تقدیر از پیشکسوتان علم ارتباطات در دانشگاه صدا و سیما

در چهارمین همایش بین المللی مدیریت رسانه، از بزرگان علم ارتباطات ایران، قدردانی و تجلیل شد.

به گزارش ایسکانیوز از دانشگاه صدا و سیما، رییس دانشگاه صدا و سیما در این همایش، با اهداء لوح و هدایا از دکتر باقر ساروخانی، استاد ممتاز و پدر علم جامعه شناسی ارتباطات ایران و دکتر علی اکبر فرهنگی، استاد ممتاز و بنیانگذار رشته مدیریت رسانه در ایران، قدردانی کرد.

دکتر اسفندریاری ضمن خیر مقدم به میهمانان داخلی و خارجی همایش بین المللی مدیریت رسانه، هم چنین، شأن و مقام رسانه‌ای آقای سید محسن مهاجرانی مدیر برجسته و پیشکسوت رسانه‌ ملی را ستود و ایشان را به عنوان استاد افتخاری مدیریت رسانه در دانشگاه صدا و سیما معرفی کرد.

در ادامه مراسم، دکتر اسفندیاری با طرح این پرسش که مدیر رسانه کیست؟، اهمیت نقش مدیریت رسانه در پاسخ به مطالبات و نیازهای جامعه را یاد آوری و ابراز امیدواری کرد: در چنین همایش هایی نقش مدیران رسانه در اوج گرفتن و یا افول رسانه ها بررسی و آسیب شناسی شود.

دکتر اسعدی دبیر همایش بین المللی مدیریت رسانه نیز با اشاره به پیشینه و ضرورت برگزاری همایش گفت: در چهار نشست علمی این همایش با حضور استادان، پژوهشگران و میهمانان داخلی و خارجی، مقاله هایی با محورهای رسانه و مدیریت رسانه در سپهر جدید رسانه ای جهان و ایران ارائه می شود.

دکتر نعمتی انارکی معاون دانشگاه صدا و سیما دیگر سخنران این همایش بود که با معرفی آثار و خدمات علمی و پژوهشی دکتر علی اکبر فرهنگی، ویژگی های اخلاقی، گشاده رویی، تواضع و همدلی او را ستود و گفت: دکتر فرهنگی زندگی خود را صرف بنای زیرساخت های آموزشی ایران در حوزه رسانه، مدیریت رسانه و روزنامه نگاری کرده اند.

دکتر رضی معاون سازمان صدا و سیما نیز از خصال انسانی و سجایای اخلاقی دکتر باقر ساروخانی گفت و خاطرنشان کرد: آثار و برکات علمی و پژوهشی دکتر ساروخانی را جامعه علمی ایران و جهان می شناسند اما بیش از آن، شأن و مقام والای انسانی ایشان است که همگان و شاگردانی چون حقیر را متأثر و شیفته ساخته است.

در ادامه دکتر ساروخانی استاد ممتاز و پدر علم جامعه شناسی ارتباطات ایران نیز به طرح موضوع " فرا واقعیت و مدیریت رسانه های جدید" پرداخت و ادامه داد: بردن واقعیت به سوی حقیقت، همیشه آرمان و اسطوره بشر بوده و هست.

دکتر ساروخانی برخی مکاتب بشری مثل برساخت گرایی و نگاه گزینشی به حقیقت را مثال زد و افزود: رسانه ها بر اساس ادراک خود از جهان متناهی و جهان نامتناهی به حقیقت می پردازند و اینجاست که گاهی از واقعیت چیزی کم می شود و گاهی اضافه می شود و گاهی حتی ساختار واقعیت دستخوش تغییر می شود.

دکتر ساروخانی ورود اخلاق به رسانه را عامل مهم افزایش اعتماد مشتریان دانست و گفت: هدف مدیریت رسانه، ساختن انسان هایی است که به واقعیت ملزم و وفادار باشند و بتوانند واقعیت را ببینند، بگویند و از گفتنش حراسی نداشته باشند.

دکتر ساروخانی افزود: سوا از دارا بودن حاشیه خاص هر رسانه، مثل منافع آن کشور، اما این حاشیه ها باید محدود باشند.

دکتر علی اکبر فرهنگی استاد ممتاز و بنیانگذار رشته مدیریت رسانه در ایران هم با مروری بر سیر تاریخی اثر گذاری رسانه ها، تحولات اجتماعی و فرهنگی قرون پس از رنسانس و تأثیر آن بر سبک زندگی بشر را یاد آوری کرد و افزود: رسانه می تواند با ورود به تک تک حوزه های زندگی اجتماعی گره گشا باشد.

دکتر فرهنگی به استحاله نهاد خانواده در راستای پیشرفت های تکنولوژیکی جهان اشاره کرد و افزود: برای حل این معضل، باید رسانه به میدان بیاید و شرایط خانواده جدید را طراحی و معرفی کند تا گره گشا باشد.

دکتر فرهنگی افزود: رسانه ها به همین گونه باید در حوزه های اقتصاد، فرهنگ، دیوان سالاری و غیره وارد شوند و با ارائه اطلاعات صحیح و تحلیل درست، به مدد بشریت بیایند.

دکتر فرهنگی گفت: وظیفه مدیران رسانه، تعدیل و تنظیم ابعاد مسائل و آسیب های فرا روی بشر است.

تیموتی مورفی سردبیر نیوزلندی مدعو در همایش بین المللی مدیریت رسانه هم از رییس دانشگاه صدا و سیما قدر دانی کرد و افزود: خیلی باعث افتخار شد که در خدمت دکتر فرهنگی، پدر رشته مدیریت رسانه و دکترساروخانی پدر جامعه شناسی ارتباطات ایران هستیم.

مورفی به عنوان کسی که بیش از 35 سال عمر خود را در رسانه گذرانده ، با تشریح موقعیت کشور نیوزلند و تجربیاتش گفت: در نیوزلند استارت آپ هایی تازه برای مقابله با شبکه های مجازی ایجاد شده است.

تیموتی مورفی برای پیشروی حرفه خبرنگاری در دوران دگرگونی رسانه ای چهار ار راه حل اصلی ارائه کرد و افزود: نخستین راه حل این است که فناوری در خدمت رسانه باشد نه رسانه درخدمت شبکه، دومین راه حل این است :که خبرنگاری غلبه کند بر اخبار جعلی و سومین راه حل اینکه مردم به رسانه ها پول بدهند. مورفی چهارمین راه حل برای آینده خبرنگاری را به خدمت گرفتن رسانه در حوزه فضای مجازی عنوان کرد.

چهارمین همایش بین المللی مدیریت رسانه، با برگزاری نشست های علمی صبح و عصر در سالن ها و آمفی تئاتر دانشگاه صدا و سیما اداما یافت.

استادان و اعضای هیات علمی دانشکده ارتباطات رسانه دانشگاه صدا و سیما نیز با مشارکت و ارائه مقاله، آخرین دستاوردهای علمی خود در علم ارتباطات و مدیریت رسانه را ارائه کردند.

شبکه های اجتماعی و مدیریت رسانه، مدیریت رسانه پر سپهر رسانه ای جدید، انگاره مدیریت رسانه و سیاست رسانه ای و اخلاق حرفه ای در رسانه های ایران موضوع و محورهای نشست های علمی چهارمین همایش بین المللی مدیریت رسانه در دانشگاه صدا و سیما بود.

502

کد خبر: 864138

وب گردی

وب گردی