دکتر واعظی در میزگرد تخصصی رسانه،آینده و کارکرد : عصر رسانه سالاری در دنیای امروز/صدا و سیما در ایران یک ابر رسانه است

مدیر عامل باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران گفت:همه فعالیت های سیاسی،اجتماعی و فرهنگی ، اقتصادی، رفتار شخصی و فردی ما در گرو رسانه است بنابراین درمی یابیم اهمیت رسانه تا چه اندازه ای بالا است و در نتیجه باید به آن ها توجه خاصی داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز،میزگرد تخصصی رسانه،آینده و کارکرد با حضور دکتر رضا واعظی عضو هیات علمی دانشگاه صدا و سیما ،دکتر مجید بلالی مدیر عامل انتشارات سروش در نمایشگاه مطبوعات در مصلی تهران برگزار شد.دکتر بلالی در ابتدای این نشست گفت: در ابتدا باید به این نکته توجه داشت وضعیت رسانه از چه مسیری عبور کرده و تا کنون رسیده است.اگر به رسانه هایی توجه کنیم که مردم به آن توجه داشته اند، می توان قدیمی ترین رسانه ها تصویرگری های درون غار ها در نظر گرفت که از طریق آن که پیامی به مخاطب منتقل می شد.
وی افزود: بعد از پیدایش خط و کتابت، وضعیتی برای ثبت تاریخ ، دیدگاه ،نظرات و اتفاقات مهم به وجود آمد. پس از آن مجسمه سازی را می توان به عنوان رسانه در نظر گرفت.

مدیر عامل انتشارات سروش گفت:اگر بخواهیم تعریفی از رسانه داشته باشیم می توان گفت رسانه آن واسطی است که پیامی را از درون خود به مخاطب منتقل کند ، از این طریق میتوان بسیاری از هنرها را نوعی رسانه و گویای محتوا در نظر گرفت. در دهه 50 شاهد عرصه جدید رسانه ها مانند رادیو و... بودیم سپس تلویزیون،نوار کاست و کامپیوترهای شخصی کمک کرد تا سرعت فراگیری پیام ها بسیار گستره شود .

وی بیان کرد: در اواخر 1990 میلادی اینترنت صنعت رسانه را متحول و آمدن ماهوراه ها و شبکه های تلویزیونی به این موضوع کمک کرد و به مرور زمان استفاده از شبکه های مبتنی بر شبکه های مجازی مانند فیسبوک و ... مطرح شد.

در ادامه دکتر رضا واعظی عضو هیات علمی دانشگاه صدا و سیما اظهار کرد:صدا و سیما در ایران یک ابر رسانه است زیرا کمتر سازمانی را می توان پیدا کرد که بیش از 200 کانال رادیویی و تلویزیونی به زبان های مختلف و مخاطبان گوناگون داشته باشد این رسانه وظیفه سنگینی در حوزه اطلاع رسانی بر عهده دارد . در حال حاضر جهان در تسخیر رسانه ها و عصر رسانه سالاری است به گونه ای که افراد در طول شبانه روز درگیر رسانه هستند.

وی افزود: همه فعالیت های سیاسی،اجتماعی و فرهنگی ، اقتصادی، رفتار شخصی و فردی ما در گرو رسانه است بنابراین درمی یابیم اهمیت رسانه تا چه اندازه ای بالا است و در نتیجه باید به آن ها توجه خاصی داشته باشیم.صدا و سیما تنظیم کننده نقض جامعه است به گونه ای که اگر در جایی جامعه دچار نوسان شود و نیازمند آن باشد که تمامی افراد پای کار بیایند، رسانه ای که با تمام وجود می تواند این اقدام را انجام دهد صدا و سیما است.اگر این رسانه جلو نباشد سایر رسانه ها به نوعی نمی توانند کارخود را پیش ببرند.برخی رسانه های کشور سوار بر ریل غربی ها هستند جریان رسانه ای در این مسیر و سوار بر این ریل به غربستان می روند.

