یتیم‌خانه ایران، محبوب‌ترین فیلم در اکران‌های مردمی عمار

اکران‌کنندگان مردمی جشنواره عمار در ایام تقارن زمانی ماه محرم و مهر، بیشتر برنامه‌های خود را در مدارس و مراسمات مذهبی برگزار کردند و در این میان فعالان کرمانی بیشترین تلاش‌ها را داشتند.

به گزارش ایسکانیوز از جشنواره مردمی فیلم عمار، مهر به عنوان اولین ماه از نیمه دوم سال همزمان با اتفاقات مختلف و رویداد‌های تقویمی متفاوت که برخی از مناسبت‌ها شرایط را برای فعال فرهنگی آسان‌تر و برخی سخت‌تر می‌کند. به طور مثال پیش بینی می‌شد همزمانی محرم امسال با آغاز سال تحصیلی و هفته دفاع مقدس، گرایش فعالیت‌های فرهنگی را به سمت برگزاری هیات ببرد و فضای هیات نیز صرفا سرشار از فضای مذهبی باشد و مجالی برای فعالیت‌های فرهنگی دیگر نباشد.

در میدان حقیقت نیز این مسئله موجب شد تا برخی از مراسم‌های روتین و تکراری هفته دفاع مقدس تعطیل شود و جای خود را به گسترده‌ترین مراسم مذهبی در کشور دهد. اما در فضای اکران کننده‌های جشنواره عمار این امر تبدیل به فرصتی شد تا از طریق برگزاری «سینما هیئت»ها در مناطق مختلف کشور، به جذب مخاطب در میان قشر‌های نا آشنا به جشنواره مردمی فیلم عمار اما مذهبی بپردازد و جشنواره عمار را بیش از پیش به عموم مردم معرفی و در ذهن آن‌ها ثبت کند.

ترکیب موفقی که موجب برگزاری بیش از 50 اکران در قالب سینما هیات در شهرستان‌های بردسیر، نهاوند، دشتستان، قزوین، تهران، گرگان و چندین شهرستان دیگر کشور شد.

تقارن دیگر و همیشگی مهر با آغاز سال تحصیلی دانش آموزان و شروع جدی دانشگاه‌ها، اکران‌های مدرسه‌ای و دانشگاهی را نیز مجدد کلید زد. اکران‌هایی که به کمک معلم‌های دروس مختلف و مربی‌های پرورشی رقم می‌خورد یا اکران کننده‌هایی که هیچ محدودیت مکانی برای اکران‌های خود نمی‌شناسند.

افرادی که بدون اینکه مسئولیتی در مدارس داشته باشند و از روی دغدغه مندی برای گسترش مخاطب‌ جبهه فرهنگی انقلاب، دردسر صرف زمان برای هماهنگی با مدیران و معلمان مدارس مقاطع مختلف تحصیلی را به جان می‌خرند. در نهایت با استمرار مراجعه و تلاش، مسئولان مدارس را راضی می‌کنند تا زمانی برای اکران فیلم در مدارس‌شان اختصاص دهند.

تلاشی که تنها در آغازین روز‌های سال تحصیلی موجب شده است تا 50 بار دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی طعم لذت بخش جایگزینی تماشای فیلم با آموزش‌های یکنواخت را تجربه کنند. البته ناگفته نماند که این تلاش و نتیجه حاصل شده عامل برگزاری دیگری هم دارد.

اگر نگوییم تاثیر گذار‌ترین اکران‌ها به دست آن‌ها رقم می‌خورد، جفا کرده‌ایم. اکران‌هایی که اکران کننده نه معلم مدرسه است و نه فردی دغدغه مند از بیرون مدرسه بلکه دانش آموزی است که توانسته است معلم و مدیر و ناظم را قانع کند تا فیلم‌ها را به مهمانی دوستان هم کلاسی‌اش ببرد.

اکران کننده‌های دانش آموز هم مانند دیگر اکران کننده‌ها در سراسر کشور فعالیت می‌کنند. از شهرستان اردل در استان چهار حال و بختیاری تا شهرستان نهاوند در همدان و اکران کننده‌های دانش آموز دختر و پسر در اهواز و باغملک، همگی در تلاش‌اند تا حلقه وصل آثار جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با مخاطب‌های بالقوه این آثار باشند و مهجور بودن این محصولات را از بین ببرند.

