جهانگیری: قدرت و استقلال دانشگاه نباید گرفته شود

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: قدرت و استقلال دانشگاه نباید گرفته شود و شان و منزلت هیات علمی و دانشجویان نیز نباید آسیبی ببیند.

به گزارش ایسکانیوز، اسحاق جهانگیری صبح امروز در آئین تکریم و معارفه وزرای علوم،‌ تحقیقات و فناوری که در محل این وزارتخانه برگزار شد، گفت: وزارت علوم جای مهمی است و آقای رئیس جمهور زیر نامه مدیران متعددی را برای این سمت امضا کرده‌اند که در دوره ما نسبت به سایر وزارتخانه‌ها بی‌سابقه است.

وی افزود: یکی از آنها رای نیاورد،‌ دیگری سرپرست شد و از این قبیل مسائل و دلیل آن هم این است که وزیر علوم باید از همه جهات مورد قبول قرار گرفته و نقش ایفا کند.

معاون اول رئیس جمهور خاطر نشان کرد: آقای هاشمی در مقطع حساسی مسئولیت را قبول کردند، چرا که آغاز سال تحصیلی بود و در همین دوره دشوار نیز خوب عمل کرده و کار ماندگاری انجام دادند. آقای فرهادی نیز شخصیتی خدوم،‌ شایسته و علمی هستند و در دولت‌های مختلف چه در دولت زمان جنگ،‌ چه در دولت اصلاحات و در دولت یازدهم و اعتدال توفیقات خوبی داشتند و مطمئن هستم که کارهای ماندگار ایشان در تاریخ آموزش علمی کشور ثبت می‌شود.

جهانگیری همچنین تصریح کرد: ‌آقای دکتر غلامی نیز چهره بی ادعا،‌ متواضع، متین و با صبر مثال زدنی است. شخصیت علمی و اجرایی که از یکی از دانشگاه‌های خوب کشور شروع کرده و امروز نیز در راس وزارت علوم قرار گرفته است و انشاءالله همه کمک کنند تا ثبات خوبی در این دوره برقرار باشد.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: یک زمان ما از وزارت علوم اداره دانشگاه‌ها را انتظار داریم، اما من فکر می‌کنم پیدا کردن راهکار برای حل مسائل کشور انتظار بزرگ دیگری از وزارت علوم است که با شناخت من از توانمندی دانشگاه‌های کشور، این انتظار دور از ذهن نیست و آنها می‌توانند پاسخگوی این نیاز باشند.

وی ادامه داد: من از گذشته و در دولت یازدهم ارتباطم با دانشگاه‌ها خوب بوده و در جریان کم و کیف آن هستم و باید بگویم که توسعه کشور جز از طریق توسعه علمی امکانپذیر نیست و همه حرف‌هایی که درباره توسعه در حوزه‌های مختلف و در سند چشم انداز می‌زنیم باید از مسیر علمی در دانشگاه‌ها طی شود.

معاون اول رئیس جمهور خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری نیز انصافا روی موضوع علم و فناوری مایه گذاشتند و جوری آن را مطرح کردند که به گفتمان عمومی و مساله جدی در کشور تبدیل شود و مسئولان رده اول کشور از ابتدا تاکید کردند که دانشگاه باید مبدا تغییرات و تحولات کشور باشد، در عین حال باید به دشواری‌های دانشگاه‌ها نیز توجه شود.

جهانگیری در ادامه اظهار کرد: این که دانشگاهی توسط دستگاه دیگری اداره شود می‌تواند با هماهنگی حل شود، اما مدیریت دانشگاه‌ها نباید چند پاره شود و در همه مسائل دانشگاه باید قدرت داشته باشد. قدرت و استقلال دانشگاه نباید از آن گرفته شود. امنیت، استقلال و شان و منزلت استاد و دانشجو و تشکل‌های علمی و سیاسی نباید آسیبی ببییند و اگر این چنین شده باید جبران کنیم که آنها موقعیت مناسبی داشته باشند.

منبع: ایسنا

کد خبر: 863960

وب گردی

وب گردی