تا ۲۰۰ میلیون نفر جمعیت هم می‌توانیم با رفاه کامل زندگی کنیم

شاید شما هم حرف و حدیث‌هایی درباره عوارض واکسیناسیون و آزمایش‌های غربالگری جنین شنیده و احتمالا احساس ترس داشته باشید. گشتی در دنیای پزشکان و متخصصان خوش‌آوازه ایران‌مان زدیم و به نام پدری دلسوز برخوردیم؛ دارای تخصص بیوتکنولوژی پزشکی و فوق‌تخصص مهندسی ژنتیک. نام پروفسور «علی کرمی» را آن روزهایی بیشتر می‌شنیدیم که بحث محصولات تراریخته (دستکاری ژنتیکی شده) داغ‌تر بود. اما وی هنوز با همان قوت و قدرت به روشنگری‌هایشان ادامه می‌دهند.

به گزارش ایسکانیوز وقتی جنجال‌ها را بر سر بعضی مسائل پزشکی از جمله عوارض واکسن و خطا در تست‌های غربالگری دیدیم، فرصت را مغتنم شمردیم و با استاد دنیادیده‌مان به گفت‌وگویی صمیمانه نشستیم.

در مورد عوارض جانبی واکسیناسیون و مرگ‌ومیر نوزادان بعد از تزریق واکسن، مقالات فارسی زیادی وجود دارد که آمار و اخبار مربوط به کشورهای دیگر را منعکس می‌کند. اما در مورد کشور خودمان، اخبار و آمار خاصی در فضای مجازی دیده نمی‌شود و تنها جنجال‌هایی از گوشه و کنار به گوش می‌رسد. آیا واقعا واکسن‌ها تا این حد که برخی می‌گویند عوارض دارند؟

بحث عوارض واکسن، بیشتر برگرفته از اخبار خارج از کشور است و نیز بعضی از افرادی که در گروه عطاری‌ها و درمان‌های گیاهی فعالیت می‌کنند، اما تخصص لازم را ندارند، این مطالب را در حاشیه مطالب‌شان مطرح کرده‌اند و اکثرا هم از منابع غیرمعتبر استفاده می‌کنند البته بنده به‌شدت به طب سنتی و اسلامی معتقدم اما مقالات زیادی درباره عوارض واکسن در کشور، تهیه و تدوین شده است که می‌توانم در اختیارتان بگذارم.

ما ۷۰،۶۰ سال است که در کشورمان واکسن استفاده می‌کنیم و دو موسسه بزرگ انستیتو رازی کرج و انستیتو پاستور را هم داریم که واکسن تولید می‌کنند. اگر در ۷۰ سال گذشته این واکسیناسیون در کشور صورت نمی‌گرفت، شاید ده ها میلیون نفر کشته داشتیم. پس از انقلاب طرح ملی ایمن‌سازی توسعه یافت و افراد ۹ واکسن را از نوزادی تا سن بلوغ دریافت می‌کردند که اینها در داخل کشور تولید می‌شد. البته به غیر از واکسن آنفلوآنزا و مننژیت که وارداتی هستند.

