ساختمان هایی که تغییر کاربری داده اند، از جنس مگاپروژه ها هستند

معاون فنی و عمران شهرداری تهران گفت: در طول سال های اخیر ساختمان هایی که تغییر کاربری داده اند، از جنس مگاپروژه ها هستند.

به گزارش ایسکانیوز، پیروز حناچی در نشست علمی- تخصصی روز جهانی شهرها با موضوعیت" حکم روایی خلاقانه، شهر آزاد" که امروز صبح در باغ کتاب برگزار شد، اظهار کرد: در طول سال های کاری ام محور فضاهای میراث صنعتی برایم اهمیت بسیاری داشته است. پس از انقلاب صنعتی ساختمان های بسیاری دچار تحول شد و این فضاها با گذر زمان تبدیل به فضاهای ناامن شهری شدند که در ایران و کشورهای دیگر بهسازی این فضاها حائز اهمیت بسیار است.

وی افزود: اولین خروج صنعت از شهرها موجب تغییر کارکرد ساختمان ها و موضوعات محیط زیستی بسیاری شد که این اتفاقات اجتناب ناپذیر بود و در پی این تغییرات بسیاری از شهرک های صنعتی در شهرهایی مثل تهران، اصفهان، تبریز، شیراز و ... از شهر خارج شدند.

معاون فنی و عمران شهرداری تهران با اشاره به اینکه توسعه در بخش خصوصی از دیگر تغییرات شهرها در دنیاست که در ایران آن را کمتر تجربه کردیم، تصریح کرد: در کشورهای دیگر توسعه در بخش خصوصی تاثیرات مثبت فراوانی داشت که آن ها را به وفور دیدیم. کوچک شدن دولت ها و تمرکز بر دولت های محلی سومین تغییری است که در کشورهای دیگر بیشتر به چشم می خورد.

حناچی با اشاره به اینکه ساختمان هایی که تغییر کاربری دادند از جنس مگا پروژه ها هستند، تاکید کرد: فرهنگسرای بهمن روزی کشتارگاه تهران بود و شهرداری با ورود به این پروژه آن را تبدیل به پروژه ای متحیرانه کرد.

به گفته وی کمیته بین المللی حفظ میراث صنعتی برای اولین بار در سال ۱۹۷۳ برگزار شد و ایران نیز در سال ۱۳۹۱ برای اولین بار به این کمیته پیوست تا با الگوهای جهانی و خلاقیت گامی در این زمینه برداشته شود.

معاون فنی و عمران شهرداری تهران در خصوص دلایل ارزشمند و اهمیت حفاظت از میراث صنعتی، گفت: تداوم شخصت لایه به لایه ساخته شده شهر و پایداری حس مکان، ارزش جهانی آثار و متعلق بودن آن سبک بین الملل، نمایش تاریخ فناوری و ارزش فنی و علمی کیفیت برنامه ریزی طراحی و معماری، خاطرات، آداب و رسوم و حتی آوازهایی که کارگران در حین ساختن این ساختمان ها می خواندند در دنیا ارزشمند است.

حناچی چند نمونه از میراث صنعتی بهسازی شده در دنیا را نام برد و افزود: "تیت مدرن" موزه ملی هنری مدرن بریتانیا است که با تغییر کاربری هم اکنون یکی از جاذبه های شهر لندن محسوب می شود. یک کارخانه کاغذسازی در باغات انگلیس امروز تبدیل به گلخانه ای بسیار موفق شده است.

وی با اشاره به اینکه در ایران به خصوص تهران هم می توانیم این تغییر کاربری ها را داشته باشیم، تصریح کرد: انقلاب صنعتی در ایران در دوره پهلوی اول صورت گرفت و بسیاری از شهرهای ما به دلیل این تغییرات صنعتی تبدیل به شهرهای بزرگی شدند.

معاون فنی و عمران شهرداری تهران با اشاره به اینکه تغییر کاربری ها در ایران هم مثل شهرهای دیگر دنیا با هوشیاری شهرداری ها انجام شد، عنوان کرد: یکی از کارهایی که در این زمینه انجام شد تغییر کاربری برخی از ایستگاه های راه آهن است، اما کارخانه دخانیات و کارخانه جات نساجی هنوز این فرصت را پیدا نکرده اند و برخی از سازه های دیگر نیز قبل از اینکه این فرصت را پیدا کنند، تخریب شدند.

حناچی ادامه داد: هم اکنون کارخانه چرم سازی تبریز بخشی از دانشگاه این شهر شده است اما ما ساختمان های بسیار دیگری نیز داریم که اگر مدیریت شهری دقت می کرد، آن ها هم تبدیل به تصویرهای جهانی می شدند.

706

کد خبر: 864553

وب گردی

وب گردی