رشد ۶.۲ درصدی تجارت خارجی ایران/ صادرات به چین ۱۲ درصد افزایش یافت

کارنامه عملکرد تجارت خارجی کشور در هفت ماهه سال‌جاری حاکی از رشد ۶.۲ درصدی حجم تجارت خارجی ایران و در عین حال تراز منفی سه میلیارد دلاری تجاری است، با این حال صادرات ایران به چین ۱۲ درصد افزایش و صادرات به امارات ۱۶.۱۱ درصد کاهش داشته است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ مجموع تجارت خارجی ایران در هفت ماهه نخست سال جاری با سه میلیارد و ۵۹ میلیون دلار افزایش و ۶.۲ درصد رشد به ۵۲ میلیارد و ۵۲۷ میلیون دلار رسید و ارزش صادرات غیرنفتی ایران در مهرماه ماه سال‌جاری نسبت به شهریور ماه یک درصد بهبود یافته و واردات کالا به ایران در سومین ماه از فصل تابستان نسبت به ماه قبل نیم درصد کاهش داشته است.

بر این اساس حجم تجارت خارجی ایران در سال‌جاری تا ابتدای آبان ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶.۲ درصد بزرگ‌تر شده است. همچنین در هفت ماهه اول سال‌جاری تشریفات گمرکی ۸۷ میلیون و ۹۹۰ هزار تن کالا در گمرکات کشور تماماً به صورت الکترونیکی و با کنترل کامل به روش هوشمند انجام شده که از این مقدار ۱۹ میلیون و ۹۳۲ هزار تن سهم واردات و ۶۸ میلیون و ۵۸ هزار تن سهم کالاهای صادراتی غیرنفتی بود.

مجموع ارزش صادرات و واردات ایران در مدت یادشده به ۵۲ میلیارد و ۵۲۷ میلیون دلار رسید که این رقم ۶.۲ درصد بیشتر از مدت مشابه سال ۱۳۹۵ است. مجموع تجارت خارجی ایران در هفت ماهه سال گذشته ۴۹ میلیارد و ۴۶۸ میلیون دلار بود.

این گزارش می‌افزاید در هفت ماهه اول سال‌جاری به میزان ۲۷ میلیارد و ۸۱۷ میلیون دلار انواع کالا وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۴.۸۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد. این رقم در ماه گذشته ۱۵.۳۷ درصد بود.

عمده‌ترین دلایل افزایش واردات به کالاهای اساسی، قطعات منفصله خودرو، خودرو و کالاهای سرمایه‌ای مربوط می‌شود. همچنین در مدت یادشده متوسط قیمت کالاهای وارداتی کشورمان به ازای هر تن به ۱۳۹۶ دلار افزایش یافت که در مقایسه با سال قبل ۸.۸۹ درصد افزایش داشته است.

مجموع صادرات غیرنفتی ایران در هفت ماهه سال‌جاری به ۲۴ میلیارد و ۷۱۰ میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان ۲.۱۷ درصد کاهش داشته است. این رقم در ماه گذشته ۳.۲۰ درصد بود. همچنین متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی نیز در مدت یادشده به ۳۶۳ دلار رسید که ۸.۴ درصد افزایش داشت.

در مجموع صادرات کالاهای ایرانی به چین در هفت ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد افزایش یافته است. در بازار عراق هم عملکرد بهتری داشتیم و رشد ۱۲.۵۴ درصدی ثبت شد. صادرات غیرنفتی ایران به کره جنوبی و افغانستان به ترتیب با افزایش ۲۴.۷۹ درصدی و ۱۶.۱۱ درصدی همراه شد و تنها شاهد افت ۱۶.۱۱ درصدی صادرات کشورمان به امارات متحده عربی بوده‌ایم.

عمده‌ترین کالاهای صادراتی

اقلام عمده صادراتی کشورمان در مدت یادشده به ترتیب شامل میعانات گازی به ارزش چهار میلیارد و ۱۱۵ میلیون دلار، پروپان مایع شده به ارزش ۸۰۹ میلیون دلار، پلی‌اتیلن گرید فیلم با ۷۵۰ میلیون دلار، سایر روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین با ۷۲۵ میلیون دلار و متانول با ۶۶۱ میلیون دلار بوده است.

اقلام عمده وارداتی

اقلام عمده وارداتی در هفت ماهه سال‌جاری نیز به ترتیب شامل برنج یک میلیارد دلار، ذرت دامی به ارزش ۸۸۲ میلیون دلار، قطعات منفصله جهت تولید خودروی سواری با ۷۳۸ میلیون دلار، وسایل نقلیه موتوری با حجم سیلندر ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی به ارزش ۶۲۵ میلیون دلار و لوبیای سویا با ۵۳۶ میلیون دلار بوده است.

عمده‌ترین خریداران کالاهای ایرانی

عمده‌ترین خریداران کالاهای ایرانی در هفت ماهه سال‌جاری به ترتیب شامل چین به ارزش پنج میلیارد و ۲۲ میلیون دلار، عراق با چهار میلیارد و ۱۳ میلیون دلار، امارات متحده عربی با سه میلیارد و ۴۷۱ میلیون دلار، جمهوری کره با دو میلیارد و ۴۴۴ میلیون دلار و افغانستان با یک میلیارد و ۵۸۴ میلیون دلار بوده است.

کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران

کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران در مدت یادشده به ترتیب شامل کشورهای چین با شش میلیارد و ۸۲۰ میلیون دلار، امارات متحده عربی با چهار میلیارد و ۶۷۸ میلیون دلار، ترکیه با یک میلیارد و ۹۳۳ میلیون دلار، جمهوری کره با یک میلیارد و ۸۴۴ میلیون دلار و آلمان با یک میلیارد و ۵۴۰ میلیون دلار بوده است.

منبع: ایسنا

401

کد خبر: 864166

وب گردی

وب گردی