وزارت جهاد از غفلت تشکل‌ها و توجه‌شان به حوزه صنعت، نهایت استفاده را برده است

یک فعال محیط‌زیست با اشاره به تصمیمات تازه وزارت جهاد که همه منابع طبیعی کشور را دچار خطر شدید خواهد کرد، گفت: وزارت جهاد از غفلت تشکل‌ها و توجه‌شان به حوزه صنعت، نهایت استفاده را برده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، دبیر شورای هماهنگی شبکه ملی تشکل‌های محیط‌زیست و منابع طبیعی کشور در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها گفت: به نظر می‌رسد که دولت دوازدهم همان شعار محیط‌زیستی که در دولت قبل فقط در حد شعار مطرح بود را هم کنار گذاشته و فراموش کرده است.

محمد الموتی تصریح کرد: خیلی از طرح‌های مخربی که به دلایلی کند یا متوقف شده بود، اکنون خیلی سریع به سمت فرآیند صدور مجوز پیش می‌رود که این اتفاق خیلی نگران‌کننده است.

وی ادامه داد: از آقای روحانی می‌خواهیم که آن نگاهشان به محیط‌زیست را با رفتارهای مدیران تازه‌شان زیر سؤال نبرند. در کل ۴۰ سال گذشته تمام مدیران ما تصمیماتی داشتند که آثار آن تصمیم‌ها و روش‌های اجرایی را امروز می‌بینیم و نیاز به تلاش زیادی نیست که نشان دهیم چه اندازه وضعیت ما بد است.

دبیر شورای هماهنگی شبکه ملی تشکل‌های محیط‌زیست و منابع طبیعی کشور افزود: در کل سه سال گذشته که شبکه تشکل‌ها فعالیت‌ داشته، همواره با نهادهای اثرگذار ارتباط مستقیم داشته و با آقای کلانتری هم با هدف آشنایی با مواضع ایشان، تقاضای ملاقاتی داشته‌ایم که با گذشت چند ماه هنوز ممکن نشده و ما همچنان منتظریم تا مواضع ایشان را مستقیم از خودشان بشنویم.

الموتی گفت: متأسفانه در رویکرد توسعه حاکم، هیچ راهی جز کندن از طبیعت برای ایجاد اشتغال ارائه نمی‌شود که نشان می‌دهد خلاقیت در نهادهای توسعه‌گرا به حداقل رسیده است و در آخرین تصمیم می خواهند ۵۰۰ هزار هکتار اراضی شیب‌دار را مجوز تغییر کاربری بدهند که قطعاً هم اشتغالزا نخواهند بود و همه می‌دانیم که توسط ویلاسازی برای چه افرادی به کار خواهند بست.

وی هشدار داد: یک تغییر ساختاری بی‌مورد در وزارت جهاد کشاورزی در پیش است که شبکه تشکل‌ها طی روزهای آینده موضع قاطع خود علیه این تغییرات را اعلام می‌کند، چرا که اساساً این تغییرات سازمان جنگل‌ها را از حیض انتفاع ساقط خواهد کرد.

دبیر شورای هماهنگی شبکه ملی تشکل‌های محیط‌زیست و منابع طبیعی کشور تأکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی از توجه ما به حوزه صنعت و غفلت ما از حوزه وزارت جهاد نهایت استفاده را برده اما قطعاً ما توجه لازم را به این حوزه خواهیم داشت. عملاً وزارت جهاد چرخه‌ای را برای واگذاری منابع طبیعی ایجاد می‌کند که همه مراتع و منابع طبیعی ما را در معرض خطر شدید قرار داده و با تغییر رفتاری که روزهای اخیر شاهد بودیم، ذیل بند «پ» ماده ۳۱ برنامه ششم، همه ساختارها از بین می‌رود و پاسخگویی هم در کار نخواهد بود.

706

کد خبر: 864632

وب گردی

وب گردی