مدودف: مسکو و پکن به دنبال پیوند نظام پرداخت ملی هستند

نخست وزیر روسیه با هدف مقابله با تحریم‌های غرب، از ایجاد پیوند میان نظام پرداخت ملی روسیه و چین خبر داد.وی تاکید کرد جهان نباید تحت سلطه یک ارز باشد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری رویترز؛ «دیمیتری مدودف»، نخست وزیر روسیه که اخیرا به چین سفر کرده است با اشاره به اینکه دنیا نباید تحت سلطه یک واحد پولی خاص باشد، در جمع خبرنگاران گفت: مسکو و پکن به دنبال پیوند نظام پرداخت ملی هستند.

مدودف خاطر نشان کرد روسیه نیز همانند چین --که از سامانه پرداخت «یونیون پی» بهره می‌برد-- در حال توسعه سامانه پرداخت ویژه خود به نام «کارتا میر» است.

وی افزود: مذاکرات درباره اینکه آیا کارتا میر می‌تواند با سامانه‌های مالی چین مرتبط شود، ادامه دارد. در صورت اجرا، همه مشکلات ناشی از متوقف شدن سامانه‌های پرداخت مالی آمریکا همچون ویزا و مستر کارت از بین می‌رود. به عقیده من، ابزار‌های مالی زیادی در دنیای مدرن وجود دارد که می‌تواند به پایدار شدن نظام مالی در جهان منجر شود.

روسیه در سال ۲۰۱۴ پس از تحریم‌های غرب، سامانه کارتا میر را با هدف کاهش وابستگی به سیستم‌های پرداخت غربی اجرا کرد. در پی الحاق کریمه به روسیه و اعمال تحریم‌های گسترده غرب علیه روسیه، آمریکا ارائه خدمات ویزا و مسترکارت را به مشتریان روسی خود متوقف کرد. سامانه مالی کارتا میر در حال حاضر، یکی از پرکاربردترین سامانه‌های نقل و انتقال پول در روسیه است و مقامات دولتی این کشور سعی دارند آن را در سطح بین المللی گسترش دهند.

بر اساس گزارش مرکز ملی پرداخت با کارت در روسیه، حدود ۱۴ میلیون کارت بانکی در روسیه صادر شده است. این کارت‌ها از قابلیت پرداخت در مناطق تجاری، خدماتی، رستوران ها، پمپ بنزین، کافه و فروشگاه‌ها برخوردار است.

کد خبر: 864814

وب گردی

وب گردی