نتایج دور هفتم مذاکرات صلح سوریه امروز مشخص می شود

دور هفتم مذاکرات صلح سوریه که از روز دوشنبه با حضور همه طرف ها شروع شده، امروز به مرحله نهایی رسید و هیات های مذاکره کننده وارد هتل ریکسوس شهر آستانه شدند تا گفت وگوهای خود را برای رسیدن به را ه حل سیاسی در سوریه ادامه دهند.

به گزارش ایسکانیوز ، امروز سه شنبه نیز گفت و گو های دو جانبه و سه جانبه میان هیات های حاضر در مذاکرات هفتم ادامه خواهد یافت و انتظار می رود مطابق معمول شش دوره گذشته عصر امروز در یک کنفرانس خبری نتایج مذاکرات به اطلاع عموم برسد ، به گفته جابری انصاری سرپرست هیات مذاکره کننده ایران در آستانه ، احتمال دارد بیانیه ای هم در پایان در خصوص نتایج دور هفتم منتشر شود.
علاوه بر سه کشور ضامن آتش بس - ایران ، ترکیه و روسیه - و هیات جمهوری عربی سوریه به ریاست بشار جعفری که هیات های آنها از روز یکشنبه در آستانه حضور دارند، عصر دیروز به وقت آستانه « دیوید ساترفیلد» مشاور وزارت امور خارجه آمریکا در امور خاورمیانه و « استفان دیمیستورا » نماینده سازمان ملل متحد هم وارد پایتخت قزاقستان شدند .
سرپرست دولت جمهوری عربی سوریه را در این مذاکرات بشار جعفری به عهده دارد .
احمد بری، رئیس ستاد مشترک 'ارتش آزاد نیز از سوی مخالفان دولت سوریه در این دوره از مذاکرات حضور دارد.
هیات ایرانی به سرپرستی حسین جابری انصاری ، مذاکره کننده ارشد کشورمان ، روز گذشته با هیات های سوریه ، ترکیه و روسیه نشست های دوجانبه جداگانه ای داشت و در پایان هر سه کشور ضامن آتش بس در یک مذاکره سه جانبه با یکدیگر به گفت و گو نشستند .
جابری انصاری دیروز در گفت و گو با ایرنا در مورد مهمترین مسائل مطرح شده در این نشست ها ، اظهار داشت : برخی مسایل مرتبط با اجرای توافق کاهش تنش در ادلب را مورد بررسی قرار دادیم .
وی افزود: توافقات اولیه ای در خصوص موارد اختلافی انجام ، ولی بنا شد در گفت و گوهای کارشناسی که امروز ادامه دارد این مورد بحث و امیدوارم مواردی که تاکنون حل نشده ، به نتیجه برسد و حل شود.
وی افزود: هیات سوریه خواستار رسیدگی به موارد نقض توافقات آستانه شد که این موارد به هیات ترکیه منتقل شد.
سرپرست هیات ترکیه را مانند دوره ها ی قبل «سدات اونال» معاون وزیر امور خارجه این کشور و سرپرست هیات روسیه را «الکساندر لاورنتیف» نماینده ویژه رییس جمهوری روسیه در امور سوریه ،برعهده دارند.
مذاکره کنندگان ارشد ایران و روسیه دیروز با خبرنگاران مصاحبه کردند و الکساندر لاورنتیف در مورد احتمال تشکیل کنگره ملی سوریه در خاک روسیه ، تغییر قانون اساسی سوریه با نظارت سازمان ملل و برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری بر مبنای قانون اساسی جدید در این کشور خبر داد .
اونال سرپرست هیات ترکیه تنها مذاکره کننده ای بود که دیروز حاضر به مصاحبه با خبرنگاران نشد و در پاسخ تقاضای خبرنگار ایرنا گفت که من اجازه مصاحبه ندارد در این مورد فقط وزیر امور خارجه ترکیه می توانند اظهار نظر کنند.

منبع: ایرنا

کد خبر: 863850

وب گردی

وب گردی