آلودگی هوای کردستان ۹ برابرحدمجاز

بار دیگر استان کردستان از اوایل این هفته درگیر گرد و خاک عربی شد و امروز حجم این آلودگی افزایش و به ۹ برابر حد مجاز و قرار گرفتن شرایط هوا در وضعیت خطرناک رسید.

به گزارش ایسکانیوز، با توجه به وقوع طوفان نسبتا شدید باد در استان های نینوا و صلاح الدین و الانبار عراق حجم عظیمی از غبار طی دو روز گذشته به گستره غرب کشور ما و از جمله استان کردستان وارد شده است که این مسئله موجب شد امروز هوای استان کردستان در شرایط خطرناک قرار گیرد.

به گفته کارشناسان اندازه ذرات معلق آلاینده در آسیب رسانی به سلامت انسان ارتباط مستقیم دارد و هر چقدر این ذرات کوچکتر باشند میزان آسیبی هم که وارد می شود بیشتر است و در تشدید بیماری های قلبی، ریوی، کاهش مقاومت سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری ها، ازبین رفتن بافت ریه، آسم کودکان و مرگ ومیر بسیار موثر است.

از دو ایستگاه سنجش آلودگی هوای مستقر در سنندج، یکی از آنها قادر به اندازه گیری ذرات با قطر ۲.۵ میکرون است که برهمین اساس وضعیت هوای امروز سنندج در وضعیت خطرناک است و آلودگی هوا هم به ۹ برابر حد مجازرسیده است.

در اکثر مواقع با ورود گردو خاک عربی تمام استان درگیر آن می شود البته شهرستان های مرزی استان زودتر و بیشتر از دیگر مناطق با این پدیده مواجه می شوند.

از روز شنبه ۶ آبان ماه شرایط گردو خاک در کشور عراق تشکیل شد و بیشتر شهرهای مرزی استان با این پدیده مواجه شدند و دید افقی در بانه به ۴ هزار متر رسید و در ۷ آبان هم دید در این شهرستان به ۲ هزا رمتر کاهش پیدا کرد.

رئیس اداره امور آزمایشگاه های اداره حفاظت از محیط زیست کردستان در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه از صبح امروز سه شنبه هوای استان در وضعیت خطرناک قرار گرفته است، گفت: شاخص آلودگی و میزان ذرات معلق در هوا به حدود ۹ برابر حد مجاز رسیده است.

کژال حبیبی عنوان کرد: وقتی شرایط هوا در وضعیت خطرناک قرار می گیرد باید از خروج سالمندان و کودکان از خانه و قرار گرفتن آنها درفضای باز جلوگیری به عمل آید و مردم هم مگر در شرایط ضروری سعی کنند حتی الامکان تا بهبود وضعیت هوا در خانه های خود بمانند.

کاهش شدید دید افقی در کردستان

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی کردستان در گفت وگو با خبرنگار مهر گفت: حجم گردو خاک تشکیل شده در کشور عراق در چند روز اخیر بسیار بالا بود که به دلیل وجود جریان هوا در منطقه ما از میزان این حجم کاسته شد و بیشترشهرهای مرزی استان با این پدیده درگیر شدند.

علی پناهی با بیان اینکه دید افقی دراستان به دلیل گردوخاک عربی به شدت کاهش پیدا کرده است، بیان کرد: براساس آخرین وضعیت اعلام شده در امروز سه شنبه دید افقی در سنندج به ۲ هزار متر، سقز ۵ هزار متر، بیجار ۷ هزارمتر، مریوان ۴ هزار متر، بانه ۱۵۰۰ متر، هزارکانیان ۲ هزار متر و کامیاران هم ۲ هزار متررسیده است.

وی با اشاره به اینکه در حالت معمولی دید افقی ۱۰ هزارمتر و بیش از این مقدار است، بیان کرد: پیش بینی می شود امروز همین وضعیت آلودگی هوا براستان حاکم باشد در بعدازظهر با افزایش سرعت وزش باد امیدواریم بخشی از این گردوخاک از استان تخلیه شود.

وی اضافه کرد: شرایط ایجاد گردو خاک در کشور عراق همچنان وجود دارد، البته براساس نقشه های هواشناسی فردا چهارشنبه از شدت گردوخاک دراستان کاسته می شود.

وی عنوان کرد: از بعدازظهر روز پنج شنبه تا اوایل هفته آینده استان در دامنه فعالیت امواج بارشی قرار می گیرد که پیش بینی می شود بارش ها در روزهای جمعه و شنبه از شدت بیشتری برخوردار باشد.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی کردستان ادامه داد: بارش های مذکور در نیمه جنوبی و غربی استان منجر به بارش موثر می شود و در صبح امروز و فردا چهارشنبه هم دمای هوا به طور محسوسی حدود ۵ الی ۶ درجه کاهش می یابد.

منبع: مهر

902/900

کد خبر: 863895

وب گردی

وب گردی