مقالات علمی زیادی داریم که دانشمندان در آنها عوارض واکسن را بررسی کرده‌اند یا اگر مرگ‌ومیری وجود داشته تحقیق کرده‌اند که مربوط به واکسن بوده یا خیر. بنده 30 سال روی واکسن‌ها کار کرده‌ام و واکسن ساخته‌ام. بنابراین ترکیباتش را دقیقا می‌دانم. مثلا اگر در یک میلیون نفر، یک بچه بر اثر تزریق واکسن، دچار عارضه شده، برخی این مساله را آنچنان تعمیم داده‌اند و بزرگ کرده‌اند که انگار یک معضل ملی ایجاد شده است. در حالی که در تزریق پنی‌سیلین، جراحی قلب و بسیاری از مسائل پزشکی دیگر هم این عوارض وجود دارد. اساسا داروی بدون عارضه روی کره‌زمین وجود ندارد. بنابراین نکته اول این است که واکسن به هر حال یک دارو است؛ ترکیبی است که میکروب کشته‌شده، ویروس زنده یا توکسویید است. بنابراین می‌تواند از عارضه‌های ساده پوستی تا ایجاد شوک و عوارض داشته باشد اما این مساله دلیلی برای عدم تزریق واکسن نیست. کشور ما در ۱۵ سال گذشته، به دلیل اجرای موفق طرح ایمن‌سازی، حتی یک مورد فلج اطفال هم نداشته است. در حالی که در افغانستان، پاکستان و هندوستان صدها هزار بچه دچار بیماری فلج اطفال هستند یا از این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. کاهش میزان ابتلا به بیماری سل در ایران بسیار چشمگیر است. در مورد سرخک، سرخجه، اوریون، کزاز، سیاه‌سرفه (بیماری‌هایی که واکسن‌شان را به صورت سه‌گانه و پنج‌گانه تزریق می‌کنیم)، این کاهش طوری بوده که ایران رتبه اول جهان را در حوزه ایمن‌سازی دارد و سازمان بهداشت جهانی، ایران را به‌عنوان مدل معرفی کرده است.

پس قضیه گزارش‌هایی که از گوشه و کنار درباره عوارض واکسن می‌شنویم، چیست؟

به‌عنوان مثال خانمی می‌گفت فرزند من بعد از تزریق واکسن دچار فلان بیماری شد. به او گفتم از کجا معلوم بیماری او 10 تا دلیل دیگر نداشته باشد؟ می‌توان ثابت کرد فلان بیماری به دلیل مسائل ژنتیکی، ابتلا به ویروس، مسمومیت یا... بوده است. بنابراین ارتباط دادن هر عارضه‌ای به تزریق واکسن، اصلا علمی و قابل‌قبول نیست.

طرح‌های ایمن‌سازی کلان هم در کشور داریم. یک دفعه سازمان بسیج با موتور، هلی‌کوپتر و... به تمام شهرها و کوره‌ده‌های استان سیستان و بلوچستان می‌روند و تا لب مرز، به همه افراد، واکسنی را تزریق می‌کنند. چون مرز خطر کشور ما با افغانستان و پاکستان است که بیشتر بیماری‌ها از آنجا وارد می‌شود. وقتی شهروندان نقاط مرزی ایمن شوند، من و شما هم که در شهر هستیم محفوظ می‌مانیم.

بنابراین طرح‌های واکسیناسیون و ایمن‌سازی، طرح‌های ملی جمهوری اسلامی ایران و مورد تایید هستند. اما ممکن است عوارض داشته باشند، بدن بعضی افراد به این داروها واکنش نشان دهد و حتی به‌طور خیلی نادر شاید یک در میلیون کسی هم به دلیل تزریق واکسن فوت کند. سالانه ده‌ها نفر بر اثر تزریق پنی‌سیلین می‌میرند، اما تزریق پنی‌سیلین را باید ممنوع کرد؟! ده‌ها نفر هم بر اثر سم مار می‌میرند، آیا می‌توان گفت مردم دیگر نباید به طبیعت بروند؟!

چطور می‌توان احتمال بروز این عوارض را کاهش داد؟

باید به مردم یاد داد قبل از تزریق واکسن فرزندشان، با پزشک مشورت کنند. به‌عنوان مثال بگوید بدن فرزند من ضعیف است، آیا این واکسن برایش ضرری ندارد؟ متاسفانه گاهی مادر اصلا نمی‌داند که فرزندش دچار ضعف سیستم ایمنی بدن است. بعد از تزریق واکسن پنج‌گانه، بچه دچار شوک می‌شود. این دیگر مشکل پزشکی نیست، مشکل شخصی آن بچه است. افراد مبتلا به ایدز یا کسانی که دیالیز می‌شوند هم سیستم ایمنی ضعیفی دارند و واکسن‌های خاصی برای اینها تزریق می‌کنیم. در هر حال این موارد استثنا هستند و نباید با استناد به اینها بگوییم واکسن نزنید؛ باید بگوییم آگاهانه واکسن بزنید!

