چرا مردم به استفاده از وسایل نقلیه عمومی رغبت ندارند/مشکل خودروهای تک سرنشین چگونه حل می شود؟

موضوع مشارکت مردم(public participatian) موضوعی است که اگر از ظرفیت آن استفاده شود کیفیت زندگی شهری تغییر می کند.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز حمل و نقل عمومی سفر به صورت اشتراکی و بدون توقف در ایستگاه های مشخص و حتی بدون زمانبندی است.

در کلان شهرهایی مانند تهران،حق سفر و حرکت جزیی از حقوق شهروندی محسوب می شودکه مسئولان و دست اندکاران به منظور حفظ سلامت مردم و سرمایه های زیست محیطی باید به آن توجه بیشتری کرده و در ارتقای کیفیت آن تلاش بیشتری را انجام دهند.

دکتر غلامرضا شیران -دکترای مهندسی حمل و نقل ترافیک در گفت و گو با ایسکانیوز گفت: ارتقاء کمی و کیفی حمل و نقل عمومی و تغییر گونه و مد،ترغیب مسافران،دستورالعمل و شیوه هایی است که دنیا آن را تجربه کرده است اما متاسفانه در کشور ما استانداردهای لازم در مورد پذیرش و خواسته های مردم دنبال نشده است.

حمل و نقل عمومی ایران با یک سری سیستمهای از قبل تعیین شده توسط مهندسان و برنامه ریزان خشک و مستبد حرکت می کند که نمی دانند اخذ نقطه نظر های مردم می تواند در حل مشکلات حمل و نقل کمک شایانی را بکند.

حمل و نقل عمومی ایران با یک سری سیستمهای از قبل تعیین شده توسط مهندسان و برنامه ریزان خشک و مستبد حرکت می کند که نمی دانند اخذ نقطه نظر های مردم می تواند در حل مشکلات حمل و نقل کمک شایانی کند.

وی گفت:از یک سو محدودیت های بودجه و از سوی دیگر افکار بسته بعضی از مدیران باعث ناامیدی مردم در استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی شده است.

موضوع مشارکت مردم(public participatian) موضوعی است که اگر از ظرفیت آن استفاده شود کیفیت زندگی شهری تغییر پیدا می کند.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد:در بخش حمل و نقل همگانی کتابی موجود است که در آن توضیح می دهد چه سوالاتی از مردم بپرسیم که بتوانیم در ایجاد راحتی و ایمنی مسافر قدم های مثبت تری برداریم.

شیران گفت: مسافر باید از نظر زمان بندی و راحتی در وسیله نقلیه اطمینان داشته باشد تا بتواند به آن اعتماد کند که متاسفانه در هیچیک از موارد این اصول رعایت نشده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ما زمانی توفیق حمل و نقل عمومی را خواهیم داشت که این موارد را رعایت کنیم افزود: در حقیقت ما اصل نظر سنجی و مشاوره مردم در خصوص شیوه های حمل و نقل را از مردم دریغ کرده ایم و مردم وقتی می بینند در برنامه ریزی های شهری به نظر آنها احترامی گذاشته نمی شود ناامید شده که ترافیک شدید پیامد این بی توجهی مسئولان خواهد بود.

شیران گفت: به amenity یا رفاه در اکثر کشورهای دنیا به عنوان اصلی مهم پرداخته شده است یکی از موضوعات این رفاه راننده است و دیگری مسافر.

وقتی یک راننده 8 ساعت با چالش ترافیک و مواجه با مردم روبه‌روست چه انتظاری از این کلاف پیچ در پیچ خواهیم داشت؟

وی تاکید کرد: مواجه با برخی از مشکلات تردد در سطح شهر مانند استفاده از اتوبوس های فرسوده و قدیمی ،مسافت های فاصله ایستگاهی یا ایجاد ایستگاه های توقف کارشناسی نشده بدون جویا شدن نظر مردم ، مشکلات سوار و پیاده شدن مردم، حرکت راننده زمانی که مسافر هنوز در صندلی خود جاگیر نشده و حتی گاهی مسافر لای در می ماند، نور کافی درایستگاه ها که امنیت استفاده از آنان را بخصوص برای زنان بالا می برد عدم پیش بینی این خدمات حمل و نقلی مایه دلزدگی بسیاری از شهروندان برای استفاده از این ناوگان می شود.

در اغلب کشورهای پیشرفته در هر اتوبوس 2 اپراتور وجود دارد و این برای این است که اگر راننده اول در یک مسیر با ترافیک مواجه و خسته شد در مسیر برگشت اپراتور دوم رانندگی کند تا اولین راننده با کمی استراحت و تسلط به اعصاب علاوه بر ارائه یک خدمت خوب با رویی گشاده به کارش ادامه دهد

وی با بیان اینکه بیشترین بار سفرهای درون شهری روی دوش اتوبوس ها قرار دارد گفت: در اغلب کشورهای پیشرفته در هر اتوبوس 2 اپراتور وجود دارد و این برای این است که اگر راننده اول در یک مسیر با ترافیک مواجه یا خسته شد در مسیر برگشت اپراتور دوم رانندگی کند تا اولین راننده با کمی استراحت و تسلط به اعصاب علاوه بر ارائه یک خدمت خوب با رویی گشاده به کارش ادامه دهد وقتی یک راننده 8 ساعت با چالش ترافیک و مواجه با مردم روبه روست چه انتظاری از این کلاف پیچ در پیچ خواهیم داشت؟

دکتر شیران گفت:در این ازدحام مردم رعایت حال راننده را نمی کنند و راننده هم حوصله لازم را ندارد، مدیران رعایت حال راننده را نمی کنند و رانندگان هم به اصول مدیریتی احترامی نخواهند گذاشت و باید به اصولی برگردیم که در همه جای دنیا اعمال می شود و اگر رعایت این اصول رعایت شود حمل و نقل توفیق پیدا می کند.

کارشناس حمل و نقل افزود:متاسفانه طراحان ناوگان ریلی کشور نیز طراحی بسته تری حتی از طراحی یک خانه دارند. در ایستگاه های مترو شیب مناسب یا دسترسی مناسب رعایت نشده است پاگردها و عرض پله ها و ارتفاع هر پله با تنگ نظری درست شده حتی درتوسعه ایستگاه ها برای جمعیت بیشتر و یا خروج اضطراری و موارد ایمنی پیش بینی نشده است.

وی در پایان گفت: امیدواریم طراحی های آینده سخاوتمندانه و درست عمل شود وطبیعی است نگاه دقیق‌تری داشته باشیم و مدیران و دست اندرکاران با نگاه جزئی تری به این مسایل نگاه کنند.

خبرنگار:اکرم جدیدی ممتاز

705

کد خبر: 864229

وب گردی

وب گردی