اکران‌های دیگری هم در قالب سینما سنگر و سینما سیار یا در مکان‌های مختلفی همچون پارک، امامزاده، اتوبوس بین راهی، حوزه علمیه، بسیج، مهدکودک، اردو‌های جهادی و حتی حرم مطهر رضوی و حرم امام علی (ع) در نجف برگزار شده است که توانسته است 24 هزار و 291 نفر مخاطب را پای آثار جشنواره مردمی فیلم عمار بنشاند.

این تعداد مخاطب، 124 اثر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی را با موضوعاتی همچون اقتصاد مقاومتی، مدافعان حرم، ملت قهرمان و فضای مجازی در 233 اکران مردمی تماشا کرده‌اند و از ارزش افزوده‌هایی همچون فروش لوازم التحریر ایرانی، امانت کتاب، نقد و تحلیل فیلم و محتوای آن و یا سخنرانی‌های مرتبط با موضوع فیلم بهره برده‌اند.

در این میان نیز اثر «یتیم خانه ایران» با 24 اکران از بیشترین سهم استقبال مردمی برای اکران برخوردار بوده است و به این واسطه می‌توان ابوالقاسم طالبی را محبوب‌ترین کارگردان مهر ماه معرفی نمود. مجموعه 10 قسمتی «پیغام خون» که توسط موسسه مستضعفین تی وی تهیه و عرضه شده بود نیز با 19 اکران و پس از آن فیلم کوتاه داستانی «سلام» با موضوع انتظار نوجوانی یزدی برای بازگشت پدرش از کشور سوریه و جدال با داعش با 17 اکران از دیگر آثاری بود که با بیشترین فراوانی برای اکران مواجه شده است.

از نظر نقاط استانی فعال در زمینه اکران‌های مردمی، استان کرمان توانست با 38 اکران که حاصل تلاش اکران کننده‌های بردسیر، شهربابک و زرند بود برای اولین بار در هفت ماه نخست سال به عنوان برترین استان در جمع بهترین‌های ماه قرار بگیرد. استان‌های فارس و همدان با 33 اکران و استان خوزستان با 27 اکران پر تلاش‌ترین استان‌های کشور بوده‌اند.

در بین شهرستان‌های کشور نیز همچنان نام نهاوند با تلاش جمعی خواهران و برادران متعهد نهاوندی می‌درخشد. تنگ ارم، یاسوج و خوسف نیز تلاش قابل توجهی در ماه گذشته داشتند و توانستند فضایی را برای آشنایی بیشتر همشهریان خود با محصولات فرهنگی ایجاد کنند.

از نظر قالب آثار اکران شده نیز می‌توان بر مزیت جشنواره عمار که مستند‌های خوش ساخت و با موضوعیت مردم است تاکید کرد که با 120 اکران، بیشترین قالب مورد استفاده در اکران‌ها بوده است. قالب پر طرفدار فیلم‌های «داستانی» نیز 108 بار و پویانمایی‌ها 68 بار مهمان اکران‌های مردمی سراسر کشور بوده‌اند.

ماه مهر با توجه به کمیت و کیفیت اکران‌های صورت گرفته در رده ماه‌های موفق‌تر اکران‌های مردمی امسال قرار می‌گیرد که این مسئله را می‌توان به تلاش بیشتر اکران کننده‌ها و بهره برداری مناسب از فرصت‌های به وجود آمده به واسطه مناسبت‌های ایام مهر دانست.

همچنین برگزاری چهارمین نشست اکران کننده‌های جشنواره عمار در مشهد که اواخر شهریور ماه برگزار شد، به پویایی بیشتر اکران کننده‌ها کمک کرده است.

با توجه به تجربه سال‌های قبل جشنواره عمار، ماه‌های منتهی به ایام جشنواره یعنی آبان و آذر فعالیت بیشتر اکران کننده‌ها را به همراه خواهد داشت. علی الخصوص که سال گذشته تعدادی از آثار جشنواره عمار پیش از جشنواره به دست اکران کننده‌ها رسید و عملا اکران‌ها یک ماه زودتر از برگزاری جشنواره آغاز شد.

طرحی که تلاش دارد با رساندن نظرات مردمی نسبت به آثار، نظر داوران جشنواره را به سمت گرایش مردم متاثر کند و آثاری را برگزیند که مورد نظر مردم است نه دیدگاه اتاق‌های بسته داوری و نظرات محدود افراد، هر چند افرادی اهل فن و محتوا باشند.

502

کد خبر: 863953

وب گردی

وب گردی