مردم متاسفانه آگاهی لازم را ندارند و برخی هم از این ناآگاهی سوءاستفاده می‌کنند و به شایعات دامن می‌زنند. به‌عنوان مثال در ایالت مینه‌سوتای آمریکا یکسری قبایل بدوی هستند که به‌خاطر عقایدشان نخواستند واکسن بزنند. در همین چند روز اخیر سرخک و سرخجه در آنجا اپیدمی شده است و دولت در آن ایالت اعلام بحران کرد.

آیا واقعا واکسن‌های ما وارداتی هستند و کارخانه‌های واکسن‌سازی در کشور ما تعطیل شده‌اند؟

من در حوزه واکسن، تمام تمرکزم را بر همین مساله گذاشته‌ام. ما دو موسسه بزرگ واکسن‌سازی داریم. چرا باید واکسن را از خارج از کشور وارد کنیم؟! ما بزرگ‌ترین نخبه‌ها و دانشمندان دنیا را در علم ساخت واکسن داریم، افرادی مانند پروفسور شفیعی؛ چرا باید واکسن‌های تولیدی این نوابغ در انبارها بماند و از هند واکسن وارد کنیم؟! چرا نگاه برخی به خارج است؟ ما همین سوال را پرسیدیم، گفتند زیرساخت‌های انستیتو رازی مربوط به ۹۰ سال پیش است و پاسخگوی دانش کنونی نیست. این مساله‌ای نیست که نشود حل کرد. مگر چقدر هزینه لازم است که انستیتو را بازسازی و تجهیز کنند؟ اصلا در مدتی که واکسن را از خارج وارد می‌کنند، کل ساختمان انستیتو را خراب کنند و از اول بسازند و تجهیزات لازم را فراهم کنند. موضوع این است که عده‌ای تجارت و دلالی واکسن می‌کنند. دلالی شغل کم‌دردسر و پرپولی است!

حالا هم که می‌خواهند واکسن‌سازی را در کشور خصوصی کنند. واکسن، مساله حساس و خطرناکی است؛ به جان مردم مربوط است! اگر هم قرار به‌خصوصی‌سازی است باید به افراد متعهد و مطمئن واگذار شود و نظارت دقیق و مستمر بر فعالیت‌شان داشت. با جان مردم که نمی‌شود بازی کرد.

آیا واکسن‌های وارداتی قابل اعتماد هستند؟

همین واکسن‌هایی که از هند وارد می‌شود، مورد تایید بالاترین مراجع جهانی است. من مراکز واکسن‌سازی هند را از نزدیک دیده‌ام. هند در حوزه بیوتکنولوژی اصلا کشور عقب‌مانده‌ای نیست، حتی از ما جلوتر است. وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و چند شرکت خصوصی (دارای مجوز واردات واکسن) مسئول خرید واکسن از کشورهای خارجی هستند. واکسن‌ها را در آزمایشگاه‌های مرجع تست می‌کنند و به‌شدت روی کیفیت این واکسن‌ها نظارت می‌شود.
ضمنا کمیته بررسی عوارض واکسن در کشور وجود دارد که تک‌تک گزارش‌های عوارض واکسن را بررسی می‌کنند.

