بنگاه‌ها در عطش نقدینگی به احتضار افتاده‌اند/۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان کجاست؟

رئیس مجمع واردات گفت: علی رغم اینکه اقتصاد ایران با رشد نقدینگی مواجه است ولی بنگاه های تولیدی و بازرگانی در عطش نقدینگی به احتضار افتاده اند. این به معنای آن است که بگوییم نقدینگی در اقتصاد ایران از مسیر خود منحرف شده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ علیرضا مناقبی، رئیس مجمع واردات اظهار داشت: رشد نقدینگی در هر سال باید به گونه ای تنظیم شود که متناسب با رشد اقتصادی کشور باشد ولی به نظر می رسد برخی ملاحظات سبب شده که در این خصوص دقت نظر کمتری صورت گیرد.

او ادامه داد: نقدینگی در سال 92 حدود 400 هزار میلیارد تومان بود ولی الان از هزار و 300 هزار میلیارد تومان هم افزایش پیدا کرده است و این برای اقتصاد کشور که به دنبال ریل گذاری برای کاهش سودهای بانکی است، نمی تواند چندان خوشایند باشد. مگر اینکه مردان اقتصادی دولت و بانک مرکزی برای این موضوع نقشه راه خاصی را پیش بینی کرده باشند.

به گفته مناقبی، در چهار سال گذشته حدود 900 هزارمیلیارد تومان، نقدینگی جدید در اقتصاد ایران ایجاد شده در حالی که در این مدت، ارزش دارایی های ما با این تناسب رشد نکرده است. و ما سیگنال های منفی ناشی از افزایش نقدینگی را به خوبی احساس می کنیم.

مناقبی با هشدار نسبت به رشد نقدینگی اضافه کرد: تجارت خارجی کشور به شکل غیر قابل تصوری به بحث نوسانات ارزی وابسته است و حیات و ممات بنگاه ها به بازه تغییرات نرخ ارز متکی است و اگر حجم نقدینگی کشور سبب شود که نوساناتی در نرخ ارز در کشور شکل بگیرد که بیش از توان تجار باشد، می تواند مخاطرات جدی برای بقای بنگاه های اقتصادی فعال در این حوزه ایجاد کند.

رئیس مجمع واردات اضافه کرد: نقطه نگران کننده این است که علی رغم اینکه اقتصاد ایران با رشد نقدینگی مواجه است ولی بنگاه های تولیدی و بازرگانی در عطش نقدینگی به احتضار افتاده اند. این به معنای آن است که بگوییم نقدینگی در اقتصاد ایران از مسیر خود منحرف شده است، چرا که نقدینگی وجود دارد اما در جایی که باید باشد نیست.

به گفته مناقبی، مردم در حال حاضر کسب و کار سودآوری سراغ ندارند که بخواهند سپرده های بانکی خود را به سمت آن هدایت کنند ولی اگر روزی مردم تصمیم بگیرند سپرده های خود را از بانک ها وارد بازار کنند، نه تنها اقتصاد ایران باید نگران تورم باشد بلکه باید نگران بقای بنگاه های شناسنامه دار باشد.

اودر خصوص نقش دولت ها در افزایش نقدینگی تصریح کرد: نمی توان گفت که رشد نقدینگی دست دولت‌ها بوده اما واقعیت این است که موضوع تامین کسری بودجه دولت نیز مولفه بسیار مهمی بوده است که شاید سبب شده که دولت های مختلف جلوی رشد نقدینگی را نگیرند.

منبع: تسنیم

402

کد خبر: 863900

وب گردی

وب گردی