مخالف اصلاح آیین‌نامه ساختمان هستیم/"مال‌ها" فقط برای مردم گرفتاری ایجاد کردند

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به این‌که مخالف اصلاح آیین‌نامه ساختمان هستیم از صدور ۲۰۰۰ حکم علیه مهندسان خبر داد و گفت:‌تضعیف نظام مهندسی خلاف سیاست‌های کلی نظام است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ حسن قربانخانی در نشست خبری با اشاره به بازدید 32 هزار گودبرداری از سال 92 تا 96 اظهار کرد: همچنین 14500 بازدید سازه‌ای طی سال‌های اخیر داشته‌ایم که حدود 2000 بازدید آن در سال 96 اتفاق افتاده است. این بازدیدها در جهت کنترل خدمات مهندسی است که قطعا باعث ارتقای کیفیت ساختمان‌ها می‌شود.

او با اشاره به کاهش 62 درصدی گودبرداری‌ها در استان تهران که باعث شد اتفاقات ناگوار کم شود، افزود: نظام مهندسی میلیارد تومان هزینه بازدید کرده و بدون اتکا به بودجه عمومی دولت باعث ارتقای کیفیت ساخت و وسازها شده است.

قربانخانی با اشاره به این‌که در چهار سال اخیر 180 هزار ارجاع کار داشته‌ایم، تصریح کرد: از سال 90 تا 95 مهندسان دارای پروانه اشتغال 5 برابر شده است.

*کاهش 50 درصدی ساخت و سازها در تهران

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران‌ با اشاره به این‌که از سال 90 تا 95 مطابق آمار صدور پروانه‌های ساختمانی ساخت و ساز در تهران 50 درصد کاهش یافته است، اظهار کرد: حدود 5000 شکایت علیه مهندسان طرح شده که از این تعداد 3000 هزار شکایت رد شده و منجر به محکومیت مهندسان نشده و تنها 2000 شکایت حکم علیه مهندسان صادر شده است.

قربانخانی گفت: مقام معظم رهبری تقویت سازمان نظام مهندسی را راهکار مقابله با حوادث و بلایای طبیعی دانسته لذا معتقدیم هر کس به هر دلیل و نیتی باعث تضعیف سازمان های نظام مهندسی بر خلاف سیاست‌های کلی نظام حرکت کرده است.

او با اشاره به این‌که اکثر مهندسان با پاک دستی کار می‌کنند، اظهار کرد:‌ به جای این‌که به هم اتهام بزنیم، به نظر می‌رسد ساخت و ساز کشور نیازمند تغییرات اساسی است و بر این اساس افراد دخیل باید خود را به روز رسانی کنند.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران به طور تلویحی از مطرح شدن امضافروشی مهندسان فوت شده انتقاد کرد و گفت: کسانی که ادعاهایی را در روزهای اخیر مطرح کردند یا در پیشگاه خداوند استغفار کنند یا این‌که از طریق مراجع قضایی علیه آنها طرح شکایت خواهیم کرد.

قربانخانی با بیان این‌که 120 هزار نفر مهندس در استان تهران داریم و به هیچ وجه مدعی نیستیم در چنین جامعه گسترده ای تخلف وجود ندارد، اظهار کرد:‌ اما این‌که شخصی ادعا کند اکثر این افراد در پاکدستی زندگی نمی کنند جفایی به جامعه مهندسی است.

او در خصوص پرونده تخلف 40 میلیارد تومانی گفت: این پرونده در حال بررسی است، قاضی به بانک شهر دستور داده اجازه ندارد به این سپرده دست بزند و هر ماه سود این سپرده به سازمان نظام مهندسی پرداخت می‌شود. فقط با توجه به مشکلاتی که به وجود آمده است نمی‌توانیم این پول‌ها را جابجا کنیم.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر این‌که در زمان سپرده‌گذاری 40 میلیارد تومانی سازمان در بانک شهر شما چه سمتی داشتید،‌گفت:‌ عضو هیئت مدیره دوره ششم بودم.

قربانخانی ادامه داد: در آن زمان اعضای هیئت مدیره وقت اعلام کرد بانک شهر در بافت فرسوده وام می‌دهد و اگر منابع مالی به این سمت ببریم علاوه بر افزایش ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده کار مهندسان بیشتر می‌شود. نیت ما این بود، اما در عمل مسئولان بانک برگه‌های سفید امضایی را مسئولان وقت سازمان نظام مهندسی استان تهران گرفتند و سپرده ما را وجه تضمین وام یک شرکت قرار دادند. این کار به هیچ وجه مورد تایید هیئت مدیره وقت نبود و آنها تاییدی برای این کار نداده بودند.

*بخش عمده‌ای از تخلف 40 میلیاردی متوجه بانک است

او با بیان این‌که بخش عمده‌ای از این تخلف متوجه بانک است در پاسخ به پرسش دیگر تسنیم مبنی بر این‌که نظر سازمان نظام مهندسی در خصوص اصلاح آیین‌نامه کنترل ساختمان چیست، اظهار کرد: آنچه تاکنون اتفاق افتاده این بوده که شهرداری نشان داده‌ بر اساس مقررات ملی ساختمان تمکین نمی‌کنند. اگر این‌گونه بود که مبحث دوم قانون مربوط به بیمه کیفیت و شناسنامه فنی ملکی که سال 84 ابلاغ شده را اجرا می‌کردند.

قربانخانی با بیان این‌که حضور سازمان نظام مهندسی کمک کرده بخشی از این کارها از شهرداری خارج شود، تاکید کرد:‌با اصلاح آیین‌نامه ساختمان با روند کنونی مخالف هستیم، چراکه واگذاری همه امور به شهرداری باعث حذف نظام مهندسی از چرخه ساخت و ساز می‌شود.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با یادآوری این‌که تجربه نشان داده شهرداری صرفا به بخش هایی عمل می‌کند که برایش مزایایی داشته باشد، گفت: در پروسه اصلاح آیین‌نامه کنترل ساختمان، موارد مورد نظر دوستان عملی نمی‌شود و اگر شهرداری هم می‌خواهد بسم الله از امروز بحث مجری صاحب صلاحیت را در حوزه ساخت و ساز عملیاتی کنند.

قربانخانی بیان کرد: در شرایط کنونی این کار را به صلاح ساخت و ساز کشور نمی‌دانم.

او با بیان این‌که مال‌سازی در تهران بر اساس استانداردهای جهانی اجرا نشده و به جز گرفتاری برای مردم چیزی نداشته است، گفت: کسانیکه مال‌سازی می‌کنند در جهت منافع فردی خودشان بوده و برای مردم رفتاری‌هایی را به وجود آورده‌اند. مثلا مجتمع کوروش در بزرگراه ستاری مردم را دچار مشکلاتی کرده و طبیعی است که اگر مطالعات اولیه برای این کار انجام می شد اجازه انجام چنین کاری آنجا داده نمی شد.

منبع: تسنیم

401

کد خبر: 863892

وب گردی

وب گردی