برویم سراغ تست‌های غربالگری جنین؛ شنیده می‌شود که برخی از پزشکان بعد از انجام این تست‌ها، به والدین می‌گویند جنین‌تان دست ندارد، قلب تشکیل نشده یا دچار معلولیت ذهنی است و به راحتی سقط را تجویز می‌کنند. خیلی از پدر و مادرها می‌گویند ما بچه را سقط نکردیم، وقتی هم به دنیا آمد هیچ مشکلی نداشت. آیا این تست‌ها تا این حد خطا دارد؟

من ریشه را دو مشکل می‌بینم؛ اول قصور پزشکی و خطا در تشخیص و دوم ناآگاهی مردم. خطاهای پزشکی یکی از بحث‌های بسیار مهم در اخلاق پزشکی است. اینکه سونوگرافیست به اشتباه می‌گوید قلب بچه تشکیل نشده و بعدا بچه سالم به دنیا می‌آید، خطای پزشکی است. توصیه من به خانواده‌ها این است اگر به شما گفتند جنین فلان مشکل را دارد، حتما به پزشک مجرب دوم مراجعه کنید. فاجعه است که براساس حرف یک سونوگرافیست بچه‌تان را سقط کنید. براساس تشخیص اشتباه یک پزشک، تصمیم عجولانه‌ای نگیرید.

متاسفانه آمار زیرزمینی سقط جنین در ایران بسیار وحشتناک و بالاست اما این بحث با غربالگری جنین زیر نظر پزشک متخصص متفاوت است. دانشگاه علوم پزشکی، سازمان نظام پزشکی و نهادهای نظارتی باید نظارت را به‌شدت افزایش دهند اما مردم هم باید سطح آگاهی‌شان را در مورد حقوق فردی خود افزایش دهند تا اینقدر اجحاف صورت نگیرد. به پزشک دیگری مراجعه کنند تا معاینات دقیق‌تری انجام شود و خطاها دربیاید.

روسای دانشگاه‌ها و سازمان نظام پزشکی هم باید آنقدر سطح کیفیت آموزش را بالا ببرند که خطاهای پزشکی کاهش یابد.

سقط جنین در شرع ما حرام است، مگر اینکه ادامه بارداری برای مادر خطرناک باشد. با این حال، انجام آزمایش‌های غربالگری جنین را با توجه به احتمال خطا و هزینه زیاد، توصیه می‌کنید؟

صد درصد. مادر از زمانی که متوجه بارداری‌اش می‌شود باید تحت‌نظر پزشک باشد چراکه آینده بچه به امروز این مادر بستگی دارد. چکاپ‌های دوره‌ای باید انجام شود و تغذیه‌اش خوب باشد. اگر پزشک احساس کرد جنین دچار نقص است، تست‌های غربالگری (ژنتیکی، سونوگرافی و... ) را تجویز می‌کند. سه چهار نوع بیماری هستند که اگر سه پزشک آنها را در جنین تایید کنند، فقه اسلام اجازه سقط می‌دهد تا میزان معلولیت‌ها در جامعه کاهش پیدا کند. چراکه وقتی بچه‌ای با معلولیت جدی به دنیا می‌آید، هزینه سنگینی به جامعه و بار روانی زیادی به خانواده وارد می‌شود.

اما می‌دانید که براساس آمار، ۸۰ درصد تست‌ها و آزمایش‌هایی که پزشکان ایرانی تجویز می‌کنند، بیهوده است، چراکه متاسفانه منبع درآمد اصلی بعضی از پزشکان، از همین دستگاه‌هایی است که در مطب دارند و این آزمایش‌ها را انجام می‌دهند. اینها اخلاقی نیست. بنابراین اگر مردم متوجه شدند پزشکی بدون دلیل، برایشان آزمایش‌ها و تست‌های گوناگون تجویز می‌کند، بهتر است به سراغ پزشک مجرب دیگری بروند.

