چشم بسیاری ازصاحب نظران به کتابخانه ملی دوخته شده است/کتاب جامع التواریخ مهمترین سند عملکرد مغول ها در ایران است

رئیس سازمان اسنادو کتابخانه ملی گفت: دبیرخانه کمیته کتابخانه ملی حافظه جهانی است وکتاب جامع و تواریخ به همت این دبیرخانه ثبت ملی شده است و به عنوان یک اثر ماندگار در حافظه نسل بعد خواهد ماند.

اشرف بروجردی عصر امروز چهارشنبه 10 آبان در نشست خبری در حاشیه بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری، گفت: رسانه های مجازی و مطبوعات نقش سنگینی برای ماندگاری آثار برای نسل اینده دارد و می تواند تاثیرگذار و تاریخ ساز باشد.

وی افزود: کتابخانه ملی مرکب از مجموعه نگه دارنده کتاب ها صیانت از آثار خطی و معرفی آن به دیگران و همچنین نگهداری اسناد و حفظ و نگهداری آنهاست.

رئیس سازمان اسنادو کتابخانه ملی، اظهار کرد: کسانی که در حوزه اندیشه و تفکر گام بر می دارند کتابخانه ملی را خانه دوم خود بدانند و دراین مجموعه به طرح اندیشه هایشان بپردازند که جامعه خود در بررسی آثار بزرگان خود انتخابگر باشند و این وظیفه به عهده سازمان اسناد است.

بروجردی در رابطه با مطبوعات بیان کرد: سازمان اسناد این فرصت را دارد که به هر اثری برای چاپ مجوز بدهد و همین طور هر مطبوعه ای می تواند از این سازمان شناسنامه دریافت کند.

وی ادامه داد: مطبوعات خوب است شناسنامه دار باشد و درصفحه اول و آخر معرفی برای خود ذکر کرد زیر در آینده ، این روزنامه ها اسناد کشور محسوب می شوند.

در ادامه این نشست بروجردی به سوالات خبرنگاران، پاسخ داد. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر ثبت جهانی کتاب جامع التواریخ از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی بیان کرد: پروسه ثبت جهانی شدن یک اثر به صورت یک مجموعه انجام می شود ابتدا یک اثر برای بررسی به کمیته ارسال شده و پروسه ثبت ملی شدن را طی می کنند و بعد از نظرخواهی از صاحبنظران و متخصصین به کمیته بین المللی یونسکو ارسال شده تا نظر نهایی ثبت جهانی شدن یک اثر اعلام شود.

وی در رابطه با کتاب جامع التواریخ توضیح داد: این اثر کتابی است که در قرن 16 توسط فضل الله همدانی ثبت شده است و تمرکز کتاب در بخش تاریخی بیشتر عملکرد مغولها در ایران است و بخش هایی چون تاریخ اسلام و ادوار پس از ظهور اسلام دارد و مهمترین کتاب مورد استناد مورخین در آن مقطع زمانی است.

رئیس سازمان اسنادو کتابخانه ملی در رابطه با بحث شناسنامه شدن رسانه ها از سوی این سازمان بیان کرد: فیپا عنوانی است که از سوی سازمان اسناد برای چاپ این کتاب صادر می شود ولی در خصوص رسانه ها این عنوان شاپا ISSN معرفی می شود و مانند هر فردی که در زمان تولد دارای شناسنامه باید باشد همه نشریات می توانند از این خصوصیت دارا باشند و کد مخصوص به خود را از سازمان اسنادو کتابخانه ملی دریافت کند.

500

کد خبر: 864647

وب گردی

وب گردی