جهاد زمانی معنا پیدا می کند که تلاش‌طاقت فرسا و شبانه‌روزی را به‌همراه داشته باشد

پورعلی ضمن تشریح فعالیت های «جهاد دانشگاهی» از چگونگی انجام جهاد در دانشگاه ها و مجموعه های دانشگاهی اینگونه یاد کرد: ما برای ترجمه فعالیتهای جهادی در عرصه های علمی و فرهنگی، چند فاکتور مهم را باید مدنظر داشته باشیم که به آن ها اشاره می کنم.

دکتر سعید پورعلی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس دانشگاهی خبرگزاری ایسکانیوز ضمن اشاره به ترکیب دو واژه «جهاد» و «دانشگاه» اهمیت این موضوع را برای جمهوری اسلامی ایران مهم دانست و گفت: کلمه جهاد 31 بار در قرآن با مشتقاتش آمده و تکرار شده است، جهاد از ریشه جهد است هر جهدی جهاد نیست ولی هر جهادی جهد است بنابراین جهاد زمانی معنا پیدا می کند که تلاش طاقت فرسا و شبانه روزی در عرصه علم، فناوری و فرهنگ که در حوزه کاری ماست داشته باشد و دشمن شکن باشد؛ ناظر بر دشمن شکنی در حقیقت فعالیت‌ها بسیار پرمعنا است.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در خصوص فعالیت های جهاد دانشگاهی توصیفات بیشماری فرموده اند ما در هفت دیداری که با ایشان در طول 37 سال داشتیم بسیار مورد لطف و توجه ایشان بودیم؛ رهبر معظم انقلاب منت گذاشتند و آمدند در مجموع جهاد دانشگاهی که این نشان از اهمیت مسئله برای شخص اول جهان اسلام و کشور دارد.

پورعلی ضمن تشریح فعالیت های «جهاد دانشگاهی» از چگونگی انجام جهاد در دانشگاه ها و مجموعه های دانشگاهی اینگونه یاد کرد: ما برای ترجمه فعالیتهای جهادی در عرصه های علمی و فرهنگی، چند فاکتور مهم را باید مدنظر داشته باشیم که در به آن ها اشاره می کنم.

وی افزود: فاکتور اول، فعالیت های عرصه علم و فناوری، فرهنگی مساله محور باشد؛ نیازهای کشور را مرتفع کند و آن نیازهای اساسی که می تواند باعث مطرح شدن در عرصه بین المللی باشد در اولویت است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی افزود: دوم، این فعالیت ها در سطح عالی باشد، به تعبیر مقام معظم رهبری جهاد حرف گزین و برتر را در جهان می آورد، چه در عرصه جهاد فرهنگی و چه در زمینه جهاد آموزشی.

پورعلی اظهار داشت: سوم، اتکای ما در این حوزه ها، به جوانان دانشجو و اعضای هیات علمی مومن و متعهد و متخصص است، ما راه را باز می کنیم برای کسانی که علاقمند هستند به کشور خدمت کنند، ولی تکیه به نیروهایی است که انگیزه قوی خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی، اسلام عزیز و ایران را دارند.

وی گفت: چهارم، جوان گرایی، جوانان انگیزه بیشتری برای فعالیت دارند، نشاط ایجاد می کنند، ایده پردازی می کنند، نمی خواهیم از انسان های خیال پرداز استفاده کنیم، از تجربیات انسانها تجربه کسب می کنیم، ولی سعی می کنیم روحیه جوانگرایی در مجموعه جهاد برجسته باشد، ارتباط ما با مسولین به خصوص در دستگاه های اجرایی در راستای کمک به مسائل شان یک محور دیگری است که ما سعی می کنیم در حوزه ها رعایت کنیم.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی افزود: پنجم، ایجاد فضای مشارکتی برای کار علمی و تیم سازی و ایجاد فضای مشارکتی برای حوزه های فرهنگی یکی دیگر از مولفه هایی است که میتوانیم به فرهنگ جهاد کمک کنیم.

پورعلی اظهار داشت: ششم، روابط عاطفی و دینی بین بچه های علمی و فرهنگی جهاد دانشگاهی را روز به روز تقویت کنیم. ما دستگاه سنتی نیستیم به همین دلیل خیلی تاکید داریم که از فضاهای ایمانی و عاطفی و انگیزه و نیرویی که این فضا ایجاد می کنند تحقق پیدا کند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در پایان تاکید کرد: جهاد خیلی مصر است از دانش بشری موجود چه در داخل و چه در خارج حل کیفی تر مسائل کشور استفاده کند و کمک به ایجاد مهارت آموزی مستمر برای نیروهای انقلابی و نیروهای جوان است که دنبال می کنیم.

کد خبر: 865090

وب گردی

وب گردی