احیای روابط چین و کره جنوبی

کره‌ جنوبی و چین توافق کردند تا برای احیای روابط خود در پی یک سال بن‌بست بر سر استقرار سامانه دفاع موشکی تاد آمریکا در کره‌ جنوبی، همکاری لازم را داشته باشند.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از رویترز، استقرار سامانه دفاع موشکی آمریکا موسوم به تاد در کره‌ جنوبی باعث خشم چین شده و بر منافع تجاری و اقتصادی کره‌ جنوبی اثر گذاشته است.

چین بر این باور است که رادار قدرتمند این سیستم برای جاسوسی در قلمرو چین مورد استفاده قرار می‌گیرد اما سئول و واشنگتن مکررا گفته‌اند که سامانه تاد تنها برای دفاع از کره‌ جنوبی در مقابل تهدید رو به رشد موشکی کره شمالی است.

وزارت خارجه کره‌ جنوبی امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد: چین و سئول به تبادل دیدگاه‌ پرداخته و قول دادند که براساس منافع مشترک همکاری لازم داشته باشند. همچنین دو کشور توافق کردند تا راهکارهایی را برای بازگشت به روابط گذشته بیابند.

مون جائه این، رئیس‌جمهور کره‌ جنوبی قرار است در حاشیه نشست اقتصادی اپک که در ویتنام و در دهم و یازدهم نوامبر سال جاری میلادی برگزار می‌شود با شی جینپینگ، همتای چینی خود دیدار کند.

دو طرف همچنین قرار است به بررسی برنامه‌های اتمی و موشکی کره شمالی و یافتن راه‌هایی برای پیشبرد روابط دوجانبه بپردازند.

دولت کره شمالی با افزایش برنامه‌ها و آزمایش‌های موشکی غیرمنتظره در ماه‌های اخیر و همچنین انجام بزرگترین آزمایش اتمی تاریخ خود در سپتامبر سال جاری میلادی و تلاش برای به دست آوردن ظرفیت تسلیحات اتمی که به قلمرو آمریکا می‌رسد، باعث خشم چین شده است.

این اقدام باعث شد تا دولت پکن آنچنان که در گذشته بود دیگر با کره شمالی روابط خوبی نداشته باشد.

یکی از مقام‌های کاخ ریاست جمهوری کره‌ جنوبی نیز اعلام کرد: وخامت اوضاع میان پکن و پیونگ یانگ راه را برای همکاری بیشتر با چین برای متقاعد کردن رهبر کره شمالی فراهم می‌کند.

این وزارتخانه همچنین در بیانیه خود آورده است: سئول نگرانی‌های چین را درباره مساله سامانه تاد می‌داند و تاکید کرده است که استقرار این سامانه هیچ تاثیری بر کشور ثالث ندارد و بر منافع امنیت استراتژیک چین ضرری وارد نمی‌کند. با این حال ما همچنان با استقرار این سامانه دفاعی مخالف هستیم اما می‌دانیم که موضع کره شمالی چیست و امیدواریم که این کشور بتواند به خوبی با این مساله کنار بیاید.

در همین حال ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو امروز (سه‌شنبه) به تمامی اعضای سازمان ملل تاکید کرد تا تحریم‌های علیه کره شمالی را کاملا اعمال کنند و گفت:"این کشور به عنوان یک تهدید جهانی قادر است تا موشک‌های بالستیک را به اروپا و آمریکای شمالی پرتاب کند."

دبیرکل ناتو در گفت‌وگو با شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن در توکیو نیز گفت: آزمایشات موشکی و اتمی کره شمالی به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده می‌شود.

وزارت خارجه چین نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که کره‌ جنوبی و پکن به دنبال بازگشت به روابط گذشته هستند.

کد خبر: 863887

وب گردی

وب گردی