» و به تبع آن «استقلال اقتصادی» تکمیل شود. لذا یک روز سانتری‌فیوژ را بهانه می‌کنند و روز دیگر موشک را.

وی در پایان گفت: اگر دشمن شهدای هسته‌ای را هدف قرار داد به این علت بود که آنها کار علمی به معنای واقعی انجام می دادند و دشمن به خوبی معنای این کار را می دانست و می فهمید که نتیجه کار علمی امثال آنها چگونه به قدرتمند شدن کشور منجر خواهد شد.

منبع: فارس

303

کد خبر: 863737

وب گردی

وب گردی