عده‌ای با پر و بال دادن به بحث عوارض واکسیناسیون و تست‌های غربالگری، به دست‌های پنهان کنترل و کاهش جمعیت در کشور اشاره می‌کنند. نظر شما در این‌باره چیست؟

شما بررسی کنید که چرا آمار سقط جنین در ایران اینقدر بالاست؟ یک بخش آن به قصور و خطای پزشکی برمی‌گردد، اما بخشی هم به باز شدن فضای جامعه، ازدواج سفید، روابط نامشروع، مشکلات اقتصادی و... مربوط می‌شود. در واقع ریشه در فرهنگ دارد! هر چه فرهنگ جامعه ما اخلاقی و اسلامی باشد نه اروپایی و غربی، معضلات کمتری خواهیم داشت. بنده تحصیلکرده اروپا هستم، آنجا سقط کاملا مجاز است و هر کس هر لحظه که اراده کند، می‌تواند جنینش را بکشد. نیازی هم به تایید مرجع قضایی یا پزشکی نیست، چون اصلا دین و اخلاق مطرح نیست. اما در فرهنگ ما سقط جنین، یعنی کشتن بچه.

می‌پرسید «آیا دشمن در کاهش جمعیت ما نقش دارد؟» در 20 سال گذشته وزرای بهداشت ما، مسئول کنترل جمعیت در ایران بوده‌اند. «فرزند کمتر، زندگی بهتر»، «دو بچه کافی است» و... را تبلیغ می‌کردند، طرح بستن لوله‌های آقایان و خانم‌ها را به اجرا می‌گذاشتند و... که فاجعه رخ داد و رهبر معظم انقلاب جلوی آن را گرفتند. حالا طرح اصلاح جمعیت را داریم که البته اجرا نمی‌شود! متاسفانه در برخی کلینیک‌های کشور هنوز پروژه کنترل جمعیت در حال اجراست. خب به اینجا که برسد، می‌گوییم قطعا بله! دست دشمن در کار است. یکی از اهداف سند ۲۰۳۰ کنترل جمعیت است. چون می‌گویند اگر جمعیت زیاد شود، فقر هم زیاد می‌شود. در چین 4/1 میلیارد نفر زندگی می‌کنند؛ ما در کشور به این گستردگی ۸۰ میلیون نفر هستیم. تا ۲۰۰ میلیون نفر جمعیت هم می‌توانیم با رفاه کامل زندگی کنیم. اگر سوءمدیریت دارید و نمی‌توانید کشور را اداره کنید، معنی‌اش این نیست که نمی‌توانیم بیش از ۸۰ میلیون نفر را غذا بدهیم. رانت‌خواری، فساد، تبعیض و... را کنترل کنید. با منابع این کشور، برای ۳۰۰ میلیون نفر هم غذا داریم.

بنابراین در کنار تمام موارد گفته‌شده، این مساله هم وجود دارد که دشمن قصد دارد جمعیت ما را کم کند. چون کشور قدرتمندی هستیم؛ یکی از مولفه‌های قدرت هم جمعیت است. وقتی جمعیت یک کشور زیاد شود، سرباز، مخترع، دانشمند، پزشک و در کل، توان آن کشور افزایش پیدا می‌کند. در حال حاضر طرحی توسط صهیونیسم جهانی در دنیا در حال اجراست به نام «کنترل جمعیت»؛ اصل بحث هم این است که هر کشوری نمی‌تواند هر چقدر خواست جمعیت داشته باشد، ما باید دستور بدهیم که تا چه میزان زاد و ولد کنند. کشورهای اسلامی نباید رشد جمعیت زیادی داشته باشند، چون تعادل دین و مذهب و سیاست به هم می‌خورد.

یکی از راه‌های کنترل جمعیت هم استفاده از واکسن است، ولی نه واکسن‌های نوزادان، بلکه «واکسن‌های عقیمی» که به هورمون‌هایی آلوده هستند و وقتی دختری آن را دریافت می‌کند، دیگر بارور نمی‌شود. این پروژه را البته ۱۵ سال پیش افشا کردیم. ‌

در حوزه سلامت، گاهی حرف‌هایی در رد یا تایید بعضی مسائل بر سر زبان‌ها می‌افتد و ناگهان نگرانی‌هایی مطرح می‌شود. گاهی به سختی می‌توان این نگرانی‌ها را برای مردم رفع کرد. چرا این‌طور است؟

