معیار انتخاب استانداران در دولت دوازهم از زبان معاون سیاسی وزارت کشور/چرا استانداران غیربومی؟

معاون سیاسی وزارت کشور با بیان این که استانداران براساس سوابق و تجربیاتشان انتخاب شدند، گفت: آنچه که نسبت به گذشته از استانداران بیشتر مورد نظر قرار گرفته تجارب کاری آنها است.

اسماعیل جبارزاده معاون سیاسی وزارت کشور پیرامون معیار تغییر استانداران در دولت دوازدهم در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: تغییر استانداران بر مبنای توان تحقق مشی اعتدال در استان ها است زیرا دولت روحانی دولت تدبیر، امید و اعتدال است و طبیعی است که نماینده دولت در استان حتما باید معتقد به این مشی و منش باشد تا بتواند این روش را عملیاتی و این مشی را در استان محقق کند.

تجارب کاری استانداران مد نظر انتخاب آنها بوده است

وی ادامه داد: دومین معیار برای انتخاب استانداران، سوابق خود افراد است که براساس سوابق و تجربیات در تحقق برنامه های دولت و وزارت کشور در استان موفق باشند. طبیعی است که سوابق کاری افراد مورد توجه قرار می گیرد و آنچه که نسیت به گذشته از استانداران بیشتر مورد نظر قرار گرفته شده است تجارب کاری آنها است.

معاون سیاسی وزارت کشور با بیان این که استاندار به عنوان هماهنگ کننده امور استان است، تصریح کرد: استاندار به عنوان مدیر ارشد استان و نماینده دولت باید توان اداره خیلی از شوراها و قدرت هماهنگی میان دستگاه ها را داشته باشد.

وی اضافه کرد: پاکدستی، اعتقاد به این موضوع که مردم صاحبان این نظام و انقلاب هستند معیار دیگر انتخاب استانداران است. توان افراد در حفظ و اعتلای ضریب امنیتی استان ها نیز مهم است زیرا مهمترین فاکتور و عاملی که بر همه کارها در استانها اولویت دارد که عملیاتی شود بحث امنیت است.

دارا بودن توان استاندار از لحاظ مدیریت و هماهنگی شورای تامین استان

جبارزاده با بیان این که مدیر ارشد استان باید دارای توان مدیریتی و هماهنگی شورای تامین استان را داشته باشد، ادامه داد: استاندار باید میان اعضای شورای تامین که شامل دادگستری، اطلاعات، سپاه و نیروهای نظامی و علی الخصوص نیروی انتظامی هماهنگی ایجاد کند تا بتواند امنیت مورد نیاز را در استان حاکم کند.

وی افزود: استاندار باید برنامه محور باشد، ما به دنبال افرادی هستیم تا آمادگی برای کار با برنامه را داشته باشند به این معنا که استاندار بدون برنامه کار کردن قاعدتا نمی تواند نتایج خوبی را داشته باشد و به بیراهه می رود.

تنها مزیت استاندار بومی شناخت استان است

معاون سیاسی وزارت کشور در رابطه با مبنای انتخاب استانداران غیربومی در استان ها گفت: تنها ویژگی که برای استاندار بومی وجود دارد شناخت استان است به آن معنا که غیر از این موضوع دیگر موضوعات در استاندار غیربومی مورد ارزیابی قرار گرفته است، زیرا معیارها در فرد بومی یا غیربومی تفاوتی ندارد و تنها مزیت استاندار غیربومی شناخت وی بر استان است که این شناخت در فاصله زمانی کوتاهی صورت خواهد پذیرفت.

استاندار هماهنگ کننده امور استان است

جبارزاده با تاکید بر این موضوع که استاندار هماهنگ کننده امور استان است، گفت: بیشترین توجه باید به قدرت هماهنگی و مدیریت فرد باشد.

وی با بیان این که انتخاب استاندار بومی معایب و مزایایی دارد، تصریح کرد: در هر استانی با انتخاب استاندار بومی آن فرد منتسب به یک شهر، قبیله یا طایفه ای است که این موضوع موجب شائبه می شود که استاندار میان افراد با دیگران تفاوت گذاشته است، هرچند که شأن استاندار به دور از این موضوعات است تا این کار را انجام دهد اما چنین تصوراتی در عموم به وجود می آید.

جبارزاده ادامه داد: عیب دیگری که برای استاندار بومی در نظر گرفته شده آن است که هنگام انتخاب استاندار بومی افراد دیگر بومی خود را کاندیدای آن جایگاه می دانند و نفس انسان کمک می کند که بگوید من بهتر بودم و در صورت انتخاب من به عنوان استاندار برای استان نفع بیشتری داشت نفع استان بود.

معاون سیاسی وزارت کشور ادامه داد: براساس تجربه ای که از چهار سال گذشته در دولت یازدهم داشته ایم، استاندار غیربومی در مجموع مزایای بیشتری نسبت به استاندار بومی خواهد داشت.

وی با اشاره به انتخاب 21 استاندار تاکنون افزود: نوعا شاهد این موضوع هستیم که تا به الان این روش خوب است هرچند که با پیشرفت زمان بیشتر متوجه این موضوع خواهیم شد.

جبارزاده اظهار داشت: نکته مثبت انتخاب استاندار غیربومی آن است که انتخاب استاندار از یک استان دیگر موجب علاقه بیشتر رفت و آمدها، ارتباط میان استان ها، قومیت ها و افراد مختلف می شود و این موضوع در تقویت همبستگی ملی و تقویت روحیه ایرانی می شود.

معاون سیاسی وزارت کشور در پایان تاکید کرد: همه ما برای ایران عزیز هستیم.

901/900

کد خبر: 864327

وب گردی

وب گردی