جریان دانشجویی، مثل سال‌های اول انقلاب تاثیرگذار نیست

عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی گفت: پس از انقلاب جریان دانشجویی از بدنه مردم فاصله گرفت؛ به عنوان مثال دغدغه مردم مسائل اقتصادی، معیشت فساد و ... است که جریان دانشجویی پیگیر برجام و مسائل سیاسی شده است این مساله عام و همه تشکل ها را دربر می گیرد.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، سعید نجیبی درباره عملکرد جریان دانشجویی طی چهار دهه عمر انقلاب اسلامی گفت: امروزه برخلاف اوایل انقلاب جریان دانشجویی تاثیرگذار نیست.

نجیبی در ابتدا با اشاره به سیر جریان جنبش دانشجویی پس از انقلاب گفت: پس از تسخیر لانه جاسوسی جریان دانشجویی افول داشت؛ در دهه هفتاد شاهد کم شدن فضای نقد و انتقاد توسط دولت در جامعه بودیم که منتج به جریانات دانشجویی چپ و راست در اواخر این دهه شد.

نجیبی ادامه داد: این سیر باعث گرد آمدن دانشجویانی شد که دغدغه آنان عدالت بود؛ که در سال 81 نیز زهبر معظم انقلاب طی پیامی به جنبش عدالتخواه دانشجویی اعلام کردند که در حال حاضر مهمترین اولویت کشور مسئله «عدالت» است؛ این نقطه عطف جریان دانشجویی گردید. جنبش عدالت خواهی دهه هشتاد موفق شد با سردست گرفتن عدالت دولتی را سرکار بیاورد.

عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه درباره ضعفهای جریان دانشجویی گفت: بطور کلی پس از انقلاب جریان دانشجویی از بدنه مردم فاصله گرفت؛ به عنوان مثال دغدغه مردم مسائل اقتصادی، معیشت فساد و ... است که جریان دانشجویی پیگیر برجام و مسائل سیاسی شده است-این مساله عام و همه تشکل ها را دربر می گیرد-. امروزه برخلاف اوایل انقلاب جریان دانشجویی تاثیرگذار نیست.

وی درباره چرایی فاصله گرفتن جنبش دانشجویی از مطالبات مردم گفت: جریان دانشجویی با آمدن دولت نهم و دهم خود را در بازی قدرت تعریف کرد؛ دانشجویان این دوره در تشکل های دانشجویی پس از پایان فعالیت دانشجویی خود وارد ساختار قدرت شدند، به عبارتی دیگر از تشکل های دانشجویی به عنوان سکوی پرتاب جهت دستیابی به قدرت استفاده کردند.

نجیبی درباره برنامه ها و راهبردهای جنبش عدالتخواه درباره آینده گفت: جنبش عدالتخواه تنها تشکلی است که گفتمان مشخص دارد، در همین راستا ما مسائل مربوط به اقشار مختلف از جمله کارگران و کامیون داران را با هدف کاهش قاچاق و فساد پیگیری کردیم؛ برای موفقیت نیز ما باید خود را در در بطن مردم و خواسته های مردم تعریف کنیم.

عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه درباره عملکرد وزارت علوم طی 4دهه انقلاب اسلامی گفت: بطور خاص وزارت علوم در دولت یازدهم در باز کردن فضای سیاسی موفق بود اما از سوی دیگر برخوردهای امنیتی با دانشجویان شکل گرفت. در زمینه فرهنگ نیز شاهد افت محسوسی در جامعه دانشگاهی بودیم؛ وزارت علوم دولت یازدهم در زمینه علمی نیز دستاورد خاصی نداشت چراکه مسائل برنامه پنجم و مباحث اولیه برنامه ششم اجرایی نشده است.

نجیبی درباره وزیر جدید علوم گفت: من فارغ از نگاههای سیاسی، شخصیت وزارت علوم با توجه به جامعه دانشگاهی باید جوان گرا باشد که با توجه به سن ایشان مطلوب جامعه دانشگاهی نیست؛ کار در وزارت علوم نیازمند نگاه انقلابی و تحول گرا است.

منبع: خبرنامه دانشجویان ایران

کد خبر: 863782

وب گردی

وب گردی