صالحی: نیروگاه های هسته ای بوشهر نماد همکاری راهبردی ایران و روسیه است

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: طرح های نیروگاه های هسته ای بوشهر نماد و مظهر همکاری راهبردی ایران و روسیه است.

به گزارش ایسکانیوز، علی اکبر صالحی روز سه شنبه در آیین آغاز عملیات اجرایی واحد 2 نیروگاه اتمی بوشهر در جمع خبرنگاران افزود: یکی از تناقض های روزگار است که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی که ایران در مدار سیاسی غرب بود، آرزوی ملت ایران برای داشتن ذوب آهن در قالب ذوب آهن اصفهان با همکاری روس ها اجرا شد.
وی بیان کرد: ورود کشور به صنعت نیز با کمک همسایه خوب ایران کشور روسیه صورت گرفت.
صالحی ادامه داد: عجیب این است که ورود ایران به عرصه فناوری نیز به کمک روسیه صورت گرفته و این پیامی بسیار مهم دارد که آغاز عملیات اجرایی واحدهای 2 و 3 نیروگاه اتمی بوشهر نیز با مشارکت روسیه انجام شده است.
وی گفت: در این ارتباط فضای مورد نیاز واحدهای 2و 3 نیرگاه اتمی بوشهر تسطیح و خاکبرداری آن صورت گرفته است.
صالحی بیان کرد: اکنون این طرح از برنامه زمانبندی خود جلوتر است و امیدواریم تا هفت سال آینده واحد 2 نیروگاه اتمی بوشهر به بهره برداری برسد و 2 سال پس از آن نیز شاهد راه انداری واحد 3 نیروگاه اتمی بوشهر باشیم.
وی ادامه داد: سایت نیروگاه اتمی بوشهر به عنوان یکی از سایت‌های مشهور جهان شهرت دارد و آوازه آن در سراسر دنیا طنین‌انداز شده است.
صالحی با قدردانی از توجه مجلس شورای اسلامی برای حمایت از صنعت هسته ‌ای کشور گفت: از کمک‌های کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در توسعه صنعت هسته‌ای کشور و نیروگاه اتمی بوشهر قدردانی می کنیم.
وی همچنین با قدردانی از فعالیت های استاندار بوشهر اظهار داشت: استاندار جدید بوشهر توجه ویژه‌ به صنعت هسته‌ای، حقوق هسته‌ای و نیروگاه اتمی بوشهر دارد که این رویکردی ارزشمند برای پیشبرد این طرح است.
عملیات گودبرداری فونداسیون ساختمان واحد 2 نیروگاه اتمی بوشهر روز سه شنبه در آیینی با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی، رئیس و اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و 'آلکسی لیخاچف' رئیس شرکت روس اتم در بوشهر آغاز شد.
مدل این واحد نیروگاهی «آ ای اس 92» (AES 92) است که توان الکتریکی آن 1057 مگاوات (1057MW) و توان حرارتی آن 3012 مگاوات (3012MW) است.
قرارداد ساخت این نیروگاه در آبان سال 1393 منعقد شد و مدت قرارداد 10 سال و کارفرمای آن، شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی ایران است.
کلنگ زنی این طرح در 20 شهریور ماه و عملیات مهندسی طرح از هشتم بهمن ماه سال گذشته آغاز شد.
عملیات خاکبرداری این طرح 23 اسفند ماه سال 1395 آغاز شد و تاکنون 928 هزار و 723 متر مکعب خاکبرداری صورت گرفته است.
حجم گودبرداری فونداسیون واحد 2 در مرحله اول 220 هزار مترمکعب است که تاکنون 97 هزار و 760 مترمکعب انجام شده است.
تاریخ اولین بتن ریزی این واحد مهر ماه سال 1398 و تاریخ تحویل واحد دوم دی ماه 1404 پیش بینی شده است.
عملیات ساخت واحد3 این نیروگاه نیز در آینده نزدیک آغاز می شود که زمان تحویل آن تیر سال 1406 خواهد بود.

منبع: ایرنا

کد خبر: 864116

وب گردی

وب گردی