افزایش تعرفه صادرات لبنیات به عراق تا چهار سال اجرا می‌شود

رئیس میز عراق در سازمان توسعه تجارت ضمن تایید افزایش تعرفه صادرات ماست، شیر و شیرخشک به عراق به میزان ۴۰ درصد، گفت: این تغییر برای مدت چهار سال اجرایی خواهد شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ ابراهیم رضازاده اظهار کرد: دولت عراق به منظور حمایت از تولیدات داخلی کشورش برای پنج قلم کالای صادراتی افزایش تعرفه در نظر گرفته است.

رایزن سابق ایران در عراق افزود: از میان این اقلام سه قلم مربوط به گروه لبنیات بوده و دو قلم دیگر در حوزه صنایع فلزی و کالاهایی مانند کابل برق هستند.

رضازاده در عین حال گفت: معمولا دولت عراق اگر قصد تغییر تعرفه‌ای را داشته باشد آن را در دوره‌ای کوتاه مدت لحاظ می‌کند و پس از تاثیرات آن بر بازار نسبت به استمرار یا تغییر آن تصمیم می‌گیرد اما در این مورد خاص این برنامه برای مدت چهار سال در نظر گرفته شده است.

رئیس میز عراق در سازمان توسعه تجارت ادامه داد: تا جایی که ما می‌دانیم عراق توانایی تامین لبنیات کشورش را به طور کامل ندارد و به نظر می‌رسد این تغییر برای استفاده از کارخانه شیری که از سوی وزارت صنعت این کشور ایجاد شده، صورت گرفته است.

او اظهار کرد: نظریه دیگر اینکه ممکن است به واسطه فشار کشورهای عربی این تعرفه‌ها افزایش یافته باشد، چرا که کشورهای عربی مشمول موافقتنامه‌ تجارت آزاد با یکدیگر هستند و تعرفه‌های گمرکی میان آنها صفر است. البته از سوی عراق این گونه اعلام شده که از ابتدای سال ۲۰۱۷ موافقتنامه تجارت آزاد با کشورهای عرب به حالت تعلیق درآمده است که اگر این موضوع واقعیت داشته باشد، نمی‌توان چنین تصمیمی را تحت تاثیر کشورهای عربی دانست.

رایزن سابق ایران در عراق در پاسخ به این سوال که آیا این تغییر تعرفه برای کشورهایی مانند ترکیه هم رخ داده است؟ گفت: این موضوع مربوط به کشور ترکیه هم می‌شود.

او درباره حجم صادرات محصولات لبنی به عراق نیز یادآور شد: شاید بتوان گفت که کمتر از نیمی از محصولات لبنی عراق از سوی ایران تامین می‌شد و پیگیری این موضوع در سفر فردای وزیر صنعت، معدن و تجارت به عراق در دستور کار قرار دارد.

401

کد خبر: 863946

وب گردی

وب گردی