در سال گذشته 11 میلیارد تومان درآمد داشتیم/ باید به دانشگاه نسل سوم تبدیل شویم

سرپرست دانشگاه بوعلی‌سینا با بیان اینکه بخش عمده برنامه‌های اجرایی دانشگاه بوعلی تابعی از سیاست‌های کلان کشور است، اظهار کرد: رتبه علمی دانشگاه بوعلی در حال حاضر در جایگاه هشتم کشور است.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر یعقوب محمدی‌فر در مراسم معارفه خود، افزود: 12 هزار دانشجو و 50 گروه آموزشی و 130 عنوان رشته و گرایش دکتری دانشگاه بوعلی‌سینا را به عنوان یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور مطرح کرده است.

محمدی‌فر رسالت وزارت علوم و دانشگاه‌ها را در عرصه‌های ملی و بین‌المللی بیان کرد و ادامه داد: علم به ما قدرت و برتری می‌دهد و امروزه تفکر ارزشمند است و سرمایه اصلی کشورها را شامل می‌شود.

وی در ادامه تأکید کرد: تاکنون صحبت از دانشگاه‌های نسل یک و دو بود و تنها وظایف دانشگاه‌ها آموزش و پژوهش بود اما امروزه نسل سوم دانشگاه‌ها در سطح بین‌الملل مطرح هستند و توجه به کارآفرینی و رفع نیازهای جوامع از مهمترین وظایف دانشگاه‌ها شده است.

محمدی‌فر اصل اول اقتصاد را عرضه و تقاضا معرفی کرد و گفت: توسعه فیزیکی و بین‌المللی کردن دانشگاه‌ها باید به گونه‌ای باشد که به زیرساخت‌ها و سرمایه‌ها و تجهیزات دانشگاه‌ها لطمه‌ای نخورد.

وی با اشاره به برنامه‌های راهبردی و لزوم دور نشدن از رسالت اصلی دانشگاه‌ها بیان کرد: توجه به ظرفیت‌های مردمی و خیرین می‌تواند به عنوان منابع مالی و حمایتی برای دانشگاه باشد و استقلال مالی دانشگاه می‌تواند آن را در رسیدن به اهداف علمی و آموزشی موفق کند.

محمدی‌فر از تأسیس بنیاد خیرین در دانشگاه بوعلی خبر داد و گفت: دکتر غلامی این خیریه را به منظور کمک مالی به دانشگاه بوعلی تأسیس کرده و همانند کشورهای پیشرفته‌ای چون آمریکا که بزرگترین واقف در زمینه علمی و دانشگاهی است، در دانشگاه بوعلی نیز زمینه استفاده از وقف برای دانشگاه ایجاد شده است.

وی افزود: در سال گذشته دانشگاه بوعلی‌سینا 11 میلیارد تومان درآمد داشته و توانسته از منابع طبیعی آب بهره‌برداری و با احیاء قنات 300 ساله به منابع آب طبیعی دسترسی پیدا کند که برای اجرای این پروژه 50 میلیون تومان هزینه کرده است.

سرپرست جدید دانشگاه بوعلی‌سینا اظهار کرد: اساس توسعه فرهنگی باید در کشور صورت گیرد و اگر احساس تعلق به دانشگاه و جامعه وجود داشته باشد، سریع‌تر به رشد و توسعه دست خواهیم یافت.

محمدی‌فر در ادامه به کم کردن تصدی‌گری دولت اشاره کرد و گفت: در سال 72 برنامه کوچک شدن دولت مطرح شد اما این امر محقق نشد.

وی رسالت آموزش و تعالی فرهنگی کشور را به عنوان یکی از مهمترین وظایف دولت اعلام کرد و ادامه داد: دولت باید با سپردن دیگر وظایف به بخش خصوصی وظایف مهمتر و اصلی خود را ایفا کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا کمک به علم را کمک به جامعه دانست و گفت: دانشگاه متعلق به جامعه است و همه باید به جامعه خدمت ارائه کنند.

منبع: ایسنا

کد خبر: 865114

وب گردی

وب گردی