دکتر دبیری مهر درباره وضعیت فعلی رسانه گفت: در حال حاضر بسیاری از افراد می گویند رسانه ها از صفر تا صد زندگی ما را شکل می دهند اما واقعیت چنین نیست البته نمی توان منکر شد رسانه ها به عنوان یک نهاد خیلی موثر بر نظم فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ما تاثیر نمی گذارند.

وی بیان کرد: رسانه ها اگر از گروه های مرجع اجتماعی و ارتباطات افقی در جامعه قافل شوند ، تاثیر گذار نخواهند بود زیرا رابطه رسانه افقی نیست و به صورت عمودی است و انتشار اطلاعات از بالا به پایین صورت می گیرد. اگر گروه های مرجع حرف رسانه را بپذیرند و تایید کنند و خودشان نیز رسانه ی رسانه ها از نوع ارتباطات انسانی شوند، شاهد تاثیرگذاری قابل توجه رسانه ها خواهیم بود.

دکتر دبیری مهر افزود: تقریبا همه می دانیم که کارکرد رسانه ها در دسته بندی کلان چند دسته است یکی کارکرد سرگرمی ،دوم کاکرد آموزش و راهنمایی ، کارکرد سوم تبلیغات، کارکرد چهارم اطلاع رسانی ،کارکرد پنجم توسعه ارتباطات و ششمین کارکرد نظارت است رسانه ها هر 6 کارکرد را به طور جدی دارند. در دنیایی که ما در آن زندگی می کنیم با توجه به رشد فناوری های ارتباطی و تغییراتی که در زیست ارتباطی شهروندان انجام می شود، کارکرد تفریح و سرگرمی و کارکرد نظارتی اولویت بیشتری نسبت به کارکردهای گذشته رسانه ها پیدا کرده اند.
دکتر بلالی در ادامه افزود: اینکه ما در تسخیر رسانه ها هستیم و تک تک افراد جامعه و افکار عمومی از رسانه ها تاثیر می پذیرند، توسط بیشتر افراد تایید می شود. اگر به 30 سال قبل در رسانه ها نگاهی بیاندازیم،چند روزنامه ،شبکه و مجله وجود داشت که اخبار را از آن تهیه کرده و در اختیار بقیه افراد قرار داده است.
وی اظهار کرد:در حال حاضر گستردگی رقابت در رسانه ها وجود دارد و یک فرد می تواند از شبکه های رسمی غیر رسمی کانال ها خبرگزاری ها خبرهای مورد نظر خود را انتخاب کند که در این ساعت نمی خواهد برنامه سرگرمی دنبال کند و دوست دارد اخبار گوش کند.

دکتر واعظی با اشاره به انتخاب رسانه ها گفت: شش کارکرد اساسی نیازمند رسانه دست رسانه هاست پس نمی توان نقش آن را درجامعه انکار کرد.اینگونه جشنواره ها و نشست هابسیار خوب است که برگزار شود که چون پشتوانه تئوریک دقیقی متناسب با نیازهای خود نداریم چه بسا این نشست ها و فضاهای رسانه ای تهدیدی برای جامعه ما باشد. بالاخره جامعه ما دارای فرهنگ، هویت، ایدئولوژی و ساختار است اگر قرار باشد به آن توجه نکرده وآن را متناسب با فرهنگ خود نکنیم ، قطعا جریان رسانه ای جامعه ما را از دستمان خواهد گرفت.
وی اظهار کرد: برای مثال یک فرد از استان خراسان می تواند شبکه های گیلانی را تماشا کند، خود این ظرفیت ها بسیار می تواند برخرده فرهنگ ها تاثیر گذاشته و فرهنگ ملی را تقویت کند. متاسفانه جریان رسانه ای سوار بر یک ادبیات خاص فارسی (تهرانی )شده و کل جامعه ما به آن سمت هدایت شده است پس چاره کار در تئوری سازی، تئوری پردازی و تولید علم متناسب با این نیازها و فرهنگ هاست که به نظر من وظیفه اصحاب رسانه است.

701

کد خبر: 864746

وب گردی

وب گردی