با کمال تأسف باید بگویم در حوزه سلامت کشور ما، تجارت وجود دارد. مافیای جهانی از سلامت شما سود کلانی کسب می‌کنند. بنابراین قصد دارند جامعه را بیمار کنند تا داروهایشان را بفروشند و خدمات پزشکی بدهند. چگونه؟ موارد تراریخته را سر سفره مردم می‌گذارند. کشاورزی را شیمیایی می‌کنند. محصولات غذایی را صنعتی می‌کنند. ببینید نرخ ناباروری در کشور چقدر افزایش داشته است! زمانی در دانمارک، تعداد نوزادان پسر از دختر کمتر شد و پسرهای متولدشده هم آلت تناسلی کوچکی داشتند یعنی کاهش قدرت مردانگی. بعد از پژوهش متوجه شدند دلیل این امر، بطری‌های پلاستیکی آب معدنی بود که از خود هورمون ترشح می‌کردند که به یک‌باره تمام بطری‌ها را تغییر دادند. الان اکثر آب‌های معدنی و نوشابه‌ها در کشور ما در بطری‌های پلاستیکی فروخته می‌شود. نوشیدنی‌های سیاه، زرد، نارنجی، نوشابه‌های انرژی‌زا و...، همه سم هستند و عوارض خود را در سلامتی و ناباروری نشان می‌دهند.

چه باید کرد؟ اصلا مشکل کجاست؟!

ما جنبش ملی «اصلاح سبک زندگی» را راه‌اندازی کردیم تا براساس تخصصی که داریم، اختلالات موجود در سبک زندگی را به مردم گوشزد کنیم که محتوای تولیدی در این زمینه را می‌توانید در کانال تلگرام به آدرس proffessorkarami @ ببینید. ما دچار معضل سبک زندگی هستیم و من به‌عنوان یک استاد دانشگاه که در غرب و اروپا زندگی کرده‌ام و همه‌جای دنیا را دیده‌ام، ریشه این به هم خوردن سبک زندگی را در دو موضوع بسیار جدی پیدا کرده‌ام:

۱) سوءمدیریت کشور؛ اسلام می‌گوید وقتی ملوک فاسد شوند، مردم فاسد می‌شوند. وقتی مدیرها به جرم فساد، اختلاس، رانت‌خواری و... به زندان می‌افتند، مردم از اینها سلب اعتماد می‌کنند. حتی اگر پنج درصد مدیران هم فاسد باشند، نتیجه‌اش سلب اعتماد مردم از دین و نظام است.

۲) توطئه دشمن؛ دشمن ما هرگز بیکار ننشسته است. می‌خواهد جامعه ما را نابود کند. چون همه مثل عربستان نوکری‌اش را نمی‌کنند. همین فضای مجازی، جنگ نرم را گسترش داده و ما را از خودمان بیگانه کرده است، دچار استرس و تنش شده‌ایم، آرامش سابق را نداریم، طبیعت از ما دور شده، شهر آکنده از ماشین است. گوشی‌تان را بگذارید کنار، با خواهرتان حرف بزنید. پدرها و برادرها روزی نیم‌ساعت با دخترشان و خواهرشان حرف بزنند و با خانواده وقت صرف کنند. دید و بازدیدهای گرم را که قدیم‌ها رایج بود، زنده کنید.

متاسفانه حاشیه بر متن غالب شده است. الان مشکل جامعه ما واکسن یا سقط جنین نیست. تورم، اقتصاد، تحریم، از بین رفتن ارزش‌های اخلاقی و... مسائل اصلی هستند. اگر اینها را درست کنیم، آنها خودشان درست می‌شود! باید برگردیم به شخصیت اصیل ایرانی و اسلامی خودمان...

فرهیختگان

700

کد خبر: 864052

وب گردی

وب گردی